پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۲۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه مدعی است که حدود یک سال و نیم بعد از بازداشت حمید نوری کیفر خواست صادر و ابلاغ شد.اساس تشکیل این نمایش بر پایه سناریوی رژیم جعلی صهیونیستی و کارگردانش منافقین بوده است.حمید نوری نزدیک ۴ سال و نیم در سلول انفرادی است و هیچ ارتباطی با دنیای خارج نداشت.شاکی او اعضای گروهک منافقین بوده‌اند و دادگاه سوئد یک اقدام نمایشی با تحریک گروهک منافقین انجام داده است.حدود ۴۰ مورد نقض حقوق بشر در پرونده حمید نوری احصاء شده است که دلالت بر نقض روشن حقوق اولیه وی است.باید از جناب ستایشی پرسید که احصا موارد نقص در هر دادگاه عادی هم می تواند دنباله گیری شود، بفرمائید چه اقدام مقابله ای در سطوح بین المللی انجام داده اید؟ از اقدامات بگو مسعود خان. حکم نهایی دادگاه ارایه شده و شما از موارد نقض صحبت می کنی؟ مثل وگیلی که دادگاه را می بازد و برای توجیح، مشتی ادله تحویل موکل خود می دهد؟

شعارسال: مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه با حضور در برنامه فرامتن شبکه افق سیما که به موضوع تائید حکم حبس ابد «حمید نوری» از سوی دادگاه تجدید نظر سوئد اختصاص داشت، گفت: پرونده حمید نوری از اتهام تا دستگیری و بازداشت روند ناعادلانه داشته است و بازداشت او بر خلاف جامع قواعد بین المللی و حقوق داخلی کشور‌ها است.

حدود ۴۰ مورد نقض حقوق بشر در پرونده حمید نوری احصا شده است + احصا دردی را دوا نمی کند، اقدام اجرایی بین المللی را چه کرده اید؟

وی افزود: حدود یک سال و نیم پس از بازداشت ظالمانه آقای حمید نوری، کیفر خواستی که علیه او تدوین شده بود، صادر و ابلاغ شد. زمانی که می‌گوییم ادعا نامه‌ای بعد از یک سال و نیم علیه فردی که در مظان اتهام است صادر می‌شود این مبین آن است که مدارک و مستندات مکفی برای دادگاه وجود نداشته و دادگاه سوئد بعد از بازداشت، مبادرت به جمع آوری ادله کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر اینکه بر اساس قواعد پذیرفته شده در حقوق داخلی و حقوق بین الملل، احضار فرد باید مستند به عدله قابل قبول و قابل اعتنا باشد، گفت: اساس تشکیل این نمایش زشت بر پایه سناریویی بود که نویسنده اش رژیم جعلی صهیونیستی و کارگردانش گروهک منافقین بودند و هیچ کدام از روند‌های حقوقی قابل قبول و مورد اعتماد و عمل در جوامع بین المللی در مورد این شهروند رعایت نشده است.

ستایشی ادامه داد: اعتقاد ما این است که سیستم قضایی سوئد نابازیگران نقش‌هایی هستند که گروهک تروریستی منافقین به آن‌ها واگذار کرده است.

وی افزود: متاسفانه هیچ کدام از روند‌های حقوقی قابل قبول و مورد اعتماد و عمل در حقوق داخلی و حقوق بین المللی در مورد این شهروند ما رعایت نشده است و قریب چهار سال و اندی است که حمید نوری در سلول انفرادی به سر می‌برد.

سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت: نگهداری ۴ ساله حمید نوری در سلول انفرادی یکی از خبیثانه‌ترین و جنایتکارانه‌ترین اقدامات ضد بشری و ضد انسانی بود که در این حوزه صورت گرفت و حتی از حکم اخیری که در دادگاه تجدید نظر سوئد صادر شد وقیحانه‌تر بود.

ستایشی اظهار داشت: اقدام انجام شده توسط دادگاه سوئد یک اقدام سیاسی و نمایشی بود که با تحریک گروهک منافقین انجام شد.

وی تصریح کرد: قانون آیین دادرسی سوئد که در رابطه با تعیین وکلا در رابطه با دعاوی قضایی است متاسفانه در پرونده حمید نوری مورد توجه قرار داده نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: یکی دیگر از مسائلی که در این حکم وجود دارد، کلی بودن و مبهم بودن شاخص‌های قانونی برای رد وکلای مورد نظر متهمان است که در بخش‌های مختلف خبری آن را عرض کردم.

ستایشی در ادامه خاطر نشان ساخت: سوئد باید بداند که گروهک منافقین در عراق و آلبانی چه تبعاتی را به بار آوردند و این تبعات نیز پیش روی آن‌ها خواهد بود. آن‌ها باید بدانند با شرایطی که برای این حضور و تشکیل این نادادگاه‌ها ایجاد کرده اند لطمه‌ای به ساحت قضایی خود و دادرسی عادلانه خواهد زد.

وی تصریح کرد: متاسفانه نقض دادرسی عادلانه را در حکم بدوی و تجدید نظر حمید نوری مشاهده می‌کنیم؛ بازداشت خودسرانه، نادیده گرفتن اصل برائت، نادیده گرفتن اصل تفسیر به نفع متهم، نقض حقوق اولیه متهم، نقض حریم خصوصی، عدم توجه دادستانی به ادله ابرازی، عدم تحقیقات میدانی از سوی دادستانی و... از موارد نقض دادرسی عادلانه در این پرونده است. حدود ۴۰ مورد نقض حقوق بشر در این پرونده احصاء شده است که دلالت بر نقض روشن حقوق اولیه آقای حمید نوری است.

مجید نوری فرزند حمید نوری نیز طی ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: یکی از افرادی که به هر شکلی ما را حمایت کردند و پیگیر این پرونده بودند شخص آقای ستایشی بودند.

وی با اشاره به حکم دادگاه تجدید نظر سوئد گفت: سوئد یکی از بزرگترین جنایت‌های حقوق بشری را مرتکب شده است. پرفسور محمودی حقوقدان برجسته کشور سوئد هستند و حدود ۵۰ سال است که در این کشور زندگی می‌کنند و هیچ وابستگی هم به جمهوری اسلامی ندارند، ایشان می‌گوید که اشتباهات مفصلی در این پرونده رخ داده است که یکی از آن‌ها عدم صلاحیت آن‌ها برای ورود به این پرونده است و این صحبتی است که وکلای ما هم به آن اشاره می‌کنند.

مجید نوری گفت: وکیل ما وکیل تسخیری است که دادگاه سوئد تعیین کرده است، ایشان زمانی وزیر دادگستری سوئد بوده و با چم و خم اداری و قضایی سوئد آشنا است و ایشان نیز رو به دادستان می‌گوید که شما دارید آبروی سوئد را می‌برید.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 3دی1402، کدخبر: 1402100301866، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
0
0
مثلا می خوان بگن برای حمید نوری کاری کردند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین