شعارسال: حمید محلهای مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت: تاکنون از ۲۲ شرکت، ۱۴ شرکت خودرویی به سامانه جامع خدمات پس از فروش متصل شده اند و بقیه شرکتها طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ تا پایان آذر ماه فرصت دارند تا به استعلامهای مربوط به خدمات پس از فروش در سامانه جامع خدمات، پاسخ دهند.
حمید محلهای گفت: زیرساختهای لازم برای اتصال شرکتهای خودرویی شامل تولید کننده، وارد کننده و مونتاژ کننده را به سامانه جامع خدمات پس از فروش فراهم کرده ایم.
مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت افزود: تاکنون از ۲۲ شرکت، ۱۴ شرکت خودرویی به سامانه جامع خدمات پس از فروش متصل شده اند، اما هنوز دو شرکت بزرگ خودروساز کشور به این سامانه متصل نشده اند.
محلهای در ادامه گفت: طبق آیین نامه اجرایی تبصره ۱۰ قانون بودجه ۱۴۰۲ شرکتهای خودرویی تا پایان آذر ماه فرصت دارند تا به استعلامهای مربوط به خدمات پس ازفروش که در سامانه جامع خدمات پس از فروش مطرح میشود پاسخ دهند.
به گفته محلهای یکی از مهمترین مزیتهای اتصال شرکتهای خودرویی به سامانه جامع خدمات پس از فروش شفافیت ارائه خدمات آنها و ایجاد امکان شکایت از عملکرد این شرکتها توسط مردم است.
لازم به ذکر است بر اساس ماده ۴ قانون حقوق مصرف کنندگان همه شرکتهای خودرویی شامل تولید کننده، وارد کننده و مونتاژ کننده موظف هستند خدمات پس از فروش ارائه دهند و بر اساس ساز و کارهای وزارت صمت این خدمات باید در بستر سامانه جامع خدمات پس از فروش اتفاق بیفتد.
لازم به توضیح است که اساس کار سامانه جامع خدمات پس از فروش (گارانتی) بر اساس شناسه منحصر به فرد رهگیری (VIN) خودرو قرار داشته (برای تمامی خودروهای داخلی و وارداتی) و زمانیکه شناسه خدمات پس از فروش برای آنها در سامانه درج میشود، در حقیقت تضمینکننده الزام به ایفای وظایف در خدمات، شفاف کننده وضعیت ارائهدهنده خدمت و همچنین مشخص کننده شبکه ارایه خدمات خواهد بود. تعهدات خدمات پس از فروش خودروسازان در سامانه بارگذاری میشود؛ زمانیکه اظهار تولید یا واردات میشود همان شماره تک رقمی یا شناسه رهگیری خودرو، بهم ارتبط پیدا میکنند و به شناسنامه خدمات پس از فروش پیوست میشود. از زمان ثبت و اضافه شدن شناسه رهگیری خودرو به شناسنامه خدمات پس از فروش، شناسنامه گارانتی فعال گردیده و از آن پس، تمامی خدمات پس از فروش قابل رصد و پیگیری است. ضمن اینکه اطلاعات از طریق پیامک برای خریدار و مصرفکننده ارسال خواهد شد. همچنین برای ارائهدهنده خدمات نیز مشخص میشود که چه خودروهایی تحت خدمات قرار داشته و بایستی برایشان خدمات ارائه کنند. مراجعه کنندگان به سامانه خدمات پس از فروش میتوانند تمامی ماشین آلات و قطعات را مشاهده کنند در صورت شکایت میتوانند خودرو ساز و خدمات دهنده را انتخاب و توضیحات را ارائه کنند به سرعت کارشناسان وزارت صمت شکایات را بررسی میکنند در صورتی که مستند باشد به خودروسازان و قطعه سازان ارائه میشود.
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون