پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۹۱۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
توقیف کشتی اسرائیلی گلکسی لیدر، تحولی قابل تأمل در معادلات منطقه‌ای است، تحولی که در پی تداوم کشتار مردم غزه روی می‌دهد و می‌تواند جبهه‌گشایی تازه مقاومت هم تعبیر شود.برخی از تحلیل گران معتقدند که پذیرش آتش بس چند روزه اخیر را هم می توان به همین موضوع ارتباط داد.

شعارسال: روز یکشنبه ۲۸ آبان، رسانه‌های خبری از ناپدید شدن یک کشتی اسرائیلی در دریای سرخ خبر دادند. ناپدید شدنی که به پدیداری رویداد‌های بسیاری در منطقه، در کوتاه‌مدت و بلندمدت منجر خواهد شد. گزارشی که المیادین و العربیه منتشر کردند، حکایت از آن داشت که یک کشتی با نام تجاری «گلکسی لیدر» متعلق به یک تاجر اسرائیلی به نام «رامی اونگر» در دریای سرخ از رادار خارج شده است. این کشتی ۵۲ سرنشین داشته و توسط یک گروه کشتیرانی ژاپنی اداره می‌شود.

تأثیر توقیف کشتی اسرائیلی بر معادلات منطقه

بلافاصله پس از انتشار این خبر، فرمانده نیرو‌های مسلح یمن در بیانیه‌ای ضمن تایید این موضوع که نیروی دریایی ارتش یمن با انجام یک عملیات نظامی در دریای سرخ یک فروند کشتی اسرائیلی را توقیف و به سواحل این کشور هدایت کرده است، تصریح کرد که هر کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی یا کشتی در اختیار و حامل پرچم این رژیم را هدف قرار می‌دهد و از واکنش صهیونیست‌ها به توقیف کشتی هراسی ندارند.

در واکنش به این موضوع دولت ژاپن کشتی باری توقیف شده در دریای سرخ را متعلق به خود دانست و این اقدام را محکوم کرد. رسانه‌های صهیونیستی نیز با تائید این خبر اعلام آن را یک موضوع جدی در سطح بین‌المللی توصیف کردند. دفتر نخست‌وزیری و وزارت خارجه رژیم صهیونیستی هم با انتشار بیانیه‌ای کشتی باری را در اجاره یک شرکت اسرائیلی اعلام، اما تصریح هم کردند که شهروندان اسرائیل در کشتی نیستند. «سامی ابوزهری» از رهبران جنبش حماس هم در واکنش به توقیف کشتی صهیونیستی توسط نیرو‌های مسلح یمن این اقدام را یک پیروزی برای خون‌های ریخته شده در غزه توصیف کرد و گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی باید تاوان این خون‌ها را بدهند.

انگیزه و تاثیرات اقدام یمن

اوج‌گیری جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، واکنش‌های بسیاری در جهان درپی داشته، اما واکنش محور مقاومت و حامیان حماس، از ابعاد مختلفی مهم ارزیابی می‌شود. از این روست که اقدام یمن در توقیف کشتی متعلق به تاجر اسرائیلی، اقدام مهمی است که نیازمند بررسی بستر‌ها و پیامد‌های آن است. واقعیت آن است که این اقدام یمن به عنوان یکی از کشور‌های محور مقاومت اقدامی فراتر از گرفتن کشتی است. کشتی اسرائیلی در برهه‌ای توقیف شده که رژیم صهیونیستی بیش از چهل روز است وحشتناک‌ترین جنایات بشری را علیه مردم بی‌دفاع غزه روا می‌دارد و جهان چشم خود را بر این قتل‌عام و نسل‌کشی بسته است. به‌رغم هشدار کشور‌های محور مقاومت درباره پیامد‌های اقدامات رژیم صهیونیستی، این رژیم به کشتار زنان و کودکان بی‌گناه غزه ادامه می‌دهد و این برای وجدان‌های بیدار منطقه قابل پذیرش نیست. اقدام یمن در توقیف کشتی اسرائیلی گرچه پیام واضح مقاومت و دفاع از مردم غزه را دارد، اما مهمتر از آن پیام ناپیدایی است به کشور‌های منطقه که در حمایت از مردم غزه تردید دارند، یا دولت‌هایی که هم در زمین اسرائیل و هم در زمین فلسطین بازی می‌کنند، یا کشور‌های غربی که در حمایت از تل‌آویو گوی سبقت می‌ربایند.

یمن با کنترل گذرگاه‌های حساس در دریای سرخ و توقیف کشتی اسرائیلی، نه رسمی و علنی، اما اعلام می‌کند، کشتی‌هایی از هر کشوری، وقتی در مسیر منافع رژیم صهیونیستی از این نقطه از جهان عبور و مرور می‌کنند، در تیررس توقیف هستند. این موضوع زمانی اهمیت می‌یابد که برخی در منطقه و جهان در مسیر حمایت از مردم مظلوم غزه، جز حمایت لفظی و سیاسی، اقدام دیگری انجام ندادند و حتی مراودات اقتصادی آن‌ها به رویه معمول و مرسوم درحال انجام است. پیام یمن به این دولت‌های دست‌به عصا واضح است تا مشخص کنند، در مسیر دفاع از مردمی بی‌پناه، آیا توان گذشتن از منافع اقتصادی خود را دارند؟ و اگر پاسخ منفی‌ست تاوان این احتیاط در ارتباط با رژیم جنایتکار را چگونه خواهند پرداخت؟

فاز تازه‌ای که یمن با توقیف کشتی اسرائیلی در منطقه ایجاد کرده، به یقین از سوی تحلیلگران غرب به دقت در حال آنالیز است از آن رو که با این اقدام تبعات نسل‌کشی رژیم صهیونیستی دامان کشور‌های منطقه و سرزمین‌های دیگری که با این رژیم مراوده مالی دارند را خواهد گرفت و آن‌ها را در معاملات خود با تل‌آویو دستکم در کوتاه مدت دچار تردید خواهد کرد. این تردید می‌تواند فشار مضاعفی بر اقتصاد و در پی آن اجتماع ملتهب رژیم صهیونیستی وارد کند. هشدار آمده در بیانیه نیرو‌های مسلح یمن و تأکید بر اینکه تمامی کشتی‌های این رژیم و همچنین کشتی‌های در تعامل با تل‌آویو هدف مشروع نیرو‌های مسلح یمن هستند، نشان می‌دهد که گامی عملی برای پیشگیری از جنایات اسرائیل را یمن برداشته است.

فرافکنی از نوع رژیم صهیونیستی

به رسم دو ماه اخیر رژیم صهیونیستی با هرضربه در میدان جنگ و در عرصه اطلاعات و امنیت، در تلاش برای فرافکنی این شکست‌ها، انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی ایران نشانه می‌رود. همانگونه که در آغاز عملیات طوفان الاقصی پروپاگاندای رسانه‌ای به راه انداخت و مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران در این عملیات گروه‌های مقاومت فلسطین نقش داشته، در موضوع توقیف کشتی اسرائیلی هم بار دیگر این ادعا را مطرح کرده است.

واقعیت آن است که رژیم صهیونیستی پس از دستکم نیم‌قرن، زیستن در پرقویی که آمریکا و دیگر متحدان برایش ساخته بودند، اکنون با سیلی از واقعیات روبرو شده است، واقعیتی مانند اینکه نیرو‌های مقاومت فلسطین و حماس؛ همان جوانانی که بسیاری از آن‌ها در بحبوحه جنگ و محاصره غزه به دنیا آمدند و اکنون به چنان درکی از شرایط دست یافته‌اند که راه نجات را نه در سازش که مقاومت جستجو می‌کنند. رفع عامیلت از عاملان واقعی عملیات‌های الاقصی بار روانی را در کوتاه‌مدت از دوش نتانیاهو برمی‌دارد، اما نمی‌تواند باگ‌های اطلاعاتی موساد را پر کرده و رژیم صهیونیستی را نجات دهد. فرماندهان رژیم صهیونیستی را به سخت‌جانی نیرو‌های مقاومت با وجود محاصره سنگین غزه، این گمان نبود و واقعیت آن است که در پس انکار عاملیت این نیرو‌ها به نوعی قدرت جمهوری اسلامی ایران را هم مورد تاکید دارند. از یک سو نمی‌توانند باور کنند هیمنه آن‌ها را جوانان حماس به تنهایی درهم شکستند و از سوی دیگر هم نمی‌توانند قدرت جمهوری اسلامی ایران را انکار کنند.

واکنش به اتهام دست داشتن ایران در توقیف کشتی صهیونیستی توسط یمن

اتهام‌زنی‌ها و ادعا‌های تل‌آویو علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی مطرح می‌شود که تهران از همان ابتدای آغاز جنگ و از سوی عالی‌ترین مقام خود تصریح کرده است که در این عملیات، رژیم صهیونیستی تاوان ظلم خود به مردم غزه را تنها و تنها از سوی خود آن‌ها گرفته است. درباره اتهام توقیف کشتی اسرائیلی از سوی ایران هم این موضع تکرار شده و «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امورخارجه این اتهام زنی‌ها را ناشی از شرایط بغرنجی دانسته که رژیم صهیونیستی با آن مواجه شده است.

به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران، گروه‌های مقاومت نمایندگان ملت‌های خود هستند و بر اساس منافع ملت خود تصمیم می‌گیرند و بر اساس آن خودجوش اقدام می‌کنند و این اظهارات به نوعی فرافکنی و برای فرار از شرایط است که این رژیم در آن گرفتار آمده است. این شکست چند بُعدی از یک گروه مقاومت فلسطین، به تعبیر سخنگوی وزارت خارجه باطل و تنها راهی برای فرار از آن است. در نهایت آنچه منطقه غرب آسیا و خاورمیانه را در شرایط بحرانی نگه می‌دارد، عاملی جز زیاده‌خواهی‌های آمریکا در منطقه نیست، اگر دولتمردان کاخ سفید چشم بر جنایات و اشغالگری‌های اسرائیل نبسته و حمایت بی‌حد خود را از این رژیم ادامه ندهند، ثباتی را که سال‌ها منقطه در پی آن بوده، به دست خواهد آورد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 29آبان1402، کدخبر: 85297704، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین