پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۳۶۶۰
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵
براساس آمار‌های ارائه شده در لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران، رقم ناخالص حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر پرداختی به کارکنان شهرداری تهران در سال آینده در بخش کارمندان رسمی به ازای هر نفر ۶۱.۵ میلیون تومان خواهد بود. این رقم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حدود ۴۱ کارگران رسمی هستند که سرانه حقوق و مزایای ناخالص هر نفر در سال آینده ۴۴ میلیون تومان خواهد بود. این رقم در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۸.۳ میلیون تومان ذکر شده است که رقم ناخالص حقوق و مزایای آن‌ها ۱۵ درصد رشد داشته است. توجه به این نکته ضروری است که این مبالغ پیش از کسر کسور قانونی شامل مالیات، بیمه و سایر کسور قانونی شامل سهم کارفرما و کارکنان بوده و پس از کسر این مبالغ متوسط حقوق و مزایای دریافتی کارکنان به ازای هر نفر احتمالا ۴۰ درصد از این ارقام کمتر خواهد بود.

شعارسال: براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران، بودجه عمومی شهرداری پایتخت (مناطق، واحد‌های ستادی و...) در سال آینده ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که اگر نسبت آن را به رقم قانون بودجه ۱۴۰۲ که ۷۶ هزار میلیارد تومان بوده در نظر بگیریم، رشد بودجه سال آینده حدود ۱۲۳ درصد و با در نظر گرفتن متمم و بودجه اصلاحی سال جاری که رقم بودجه ۱۴۰۲ را به ۱۰۷ هزار میلیارد تومان می‌رساند، رشد ۵۹ درصدی خواهد داشت. به عبارتی، در قانون بودجه شهرداری تهران رقم بودجه سال جاری نزدیک به ۷۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که شهرداری با اضافه کردن رقم ۳۱ هزار میلیارد تومان، با اصلاحیه و متمم رقم بودجه سال جاری را به ۱۰۷ همت رساند.

حدود ۵۳ میلیون تومان، میانگین حقوق و مزایای کل کارکنان شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳؟ شهروند عوارض و طرح ترافیک بدهد و آقایان عشق و حال؟ + البته اگر ما حلال کنیم

همچنین اخیرا شهردار تهران در جلسه تقدیم لایحه بودجه به شورا گفت که متمم بودجه ممکن است بار دیگر در اسفندماه نیز اصلاح شده و رقم نهایی به ۱۲۸ همت برسد. در هر حال، بودجه نزدیک به ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران در سال آینده، طی سه سال اخیر ۳.۴ برابر شده است که در نوع خود ازجمله بودجه‌های انبساطی شهرداری تهران است.

براساس این آمارها، رصد بودجه شهرداری تهران از سال ۱۳۹۰ تا لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد پس از سال ۱۴۰۲ که با لحاظ متمم بودجه، رشد نهایی بودجه نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱۲ درصد بوده، رشد لایحه بودجه سال آینده نیز با احتساب رقم متمم امسال، نسبت به سال جاری ۵۹ درصد خواهد بود که این رشد نیز بودجه سال آینده را دومین بودجه انبساطی (پس از بودجه امسال) از سال ۱۳۹۰ تاکنون معرفی می‌کند.

انبساطی‌ترین بودجه ۱۲ سال اخیر

در کنار رشد سالانه، اما شاخص دیگری که برای ارزیابی بودجه انبساطی شهرداری تهران می‌توان به آن استناد کرد، نسبت بودجه عمومی شهرداری تهران به بودجه عمومی دولت (کل کشور) است. آنطور که در نمودار آمده، نسبت بودجه عمومی شهرداری تهران به بودجه عمومی دولت از حدود ۶ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۷.۶ درصد در سال ۱۳۹۱، به ۶.۶ درصد در سال ۱۳۹۲ و ۷.۵ درصد در سال ۱۳۹۳ رسیده است. این میزان در سال ۱۳۹۴ به ۶.۳ درصد، در سال ۱۳۹۶ به ۴.۵ درصد، بین سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ بین ۳.۶ تا ۴.۷ درصد؛ در سال ۱۴۰۰ به ۵.۲ درصد، در سال ۱۴۰۱ به ۳.۳ درصد و در سال ۱۴۰۲ با احتساب تغییرات اخیر و متمم بودجه اصلاحی به ۱/۵ درصد رسیده است. اما در سال آینده با در نظر گرفتن بودجه نزدیک به ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران و بودجه عمومی ۲۴۶۲ هزار میلیارد تومانی دولت، بودجه شهرداری تهران معادل ۶.۹ درصد از کل بودجه عمومی کشور خواهد بود؛ رقمی که بالاترین نسبت بودجه شهرداری به بودجه دولت از سال ۱۳۹۳ تاکنون (۱۲ سال اخیر) خواهد بود. مفهوم این مقایسه این است که درحالی دولت طی سال جاری و لایحه سال آینده، بودجه خود را انقباضی بسته، اما شهرداری تهران سعی کرده یک بودجه انبساطی برای پایتخت ببندد.

وضعیت منابع و مصارف

براساس لایحه بودجه شهرداری تهران، از رقم بودجه ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی این بودجه، در بخش مصارف حدود ۵۹.۵ هزار میلیارد تومان مربوط به اعتبارات هزینه‌ای (بودجه جاری)، ۸۸.۲ هزار میلیارد تومان مربوط به اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (بودجه عمرانی) و ۲۲.۱ هزار میلیارد تومان نیز مربوط به تملک دارایی‌های مالی (پرداخت دیون و غیره) است.

در بخش منابع نیز، از منابع ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی، حدود ۱۳۵ همت (بیش از ۷۹ درصد) مربوط به بخش درآمدها، حدود ۱۸.۲ همت مربوط به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و ۱۶.۷ همت نیز مربوط به واگذاری دارایی‌های مالی است. در بخش اول یعنی درآمدها، از منابع نزدیک به ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی، بیش از ۱۲۶ همت (معادل ۹۳ درصد) مربوط به درآمد‌های ناشی از عوارض عمومی و ۸.۵ همت نیز مربوط به سایر درآمد‌ها (درآمد اختصاصی، بهای خدمات، کمک اعطایی دولت و.) است.

فروش ۱۸ همت املاک

طبق داده‌های لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران، در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، از مجموع ۱۸.۲ همت رقم منابع، ۱۷.۸ همت معادل ۹۸ درصد مربوط به فروش اموال غیرمنقول شهرداری است که عمدتا ملک و املاک خواهد بود. سایر بخش‌های واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نیز مربوط به ماده ۱۰۱ قانون شهرداری و... است. در بخش واگذاری دارایی‌های مالی که جزء سوم منابع (پس از درآمد‌ها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای) است، از مجموع رقم ۱۶.۷ هزار میلیارد تومانی واگذاری دارایی‌های مالی، حدود ۱۰ همت آن مربوط به وام‌های دریافتی و ۶.۷ همت نیز مربوط به فروش انواع اوراق و اسناد خواهد بود.

۹۳ همت عوارض ساختمانی

در بین ارقام اصلی درآمد‌های شهرداری تهران در لایحه بودجه سال آینده، از رقم ۱۳۵ همتی بخش درآمدها، حدود ۲۲.۹ همت مربوط به بخش عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده است. این رقم رشد ۵۰.۶ درصدی را نشان می‌دهد. عدد بزرگ دیگر، درآمد‌های ناشی از توسعه شهر یا همان عوارض ساختمانی است. این رقم در سال آینده بیش از ۹۳ همت پیش‌بینی شده که نسبت به رقم نزدیک به ۳۸ همتی سال جاری (قبل از متمم) رشد ۱۴۵ درصدی را تجربه می‌کند.

در سال ۱۴۰۲ تا قبل از ارائه متمم بودجه، سهم عوارض ساختمانی حدود ۵۰ درصد از کل منابع بودجه عمومی شهرداری تهران بوده است، به طوری‌که از رقم نزدیک به ۷۶ همتی بودجه، حدود ۳۸ همت آن مربوط به عوارض ساختمانی بوده که در سال آینده این میزان به ۵۵ درصد خواهد رسید. به عبارتی، در سال آینده از رقم نزدیک به ۱۷۰ همتی بودجه عمومی شهرداری تهران، حدود ۹۳.۱ همت آن مربوط به عوارض ساختمانی خواهد بود.

به عبارتی، سهم ۵۵ درصدی عوارض ساختمانی از کل منابع بودجه شهر تهران نشان می‌دهد ترکیب منابع بودجه شهرداری بر همان پایه قبلی می‌چرخد که اغلب کارشناسان این منابع را جزء منابع ناپایدار می‌دانند و بخشی از آن نیز جزء اقلام مربوط به فروش تراکم است.

مقایسه سهم ۵۵ درصدی عوارض ساختمانی با ترکیب منابع بودجه‌ای شهرداری‌های بزرگ جهان نشان می‌دهد سهم عوارض ساختمانی در شهرداری کشور‌های توسعه‌یافته یک و در کشور‌های درحال توسعه نیم‌درصد است. براین اساس، در کلانشهر‌های مشهور جهان به جای سهم بالای عوارض ساختمانی، سهم اصلی مربوط به عوارض نوسازی و شارژ شهری است. بررسی‌ها نشان می‌دهد درحالی عوارض نوسازی در منابع شهرداری تهران در سال آینده ۱.۱ درصد (۲ همت) خواهد بود، اما این میزان در شهرداری‌های کشور‌های توسعه‌یافته ۳۲ و در کشور‌های درحال توسعه ۱۷درصد است. کارشناسان می‌گویند شهرداری تهران احتمالا یا سال آینده را سال پررونقی برای بخش ساخت وساز پایتخت می‌داند یا اینکه می‌خواهد تعرفه عوارض ساخت‌وساز را به طور قابل توجهی افزایش دهد، ارقامی که معمولا به طور رسمی اعلام نشده و کم و کیف آن قابل رصد نیست. مورد سوم هم، افزایش تراکم ساختمانی در مناطق مختلف یا مناطق خاص است که البته این موضوع به موافقت شورای شهر بستگی دارد و معمولا با موانع قانونی زیادی همراه است.

۸۸ همت بودجه عمرانی

گفته شد که براساس لایحه بودجه شهرداری تهران، از رقم بودجه ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی این بودجه، ۸۸.۲ هزار میلیارد تومان مربوط به اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (بودجه عمرانی) است. از این مبلغ، حدود ۵۶.۶ همت مربوط به بخش حمل و نقل و ترافیک، ۱۳.۵ همت مربوط به بخش خدمات شهری و محیط‌زیست، ۸.۸ همت مربوط به اجتماعی و فرهنگی، ۵.۴ همت مربوط به توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری، ۲.۶ همت مربوط به بخش ایمنی و مدیریت بحران و هزار و ۷۲ میلیارد تومان نیز مربوط به بخش شهرسازی و معماری است.

یکی از اقدامات قابل تقدیر شهرداری تهران در خصوص شفافیت، ارائه جدول تفصیلی حقوق و مزایای کارکنان مناطق ۲۲گانه و معاونت‌هاست. براساس لایحه بودجه ۱۴۰۳، بودجه جاری (هزینه‌ای) شهرداری تهران در سال آینده حدود ۵۹.۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. از این رقم، ۳۴ هزار و ۱۴۴ میلیارد تومان به عنوان حقوق و مزایا و جبران هزینه/کمک زیان در نظر گرفته شده که معادل ۵۷ درصد از کل بودجه جاری است که از این رقم، حدود ۱۴ هزار و ۹۷۲ میلیارد تومان صرف پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا به ۲۳ هزار و ۶۸۵ نفر از کارکنان در مناطق ۲۲گانه و معاونت‌های مختلف خواهد شد. این رقم معادل ۸.۸ درصد از بودجه شهرداری پایتخت طی سال آینده است. اما ۱۹ هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان نیز باقی می‌ماند که گفته شده این رقم صرف پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و همچنین کمک زیان سازمان‌ها و سایر زیرمجموعه‌های شهرداری تهران خواهد شد. بر این اساس، نمی‌توان گفت سهم حقوق و دستمزد از کل مصارف شهرداری ۸.۸ درصد است؛ چراکه این مبلغ بدون در نظر گرفتن حقوق و دستمزد سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری است. لازم به ذکر است شهرداری تهران طبق گزارش سال ۱۴۰۱ خود، ۵۵ هزار نفر نیرو دارد که فقط حقوق و دستمزد و مزایای ۲۳ هزار و ۶۸۵ نفر شاغل در مناطق و معاونت‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ درج شده و از جزئیات حقوق و مزایای ۳۱ هزار و ۳۰۰ نفر مابقی اطلاعاتی منتشر نشده است.

اما طبق آنچه در جدول نیز آمده، شهرداری تهران دریافت‌کنندگان حقوق و مزایا را در چهار گروه ۱- کارمندان رسمی، ۲- کارگران رسمی، ۳- نیروی خرید خدمات (هادیان و غیره) و ۴- ماموران انتظامی شاغل در شهرداری دسته‌بندی کرده است.

براساس آمار‌های ارائه شده در لایحه بودجه، رقم ناخالص حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر پرداختی به کارکنان شهرداری تهران در سال آینده در بخش کارمندان رسمی به ازای هر نفر ۶۱.۵ میلیون تومان خواهد بود. این رقم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حدود ۴۱ میلیون تومان بوده که رشد ۵۰ درصدی داشته است. گروه دوم کارگران رسمی هستند که سرانه حقوق و مزایای ناخالص هر نفر در سال آینده ۴۴ میلیون تومان خواهد بود. این رقم در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۸.۳ میلیون تومان ذکر شده است که رقم ناخالص حقوق و مزایای آن‌ها ۱۵ درصد رشد داشته است.

گروه سوم کارمندان قراردادی هستند که در قالب نیروی خرید خدمات (هادیان و غیره) با شهرداری همکاری دارند. رقم ناخالص حقوق و مزایای این گروه به ازای هر نفر ۴۴.۵ میلیون تومان ذکر شده که نسبت به رقم ۳۲.۳ میلیونی سال جاری رشد نزدیک به ۳۸ درصد داشته است. گروه چهارم نیز مربوط به ماموران انتظامی شاغل در شهرداری است. رقم ناخالص حقوق و مزایای این گروه برای سال آینده ۴۳.۲ میلیون تومان ذکر شده که رشد ۳۲.۴ درصدی خواهد داشت. همچنین میانگین حقوق و مزایای کل کارکنان حدود ۵۳ میلیون تومان خواهد بود. توجه به این نکته ضروری است که این مبالغ پیش از کسر کسور قانونی شامل مالیات، بیمه و سایر کسور قانونی شامل سهم کارفرما و کارکنان بوده و پس از کسر این مبالغ متوسط حقوق و مزایای دریافتی کارکنان به ازای هر نفر احتمالا ۴۰ درصد از این ارقام کمتر خواهد بود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت روزنو، تاریخ انتشار: 1بهمن1402، کدخبر: 603504، roozno.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین