پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۲۴
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حدود ۲۰۰ سال گذشته توجه چندانی به طب سنتی نشد، گفت: از ۱۵ سال پیش این بخش مورد نگاه ویژه قرار گرفته است و تا کنون ۳۰۰ نفر از آن فارغ التحصیل شده اند که کافی نیست.

شعار سال: دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در جمع خبرنگاران در شهرک صنعتی دارویی برکت استان البرز، افزود: در گذشته ها در حق طب سنتی کوتاهی های زیادی شده، اما خوشحالیم که در ۱۵سال اخیر در وزارت بهداشت به آن توجه شده است.
وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این موضوع را مورد توجه قرار داده و اکنون تعداد قابل توجهی دانشکده دراین بخش داریم.
هاشمی افزود: عده ای درس طب را پس از پزشک شدن می خوانند، دوره سه ساله می بینند. برای دارو سازی نیز افرادی دوره می بینند، ولی بایستی ساماندهی سریع تر و فراگیر تر باشد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکان تعداد فارغ التحصیلان طب سنتی را ۳۰۰ نفر در هشت سال گذشته اعلام کرد و گفت که نیاز کشور بیشتر از این ها است.
وی تصریح کرد:‌ شورای عالی طب سنتی را در این دوره تشکیل دادیم و مصوبات خوبی در جهت تسهیل برای ورود به این رشته و در جهت تعریف مشوق هایی برای کسانی که فارغ التحصیل می شوند داشتیم تا بعد بتوانند سریع تر وارد بازار شوند و سلامت کده و داروخانه های طب گیاهی را دایر کنند.
قاضی زاده هاشمی همچنین گفت:‌ برای حضور بیشتر بخش خصوصی برای احداث داروخانه گیاهی در کشور با شکل و شمایل متفاوت با داروخانه های صنعتی و هم در مورد ورود و خروج فارغ التحصیلان این رشته برای ساماندهی کسانی که در این رشته کار می کنند و پزشک نیستند، آیین نامه هایی پیشنهاد شد و قرار شد در جلسات بعدی تصمیم گیری شود.
وی ادامه داد:‌باید بتوانیم دوره هایی تعریف کنیم که در قالب گذراندن دوره ها افراد بتوانند در جهت پخش دارو و یا در حوزه طبابت سنتی ارائه خدمت کنند.
وزیر بهداشت ساماندهی این بخش را کار دشواری دانست و گفت:‌ این کار شدنی است و همه باید کمک کنند. به مرور زمان این مشوق ها بیشتر خواهد شد برای اینکه کسانی که قرار است در طبب سنتی کار کنند، وارد عرصه شوند.
وی ادامه داد: این طب مکمل است و جایگزین نیست و طب مدرن هم بداند که بی نیاز از طب سنتی نیست و اگر کسانی که دچار دندان درد می شوند با طب سنتی شدنی نیست، و سایر بیماری ها باید با طب مدرن مداوا شوند، در عین حال طب سنتی در خیلی از زمینه ها می تواند سودمند باشد.
وی ورود افراد کم اطلاع و سودجو را از آسیب های طب سنتی معرفی کرد و گفت:‌ این افراد آسیب های زیادی را به سلامت می رساند و از حسن اعتماد مردم که میراث ملی است، برای سود جویی استفاده می کنند.
قاضی زاده هاشمی ادامه داد:‌ برخی از داروها تقلبی است و تشخیص ها نامربوط است و گاهی اوقات بیمارانی که به دست همکاران می رسد که مراحل نهایی بیماری را طی می کنند و مدت ها توسط افرادی که بدون دانش و مهارت بوده اند، تحت درمان قرار گرفته اند که این بلا است و باید همه کمک کنند و بیشترکسانی که در این حوزه صاحب سبک هستند، عطاران و طبیبان سنتی این کار را انجام دهند و متولی شوند تا عطاری ها را ساماندهی کرد.
وزیر بهداشت گفت:‌ باید اطباء سنتی و عطاری ها بیشتر با یکدیگر همکاری کنند و فرصت را برای کسانی که توانمند هستند و حضور آنان برای حوزه سلامت مفید است، فراهم کنند.
وی همچنین افزود:‌ یکی از مشکلات این است که دارو در عطاری ها پخش نمی شود و اگر بگوییم دارو پخش شود، باید از مقررات این حوزه در نظام سلامت تبعیت کند و در بسیاری از موارد تشخیص و درمان هم توصیه می شود که به نوعی طبابت است و این کار فعلا زیر نظر وزارت صنعت معدن و تجارت است و در آینده که تعداد فارغ التحصیلان بیشتر شوند، بتوانند یک تشکلی را همراه با متخصصان تشکیل بدهند تا ساماندهی برای عطاری ها داشته باشند.
**
آمار بالای مرگ خاموش در کشور
وی در ادامه با اشاره به آمار بالای مرگ خاموش ناشی از مسمومیت و گازگرفتگی در کشور، گفت: در سال ۹۵ تا کنون ۲ هزار و ۵۳۰ نفر دچارمسمومیت شده اند. ۲۲۳ نفر فوتی داشته ایم و استان هایی مانند تهران، اصفهان و فارس بالاترین تعداد را دارند.
وزیر بهداشت گفت: ‌برغم اینکه سالهاست رسانه ها اطلاع رسانی خوبی در این زمینه داشته اند، اینکه چرا کم توجهی می شود جای سئوال دارد.
قاضی زاده هاشمی تصریح کرد:‌ مرگ خاموش بیشتر برای افراد کودک، جوان و نوجوانان است. بیشتر علت آن هم بی توجهی است و اکنون که فصل سرما است باید نکات ایمنی را رعایت کنند اما با تاسف ما در این زمینه رکوردار در جهان هستیم.
**
تحول بخش سلامت در البرز
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد:‌ در استان البرز کارهای خوبی در این دوره انجام شده که کم نظیر بوده است. در طول تاریخ افزایش ۱۵۰۰ تخت سابقه نداشته است. تا قبل از این دولت سالانه ۱۸۰۰ تخت در کشور اضافه می شد و این در حالی است که در استان البرز به اندازه کل کشور تخت اضافه شده است.
وی ادامه داد:‌در سفر رئیس جمهوری به پروژه ها اعتبار اختصاص دادند و یکی از راه های که استان البرز دارد استفاده از بخش خصوصی است و هر جا که بخواهد به آن مجوز می دهیم و اگر علاقمند به مشارکت وجود داشته باشد حاضر هستیم مشارکت کنیم.
وزیر بهداشت گفت:‌باز نیاز به تخت بیمارستانی داریم. اگر رشد جمعیت را پیش بینی نکنیم برای استان حداقل ۳ هزار تخت بیمارستانی نیاز داریم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی البرزما، تاریخ انتشار 9 آذر 95 ، کد مطلب: 430004: www.alborzema.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین