پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۶۲۷
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
کُندلَج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی بوده که در دهستان میشاب شمالی بخش شهرستان مرند مرکزی واقع شده‌است.نام اصلی روستا ، به زبان ترکی آذربایجانی کول‌لو (به خط لاتین: Küllü ) است و احتمالاً به معنی محل انباشت خاکستر می‌باشددر ادا متن گزارشی نسبتا جامع از وضعیت این روستا تقدیم حضور می شود.

شعار سال:  کندلج که نام اصلی آن به زبان ترکی آذربایجانی کول‌لو (به خط لاتین: Küllü ) است و احتمالاً به معنی محل انباشت خاکستر می‌باشد از روستاهای بسیار خوش آب و هوای مرند به شمار می‌رود و تابستان‌های معتدل و زمستان‌های نسبتاً سرد دارد. برخی از انواع درختان میوه روستا می‌توان به زردالو، سیب، گلابی، گردو، گیلاس، آلبالو و آلوچه اشاره کرد.

زردآلو، محصول اصلی باغات کندلج


نمایی از کوهستان میشاب شمالی و باغات کندلج

در سالیان اخیر باغات سرسبز و ویلاهای این روستا ، تبدیل به تفرجگاه بسیاری از مردم از جمله مردم مرند و تبریز شده است. سابق بر این کندلج دارای ایستگاه راه‌آهن بوده ولی سالیان متمادی است که این ایستگاه متروکه شده و از آن استفاده‌ای نمی‌شود. طبق آمار مرکز اطلاعات و آمار فرمانداری مرند، روستای کندلج بر اساس سرشماری سال ‍۱۳۸۵ ، دارای بیش از ۶۰۰ خانوار ساکن بوده و جمعیت کل آن حدوداً ۲۰۲۵ نفر است(در حال حاضر 3500 نفر). 1010 نفر این جمعیت را مردان و ۱۰۱۵ نفر آن را زنان تشکیل می دهند. تعداد افراد باسواد ۱۳۹۷ نفر است.


جمع مردم مهمان نواز کندلج در مسجد محل

تولید سوغات اصلی کندلج، برگه زردآلو

*** موقعیت جغرافیایی کندلج: 

روستای کندلج مرکز دهستان میشاب شمالی بودهکه جزو بخش مرکزی شهرستان مرند به شمار می‌رود. از شمال به شهرستان مرند واز جنوب به رشته‌ کوه‌های میشو و از غرب به روستای گلجار واز شرق به روستای ملایوسف منتهی می‌شود.از لحاظ مساحت و وسعت باغ‌ها و زمین‌های زراعی بسیار وسیع‌تر از روستاهای اطراف خود است.

 

کندلج در حال حاضر دارای سه دستگاه مینی بوس و حدوداً ۱۰ دستگاه سواری است که امور ایاب و ذهاب این روستا را انجام می‌دهند. روستای کندلج از لحاظ آب‌های کشاورزی، بسیار غنی است و قنات‌های قدیمی و پر آبی دارد و علاوه بر آن بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی در بسیاری از نقاط کندلج توسط موتورهای برقی و آبی به چشم می‌خورد واین به علت کوهپایه‌ای بودن این روستا است. برخی ازمهمترین قنوات روستا شامل ،خان کهریزی، منتج، کاظم آباد، درنجی، محراب، حسن بیگ، بالا کهریز، حسین آقا، الصلوات، کور کهریز، ممد کهریزی و... می باشند.

 

*** مناطق با نام خاص در کندلج : در کندلج بعضی نقاط به اسم خاص وجود داشته و مردم محلی از قدیم به این اسم‌ها این زمین‌ها را می‌شناسند . بعنوان نمونه قاشقالی، بایلنگه، قیزیل زمین، خنیه، قولوشلار، دوردورآباد، پادشاهلیق، ناسیب، شجاع جم، کورپولر قاباغی، پنجه گیر و از این گونه هستند....

*** مکان‌های تفریحی و گردشگری کندلج : از جمله مکان‌های تفریحی وگردشی که در سیزده‌ بدر هر سال و ایام تابستان افراد بسیاری را از شهرهای مرند و تبریز و... به این روستا می‌کشاند عبارتند از:

محراب باشی، گزین چیمنی، درنجی باشی، کاظم آباد کهریزی، ارباب باغی، حاج حسن یئری، حسن بی، منتش باشی، امامزاده و سد شهید کلانتری که متأسفانه به دلیل نا آگاهی مردم و بی توجهی شوراهای محترم در زمان احداث، این سد در حاصل‌خیزترین زمین‌های کشاورزی کندلج ایجاد شده و جالب این است که آب این سد هیچکدام از زمین های کشاورزی کندلج را پوشش نمی‌دهد و چون جاده "انامق" از کنار آن می‌گذرد متأسفانه به جای اینکه به سد کندلج مشهور شود به سد انامق مشهور شده است.


باغات سرسبز و  طبیعت چشم نواز کندلج

از جمله رودهای سیلابی که در فصل‌های بارش باران از کوه‌های میشو و قره‌قوم سرچشمه می‌گیرند و از این روستا می‌گذرند عبارت از قاباق چای و دالی چای که عمدتاً سیلاب‌ها از دالی چای می‌گذرند و وارد مرند می‌شوند . کندلج دارای زیارتگاه و تپه باستانی و حمام قدیمی و درخت کاج باستانی نیز می باشد.

 
 

گزارشی از حمیدرضا رحیمی با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه دایره المعارف ویکیپدیا و مشاهدات میدانی، تاریخ انتشار 29آذر  1395 .

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
Germany
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
2
دوستانی که به این منطقه سفر کردند می دانند که منطقه دشت مرند جزو سرسبزترین مناطق آذربایجان هست و آب و هوای بسیار دلنشینی داره.
حامدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
1
1
نویسنده مقاله ،اگر همون هم محلی ما باشه رشته اش هوا و فضا است . خوب نوشته ای ارایه کرده دمش گرم
پاسخ ها
رحیمی
| Germany |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
ممنونم.
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
0
0
جای خفنیه . من از یکی از دوستان پرسیدم. اهل اونجاست. خیلی تعریف کرد. مخصوصا دی ماه زمستان و اردیبهشت از فصل بهارش،گویا خیلی قشنگه.
حتما برید
علی رضا کندلجی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
0
0
من دوران بچگیم در کولی گذشته وروزی نیست که خاطراتم را مرور نکنم ولی حیف که صبحها دیگه بوی نان نمیاد وتنوری روشن نمیشه
پاسخ ها
جلالی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
دیگه اون روزها رفت بوی نان از هیچ خونه ای بلند نمیشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
0
0
منم بچه کندلج هستم واقعا به همه توصیه میکنم یک بار سفر کنند تا آخر عمر یادشون نمیره.متاسففانه بچگیم اونجا بودم و الان فقط خاطره های خوش و بعضی هم غمناک برام مونده
مدیر پایگاه

سلام 


ما هم کندلجی ها رو دوست داریم. خصوصا همکار خوب نویسنده این متن رو . هر کجا که هستید سرسلامت باشید ان شاالله

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
0
0
تلفظ درست این روستا کونده لج است نه کوندلج یا کندلج
پاسخ ها
عطاء جاوید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
سلام،منم بچه کولی هستم ولی حیف که سالانه شاید به سختی بگم یه بار بتونم بیام ببینم ولی حیف که محله های قدیمش تغییر کرده مدرسه ای که اونجا دوران ابتدائی درس میخوندم ویران شده،قهوه خونه ای که چای میخوردن ویران شده،حیف
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین