پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۷۲۴
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
شورای نگهبان در سال ۱۳۷۴ صاحب حق نظارت استصوابی شد و مطابق تفسیری که اعضای این شورا، از قانون مذکور ارایه می دهند. این شورا خود را به خاطر تصمیمی که می‌گیرد، در برابر هیچ نهادی پاسخگو نمی‌داند و نیاز به ارایه مدرک برای تصمیم‌های خود ندارد. ادعا می شود ، نظارت استصوابی، مغایر با ذیل اصل ۹ و ۶۲ قانون اساسی است و نیز در تعارض با اصل دموکراسی و انتخابات آزاد است.

شعارسال: نظارت استصوابی، مغایر با ذیل اصل ۹ و ۶۲ قانون اساسی است و نیز در تعارض با اصل دموکراسی و انتخابات آزاد است. اصل۶۲ قانون مرقوم، تصریح دارد که انتخابات مجلس شورای اسلامی، یک مرحله‌ای و به‌طور مستقیم، با رای مخفی انجام می‌شود و این در حالی است که انتخابات مذکور، دو مرحله‌ای، انجام و مرحله اول تایید و انتخاب نامزد‌ها و سپس اشخاصی که از فیلتر شورای نگهبان گذشته در معرض آرای مردم قرار می‌گیرند.

ادعای مغایرت نظارت استصوابی شورای نگهبان با اصل های ۹ و ۶۲ قانون اساسی

اکثر حقوقدانان مقصود از نظارت مندرج در اصل۹۹ را در معنای حقوقی و لغوی در محدوده همین کلمه نظارت قابل توجیه و بررسی می‌دانند و لذا تقسیم آن به نظارت استصوابی و نظارت استطلاعی اختصاص به امور حسبیه دارد، زیرا در حقوق، محدوده نظارت تا حد معنای همین کلمه است نه ورود به مرز دخالت.

آنچه توسط شورای نگهبان انجام شده و می‌شود خود نوعی نظارت قیم‌مآبانه که در امور حسبی برای نصب و عزل قیم و ناظر معنا پیدا می‌کند و لذا تسری آن به انتخابات فاقد مشروعیت قانونی است، چون اساسا حق انتخاب با مردم است لذا در قانون اساسی تعارضاتی وجود دارد که با حقوق ملت در تغایر و باید از طریق مراجعه به آرای عمومی اصلاح گردند.

تعداد بازدید : 4

هاشمی رفسنجانی در نقد اختیار مطلق دادن به شورای نگهبان بیان داشته بود که(‏سخنرانی قدیمی هاشمی رفسنجانی درباره شورای نگهبان) ، سرنوشت کشور را نمی‌شود دست شورای نگهبان داد، ‏کسانی که قانون اساسی را گذرانده‌اند دقت کرده‌اند نمی‌شود که به ۱۲ نفر این اختیارات را داد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 8بهمن1402، کدخبر: 1866021، www.khabaronline.ir/ سایر منابع

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین