پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۰۰۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳
رییس، نایب رییس و برخی دیگر از اعضای فراکسیون زنان مجلس در نشست خبری به تشریح عملکرد این فراکسیون در شش‌ماهه نخست مجلس دهم پرداختند.
شعار سال: پراونه سلحشوری در جریان نشست خبری ظهر امروز فراکسیون زنان مجلس که به‌منظور معرفی دستاوردها و عملکردهای شش‌ماهه این فراکسیون برگزار شد، گفت: باتوجه به این‌که اساسنامه فراکسیون زنان در مجلس نهم، در اختیار ما قرار نگرفت، نخستین اقدام پس از تشکیل فراکسیون در دوره جدید، تدوین اساسنامه و انتخاب هیات رییسه، بود و پس از آن از طریق فعالیت اعضای فراکسیون و با کار جمعی و کمک تمامی اعضا، پیگیری طرح‌ها و لوایح مربوط به حوزه زنان را آغاز کردیم.

رییس فراکسیون زنان مجلس دهم خاطرنشان کرد: نخستین اقدام فراکسیون در این دوره برقراری ارتباط با صاحب‌نظران، کارشناسان و فعالان حوزه زنان به‌منظور اولویت‌بندی مشکلات بود، تا درصورت نیاز به آوردن طرح و لایحه این موضوع پیگیری شود، به همین دلیل نشست‌های متوالی با کارشناسان متعدد در حوزه‌های احزاب، حقوقی و آموزشی برگزار کردیم.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به حضور نمایندگان جوان در فراکسیون زنان مجلس و با تاکید بر این‌که میانگین سنی این فراکسیون بسیار جوان است، یادآور شد: زنان جوان سیاسی مجلس بارقه امیدی برای زنان جوان جامعه هستند. به هر حال، اعضای فراکسیون زنان از نسل‌های دهه 60 و 50 نسبت به اعضای متولد دهه‌های 40 و 30 در اکثریت هستند.

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم همچنین با اشاره به لوایح و طرح‌های پیگیری و تصویب شده توسط فراکسیون زنان، یادآور شد: تصویب لایحه کاهش ساعت کاری بانوان شاغل دارای شرایط خاص و همچنین تصویب طرح یک فوریتی اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی، از جمله اقدامات موثر فراکسیون زنان مجلس دهم در ۶ ماه فعالیت است.

رییس فراکسیون زنان مجلس همچنین اعلام کرد: تخصیص ۲۵ صدم درصد از ۹ درصد مالیات برارزش افزوده معادل ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه ورزش همگانی، زنان و جوانان در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه را باید از دیگر اقدامات فراکسیون زنان است.

او ادامه داد: تسهیل سفر خانم لیموچی(مربی) جهت همراهی ورزشکار مربوطه در مسابقات پینگ پنگ المپیک ریو و پیگیری وضعیت اعزام، مذاکره جهت اعزام تیم ملی بانوان به بازی‌های آسیایی کره جنوبی، رایزنی برای حل مشکل تماس برخی از زندانیان زن با فرزندان و خانواده‌شان از دیگر اقدامات فراکسیون زنان است.

سلحشوری اضافه کرد: بررسی و اقدام به تشکیل اتاق فکر حوزه زنان در مرکز پژوهش‌های مجلس، دریافت و بررسی قوانین فضای کسب و کار زنان، بررسی قوانین مُخل فضای کسب و کار زنان، بررسی چگونگی اجرایی کردن قانون بیمه زنان خانه‌دار، انتخاب ۴ نفر از زنان برای حضور در مجامع بین‌المللی (APA/IPU) نیز برخی دیگر از اقدامات فراکسیون محسوب می‌شوند.

رییس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به حضور ۴ زن نماینده در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، گفت: تصویب تمام، کمال و مقتدرانه ماده ۳۰ لایحه احکام برنامه ششم توسعه در رابطه با عدالت جنسیتی در کمیسیون تلفیق از جمله چالش‌های پیش‌رو زنان مجلس بود که خوشبختانه لاین ماده پر سر وصدا کاملا به تصویب رسید، البته لازم به توضیح است که ماده ۳۱ پس تغییرات در احکام لایحه به ماده ۳۰ تغییر عنوان داد.

او یادآور شد: کمیسیون برای پیدا کردن راه حل اجرای قانون بیمه زنان خانه‌دار که ۱۰سال پیش تصویب، اما به دلیل بار مالی برای دولت تاکنون اجرایی نشده نیز تلاش‌های کرده است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم خاطرنشان کرد: فراکسیون زنان به دنبال تدوین طرحی برای گسترش اشتغال خانگی زنان است، تا بانوان بتوانند مجوز کار در منزل دریافت کنند.

او گفت: کار در منزل علاوه بر ایجاد درآمد برای بانوان به حفظ چارچوب خانواده کمک خواهد کرد به همین دلیل طرح فوق پس از انجام بررسی‌های کامل تا ۶ ماه آینده ارائه می‌شود.

سلحشوری با بیان اینکه زنان مجلس و کمیسیون فرهنگی تصویب بیمه خبرنگاران را پیگیری کردند که این طرح با وجود تصویب در کمیسیون تلفیق در کمیته اجتماعی فرهنگی آن رای نیاورد.

طیبه سیاووشی نیز در بخش دیگری از این نشست خبری اعلام کرد: فراکسیون زنان به‌دنبال اضافه کردن روزی باعنوان روزمبارزه با خشونت علیه زنان در تقویم رسمی کشور است.

نایب رییس فراکسیون زنان در مجلس دهم خاطرنشان کرد: رسیدگی به مشکلات زنان سرپرست خانواده، بیمه زنان خانه‌دار، کم کردن سن بازنشستگی بانوان و... نیز در دستور کار کمیسون قرار دارند.

فاطمه سعیدی دیگر عضو فراکسیون زنان از پیگیری برای بالا رفتن درصد حضور زنان در پست‌های مدیریتی وزارت آموزش و پرورش با توجه به اینکه ۶۰ درصد کارمندان و معلمان آن را زنان تشکیل می‌دهند و تغییر در شرایط ختران بازمانده از تحصیل به دلیل ازدواج‌های زودهنگام خبر داد.

فاطمه ذوالقدر عضو هیات رییسه فراکسیون زنان از پیگیری فراکسیون زنان برای ایجاد شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی خبر داد و گفت: زنان و کودکانی که مورد خشونت قرار می‌گیرند درصورت تماس با این شماره و توضیح شرایط خود مورد کمک و یاری قرار گرفته و آن‌ها به خانه‌های امنی تا رسیدگی به شرایط‌شان منتقل خواهند شد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 17 آذر 1395، کد مطلب: 435801 ، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین