پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۸۶۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹
کشور دچار اپیدمی بیماری‌های تنفسی و ریوی شده و متاسفانه نظام سلامت، بجای اطلاع رسانی، هشدار، توصیه‌های لازم به پیشگیری و غیره، مسئله را در حد یک سرماخوردگی ساده تصور نموده و با رویکردی سهل انگارانه توجیه کننده غیر طبیعی بودن واکنش منتقدین است. گزارش می‌شود که سویه‌های ترکیبی جدید در اواخر دی ماه و بهمن ماه جاری، تاثیر چندانی روی کودکان نداشته (برعکس همه گیری دانش آموزی در اواخر پائیز) و عموما بزرگسالان را درگیر می‌کند. اما نکته جالب این داستان، عدم ایفای موثر وظایف تخصصی غیر درمانی (اطلاع رسانی، پیشگیری، توصیه و آماده باش ملی و.) توسط وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکی است. ما که سهم خودمان از بیت المال در قالب حقوق پرداختی به عزیزان را حلال نمی‌کنیم. بالاتر از این هم می‌رویم. لعنت می‌فرستیم بر وجود کسانی که در پشت پرده و عموما بخاطر منافع مادی، افراد کم صلاحیت را بعنوان وکیل و وزیر معرفی نموده و حمایت می‌کنند. لعنت می‌فرستیم بر وجود نمایندگان مجلسی که به وظایف نمایندگی پایبند نبوده و خلاف سوگند نمایندگی شان رفتار کرده اند و بشکل غیرمستقیم شریک جرم محسوب می‌شوند. آقای وزیر بهداشت همیشه ساکت، افکار عمومی مطالبه دارند و پاسخ می‌خواهند.

شعارسال: اخیرا چند سویه جدید از ویروس کرونا شناسایی شده و موارد ابتلای زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. دو زیر سویه جدید ویروس کرونا با نام EG.۵ که برخی آن را اریس می‌نامند و BA.۲.۸۶ که به آن پیرولا نیز می‌گویند شناخته می‌شوند و بر اساس تحقیقات و برآورد مرکز پیشگیری از بیماری آمریکا، حدود ۱۷ درصد از موارد ابتلا به کووید ۱۹ در این کشور را به خود اختصاص می‌دهند. علاوه بر این، سویه جدید دیگری به نام XBB.۱.۱۶ در رتبه سوم قرار دارد و ۱۶ درصد از موارد ابتلا را به خود اختصاص می‌دهد. حالا که در بهمن ۱۴۰۲ هستیم زیرسویه جدیدی به نام JN ۱ نیز درحال شیوع است.

زنگ خطر ۳ سویه جدید ویروس کرونا (اریس، پیرولا و JN ۱) در بهمن ۱۴۰۲ + سهم خودمان از بیت المال در قالب حقوق پرداختی به شما را حلال نمی‌کنیم

 

با توجه به شیوع بیماری در ایران، آیا دوباره شاهد همه گیری ویروس جدید کرونا در کشور خواهیم بود؟ ویروس جدید چه علائمی دارد و آیا خطرناک است؟ دوباره محدودیت‌ها و زدن ماسک برمی‌گردد؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به سوالات شما درباره شیوع سویه جدید کرونا که از مرداد ۱۴۰۲ آغاز شده پاسخ دهیم.

بسیاری تصور می‌کنند که سویه EG.۵ ویژگی‌های متفاوت و جدیدی نسبت به کرونای سابق دارد، اما باید گفت این سویه در واقع انشعابی از خانواده امیکرون است و تغییری تدریجی در ویروس را نشان می‌دهد؛ بنابراین آنطور که به نظر می‌رسد خطر این سویه جدید از کرونای قبلی بیشتر نیست و در همان حد است. این سویه جدید ویروس کرونا که برخی آن را سویه اریس کرونا می‌نامند در فهرست سویه‌های مورد بررسی سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است.

پروفسور هو، متخصص میکروبیولوژی و ایمنی‌شناسی می‌گوید: “این دو سویه جدید در برابر آنتی بادی‌های خنثی‌کننده موجود در سرم افراد آلوده و واکسینه‌شده اندکی مقاوم‌تر هستند و از نظر بالینی، به نظر نمی‌رسد که این گونه‌ها علائم متفاوت یا شدیدتری نسبت به ویروس‌هایی که قبل از آن‌ها آمده‌اند، ایجاد کنند. ”

ویروس جدید JN ۱ کرونا به گفته WHO یک زیر سویه جدید است که نسبت به سویه‌های قبلی بسیار متفاوت‌تر است و می‌تواند افرادی که مصونیت از واکسیناسیون قبلی دارند را نیز به صورت جدی درگیر کند.

سویه Eg.۵ و BA.۲.۸۶ کرونا در کدام کشور‌ها شیوع یافته؟

سویه جدید به نام EG.۵ یا کرونا اریس، اکنون در ایالات متحده آمریکا، ایرلند، ژاپن، چین و بریتانیا بیشترین سرایت را دارند و گفته می‌شود در ۵۱ کشور دنیا نیز شیوع یافته است و هر روز با سرعت بیشتری درحال پخش است. موارد ابتلا و موارد اورژانسی در بیمارستان‌های ایالات متحده و آسیا در حال افزایش است و بیشترین مبتلایان به اریس در چین ثبت شده است. متخصصان می‌گویند زمستان و سردی هوا در پیدایش و شیوع سویه‌های جدید این ویروس نقش داشته است.

علاوه بر آن، زیرسویه BA.۲.۸۶ با نام کرونا پیرولا، در ۴ کشور دنیا شناسایی شده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا خطر جدی دنیا را با این ویروس جدید تهدید می‌کند یا خیر. این زیر سویه جدید، با بیش از ۳۰ تغییر ژنتیکی در تاج پروتئینی خود باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده است که برخی احتمال افزایش خطر مرگ و میر در کشور‌های آسیب پذیر با این ویروس جدید را داده‌اند.

با اینکه منابع رسمی، هنوز از شیوع سویه جدید ویروس کرونا در ایران خبری منتشر نکرده‌اند، اما بسیاری از افراد درحال حاضر در ایران با علائم گوناگونی شبیه به بیماری سرماخوردگی، به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. نمی‌توان به طور قطع اعلام کرد که این ویروس به ایران رسیده یا خیر، اما با توجه سوابق گذشته در این همه‌گیری، بعید نیست که ویروس به ایران هم رسیده باشد. پس مهم‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس جدید کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. در یک هفته اخیر یعنی از ۲۴ تا ۳۰ دی ۱۴۰۲، ۲۱۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده و متاسفانه ۱۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. این تعداد ابتلا به نسبت یک ماه اخیر کاهش چشم‌گیری داشته و امید است رفته رفته با کاهش مبتلایان مواجه باشیم.

طبق گفته یکی از مسئولان اورژانس کشور، سویه جدید کرونا قادر خواهد بود سیستم ایمنی بدن را دور بزند و علائم مشخصی دارد، مثلا فرد مبتلا نسبت به درمان مقاومت شدید دارد. روند بستری بیماران از ابتدای مرداد ۱۴۰۲ درحال افزایش بوده و این سویه در حال گسترش است. وی افزود، سویه جدید ویروس کرونا عفونت‌زایی بالاتری دارد و دوره نهفتگی آن کمتر است. افراد بالای ۶۰ سال و کسانی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز اعلام کرده است ویروسی که این روز‌ها مردم را درگیر کرده ترکیب سه ویروس کرونا، آنفولانزا و سین‌سیشیال تنفسی (آر اِس وی) است. ایشان ادامه که علائم کرونای جدید ریه را درگیر نمی‌کند و کشندگی بالایی ندارد و باعث سایر علائم و ناتوانی خواهد شد.

علائم سویه جدید ویروس کرونا

علائم ویروس جدید کرونا تفاوت چندانی با سویه‌های پیشین ندارد، اما شدت برخی بیشتر یا کمتر است. علائم سویه جدید ویروس کرونا ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

تب و لرز
گلودرد
گوش درد
اسهال و استفراغ
بدن درد
ضعف
ضربان قلب بالا یا تپش قلب

همچنین به گفته متخصصان زیرسویه جدید BA.۲.۸۶ یا پیرولا، ۴ علامت اختصاصی دارد؛ گلودرد، آبریزش بینی، سرفه (خلط دار یا بدون خلط) و سردرد. 

اولین اقدامی که پس از تجربه علائم کرونا جدید باید انجام دهید، انجام تست کرونا و مراجعه به پزشک برای اطمینان از وجود ویروس در بدن شماست. اگر تست کرونا شما مثبت شد خود را تا زمان بهبودی کامل قرنطینه کنید تا از ابتلای سایرین جلوگیری نمائید.

آیا به تزریق مجدد واکسن نیاز است؟

دکتر اریک توپول اعلام کرد که دوز یادآور واکسن کووید- ۱۹ که در پاییز امسال به‌روز خواهد شد، علیه سویه XBB و دیگر سویه‌های در حال شیوع از جمله سویه ای. جی. ۵ / EG.۵ مقاومت خواهد داشت. وی گفت واکسن جدید به طور خاص برای افراد مسن و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند مهم است؛ چرا که این افراد دیگر آنتی‌بادی‌های موثر مونوکلونال در مواقع تشدید دوباره کووید-۱۹ را ندارند.

شیوع همزمان ویروس جدید کرونا و آنفولانزا

دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص خطر و شیوع زیر سویه جدید EG.۵ هشدار داد و گفت همه افراد در گروه‌های پرخطر، دارای بیماری زمینه‌ای یا مسن نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا در ابتدای مهرماه اقدام نمایند. بهتر است قبل از اینکه وارد موج آنفولانزا شویم واکسینه شده باشیم تا در پاییز و زمستان ایمن باشیم. همچنین دکتر کریمی اعلام کرد، طبق دستورالعمل‌های قبلی، افرادی که ۶ ماه از تزریق واکسن کرونایشان گذشته است، باید برای تزریق دوز یادآور اقدام نمایند. ضمناً بهتر است افراد در مکان‌های شلوغ و تجمع‌ها از ماسک استفاده نمایند.

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی نیز اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده که ویروس غالب در ماه مهر و آبان آنفولانزا است. طبق تست‌های اعلام شده به وزارت بهداشت، در شهریور ۱۴۰۲، زیر سویه کووید امیکرون و ویروس آنفولانزا در مهر ماه ۱۴۰۲ غالب بوده است. ایشان همچنان توصیه کرد هنوز هم اگر شهروندان نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا اقدام نکرده‌اند، تزریق کنند، چراکه هنوز برای گرفتن این واکسن زمان مناسب است. سه توصیه مهم همچنان استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست‌هاست.

واکسن مدرنا برای ویروس جدید کرونا ۱۴۰۲

شرکت دارو سازی مدرنا که احتمالا نام آن به گوشتان خورده است در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ اعلام کرده که واکسن‌های جدید تولید شده توسط این شرکت، در برابر سویه اریس کرونا موثر خواهد بود. این واکسن‌های جدید در صورت تایید توسط سازمان‌های ناظر مربوطه، جهت تزریق وارد بازار جهانی خواهد شد. البته که سازمان جهانی بهداشت اعلام نموده این سویه جدید کرونا، واکسن گریز است.

سازمان جهانی بهداشت، به کشور‌ها توصیه کرده با توجه به شیوع این زیرسویه کرونا جدید، محدودیت‌هارا به طور کامل حذف نکنند تا تصمیم‌های لازم در این خصوص ابلاغ شود.

پیشگیری از ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا

برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس و کاهش نرخ ابتلا شما باید موارد زیر را مد نظر داشته و رعایت کنید:

تا جایی که می‌توانید از رفتن به محیط‌های شلوغ و پرجمعیت اجتناب کنید.
در صورت حضور در فضا‌های عمومی حتما از ماسک استفاده کنید.
دستان خود را تمیز نگه داشته و به صورت مکرر بشویید.
از مواد ضدعفونی کننده و الکل استفاده کنید.
از تماس فیزیکی با دیگران خودداری کنید.
واکسن کرونا را تزریق کنید.

در صورت مشاهده هرگونه علائمی به پزشک مراجعه کنید و تست کرونا بدهید.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت آزمایشگاه کیوان، تاریخ انتشار: 2بهمن1402، کدخبر: -، keyvanlab.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
0
0
صدیقه طباطبایی، استاد عفونی کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفته، در سال‌های گذشته که کرونا شایع‌تر بود به دلیل رعایت مسائل بهداشتی توسط مردم ویروس‌های دیگر نیز کمتر بود، اما کمتر رعایت کردن مسائل بهداشتی توسط مردم باعث شده سرو کله ویروس‌های قبلی دوباره پیدا شود، به طوری که آنفلوآنزا امسال خیلی شایع بوده است.

ویروس RSV، آدنوویروس و رینوویروس‌ها اکنون شایع شدند که عملا همه این ویروس‌ها را در بیماران تنفسی چک نمی‌کنیم، اما باید دقت داشته باشیم که کرونا، آنفلوآنزا و RSV امسال شیوع قابل توجهی داشته است؛ به طوری که در تهران و حتی شیراز این شیوع زیاد بوده است.

مشکلات تنفسی مانند سرفه، آب ریزش بینی، تب، سردرد، بی‌قراری و حتی مشکلات گوارشی از جمله نشانه‌های این ویروس‌هاست و نمی‌توان تمایزی بین این ویروس‌ها قائل شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
0
0
هادی یزدانی(پزشک) گفته که ما الان با مخلوطی از ویروس‌ها مواجه هستیم. برخی می‌گویند ما با «سوپ ویروس» مواجه شدیم. بخش سرپایی ما ۶ ماه است که در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و فشار زیادی وارد می‌کند.زنجیره اصلی انتقال ما در این دوره کودکان بودند؛ در اصفهان بالای صد درصد تخت‌های اطفال در شهر پر است .در پاییز و زمستان امسال باید چند هفته مدارس تعطیل می‌شد اما این کار اصلا انجام نشد .

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین