پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۱۵۳
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
انتقادات زیادی بر عملکرد نمایندگان و کلیت فعالیتی مجلس یازدهم وارد است. بخشی از این انتقادات را در وهله نخست باید متوجه شورای نگهبانی دانست که مثلا قصد نظارت استصوابی دارد و به هیچ کسی هم نمی خواهد پاسخگو باشد( نکته جالب داستان، مثلا قانونی بودن این روند است). شاید بهتر می بود برای تمرکز روی عملکرد و شیوه فعالیت نمایندگان مجلس ، از عملکرد نظارتی شورای نگهبان شروع می کردیم. شاید هم وقتی دیگر به این کار بپردازیم. متن کوتاه و زیبای دکتر حسن خسروی حرف های زیادی برای بیان کردن دارد.

شعارسال: دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل مدیریت دولتی ایران در یادداشتی نوشت:

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر چند که هر کدام از یک شهر و دیاری هستند؛ اما وقتی وارد مجلس می‌شوند نماینده همه مردم و کل کشور می‌باشند که می‌بایست حسب وظایف و ماموریت‌های مصرح قانونی نظیر امر قانونگذاری و نظارت و… برای کل کشور کار و فعالیت نمایند.

مجلس یازدهم، نماینده ای که همتراز وزیر است و در وزن رئیس اداره کار می کند؟

معمولا در شهرستان‌ها چهار گونه مدیر داریم. ۱- مدیر متخصص مقتدر و کاربلد ۲ – مدیر غیر متخصص مقتدر ۳ – مدیر متخصص محافظه کار ۴ – مدیر غیر متخصص بله قربان گو. در اینجا نگاه تحلیلی مدیریتی به این دسته بندی‌ها ندارم. اما به نظر می‌رسد که هر کجا ما مدیر محافظه کار و غیر متخصص و بله قربان گو داریم؛ کار نمایندگان مجلس بیشتر و زیادتر شده است. تا آنجا که بواسطه درخواست‌های بسیار زیاد مردم و حجم بالای مطالبات آن‌ها نمایندگان مجلس تبدیل می‌شوند به مأمور وصول مطالبات. این موضوع الان خصوصا در شهر‌های کوچک بسیار جاافتاده که مردم دوست دارند و انتظار دارند که نماینده مجلس کوچکترین و پیش پا افتاده‌ترین کار‌ها را هم پیگیری و به نتیجه برساند؛ و این می‌شود که نماینده‌ای که تراز سازمانی اش هم پایه وزیر است؛ تبدیل می‌شود به مامور وصول مطالبات. کاری که در اصل وظیفه و ماموریت رئیس اداره شهرستان است؟ آفت بزرگ مدیریتی چنین وضعیتی آن است که رؤسای ادارات تنبل و تن پرور و بی تفاوت و تضعیف شده و دیگر هیچ اقتدار و حرکت و تحولی را شما از مدیران شهرستانی مشاهده نمی کنید. وقتی نماینده مجلس دنبال هر کاری می‌رود که دون شأن سازمانی اوست؛ آنوقت این تصور در مدیران شهرستانی ایجاد می‌شود که بگذارید نمایندگان همه کار‌ها را پیگیری کنند. وقتی نتیجه مطلوب حاصل شد آن مدیر کار نکرده شهرستانی هم این را برای خود ثبت و ضبط می‌کند و بدین ترتیب، چون که هیچ کس کار و وظیفه خود را بدرستی انجام نمی‌دهد شاهد عدم رشد و توسعه خواهیم بود.

نماینده‌ای که جایگاهش همتراز وزیر است؛ نباید خود را درگیر تهیه چمن مصنوعی برای زمین ورزشی فلان روستا نماید؛ بلکه باید طوری انجام وظیفه کند که روستا‌های کشور؛ چمن مصنوعی زمین ورزشی شان تأمین و تدارک دیده شود؛ چون او نماینده کل مردم و کل کشور است. انجام کار‌های جزئی و جزیره‌ای عمل کردن نمایندگان مجلس؛ دقیقا تضعیف مدیران شهرستانی؛ ضایع کردن منابع و اتلاف وقت و انرژی است که قطعا نیل به اهداف کلان دولت را به تأخیر می‌اندازد، اما متاسفانه این امر در جایی مورد تحلیل و بررسی قرار نمی‌گیرد. سخن پایانی آنکه مردم عزیز ما بایستی در انتخاب اصلح؛ حداکثر عقلانیت؛ منطق؛ آینده نگری و مشورت صحیح راهگشا را در پیش گرفته و جایگاه و تراز نمایندگان مجلس را در حد مأمور وصول مطالبات پایین نیاورند و اجازه دهیم نماینده مجلس به مفهوم درست و واقعی نمایندگی کند.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اقتصاددان، تاریخ انتشار: 8اردیبهشت1402، کدخبر: 124034،www.eqtesaddan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین