پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۰۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه توسعه زیرساخت های استان در دوران تحریم آسیب جدی دیده و دچار یک عقب افتادگی شده است، در ادامه گفت: درصدد دریافت مجوز کمیسیون 215 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای احداث باند دوم زاهدان-چابهارهستیم تا پروژه ترانزیتی چابهار-میلک به صورت کامل و در غالب بزرگراه اجرایی شود.

شعارسال : اگر چه به گفته مسئولان استان توجه به توسعه زیرساخت های سیستان و بلوچستان از روزهای نخست روی کارآمدن دولت تدبیر و امید جدی و قابل توجه بوده اما این توجه همواره گرفتار محدودیت های اعتباری بوده است، محدودیت هایی که به عقیده کارشناسان، حداقل وضعیت سازندگی در محورهای مواصلاتی استان را متوقف کرده است.

مسعود مالکی، مدیرکل راه و شهرسازی سیستان‌وبلوچستان نیز بر همین عقیده بوده و معتقد است: یکی از بخش هایی که در دوران تحریم آسیب جدی دیده و استان را با یک عقب افتادگی مواجه کرده، مساله ایجاد و توسعه زیرساخت های استان به ویژه راه‌هاست، که بیشترین مشکل ناشی از نبود اعتبار کافی بوده است.

بر اساس گزارش‌های پارسال راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان، 25 هزار و 500 کیلومتر راه اصلی و فرعی در استان وجود دارد که از این میان 10 هزار و 360 کیلومتر آن خاکی و بدون آسفالت است، 5660 کیلومتر این راه ها در جنوب و 4712 کیلومتر آن در شمال استان قرار دارد.

به گفته مالکی فرصت پسا تحریم و تزریق اعتبار به بخش عمران استان می‌تواند وضعیت راه های استان را به سرعت بهبود ببخشد.

وی در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: با ورود به دوران پساتحریم وضعیت اعتبارات بهتر و به تناسب بهتر شدن اعتبارات، روند پیشرفت پروژه‌های بزرگ سیستان وبلوچستان نیز جلو می افتد، همچنین در مقابل، برنامه‌های اجرایی و پروژه های بزرگ عمرانی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه اولویت راه و شهرسازی تکمیل پروژه های درحال ساخت و اجرا است، ‌افزود: در حال حاضر 900 کیلومتر بزرگراه در برنامه ساخت است که تا کنون 204کیلومتر آن در حال بهره برداری، 400 کیلومتر در دست احداث و 300 کیلومتر دیگر نیز کار مطالعاتی آن انجام و در مرحله پیگیری برای تامین منابع اعتباری انها هستیم.

مدیر کل راه وشهرسازی استان با بیان اینکه چند محور در برنامه توسعه بزرگراهی استان قرار گرفته است، افزود: بزرگراه زاهدان-بیرجند از جمله این برنامه است، 136 کیلومتر از این محور در حوزه استحفاظی اداره کل راه وشهرسازی سیستان وبلوچستان است که کار مطالعات آن به صورت کامل به اتمام رسیده و قطعه اول آن به طول 20 کیلومتر درحال اجراست.

مالکی ادامه داد: بزرگراه زاهدان-زابل-دوست محمد به طول 230کیلومتر و بخش‌هایی از بزرگراه زاهدان-میرجاوه و زاهدان -بم به طول 102کیلومتر نیز در حال اجرا است، همچنین قسمتی از باند دوم بزرگراه خاش -ایرانشهر به طول 40 کیلومتر نیز در دست ساخت قرار دارد.

این مسئول در بخش دیگری از طرح دو بانده شدن محور زاهدان-چابهار خبر داد و گفت: درحال پیگیری دریافت مجوز کمیسیون 215 از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای احداث باند دوم زاهدان-چابهارهستیم که در صورت تحقق تامین اعتبار این محور، پروژه زاهدان-چابهار به صورت کامل در غالب بزرگراه اجرایی خواهدشد.

وی درپاسخ به وضعیت شبکه بزرگراهی و راه‌های اصلی استان در مقایسه با میانگین‌های کشور و پیش‌بینی برای رسیدن به وضعیت شبکه راهی استان به میانگین‌ کشوری، بیان کرد: در حالیکه وسعت سیستان وبلوچستان 11درصد وسعت کل کشور را تشکیل می‌دهد این استان کمترین سهم بزرگراهی را دارد و تقریبا می توان گفت سیستان وبلوچستان تنها 1.2 درصد از کل بزرگراه های کشور سهم می برد.

وی با بیان اینکه زمان خاصی برای اتمام پروژه های بزرگراهی و عمرانی استان نمی‌توان پیش بینی کرد، خاطر نشان کرد: بزرگترین مشکل در مسیر ساخت این پروژه‌ها تامین اعتبار است که اگر اعتبارات کافی برای ساخت بزرگراه های استان تخصیص داده شود بزرگراه ها در یک بازه زمانی سه تا پنج ساله قابل بهره برداری است، با بهره برداری از این پروژه ها می‌توان خود را به نرم کشوری نزدیک کرد ولی تاکنون منابع اعتباری محقق نشده که در صورت تامین منابع، این پروژه ها در حداقل زمان ممکن به بهره برداری خواهند رسید.

مالکی در پاسخ به اینکه تکمیل شبکه بزرگراهی استان علاوه بر صرفه های اقتصادی وکاهش تصادفات، چه تاثیر در کاهش و صرفه جویی زمان دارد، افزود: قطعا احداث بزرگراه مهمترین صرفه در اقتصاد، کاهش تصادفات و صدمات اجتماعی در استان را به دنبال دارد، علاوه بر اینکه در استان بزرگراه نداریم و حداکثر سرعت برای تردد در جاده های ما 90کیلومتر است اکثر شهروندان در سفر با محدودیت سرعت رو به رو هستند که ایجاد بزرگراه جدا از کاهش مدت زمان رانندگی تلفات جانی و مالی کمتری نیز به دنبال خواهد داشت.

مدیر کل راه وشهرسازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اکثر پروژه های استان از 7 تا 10 سال گذشته روند احداث آنها شروع شده است، پیش بینی راه وشهرسازی از وضعیت این زیرساخت ها در دوران پسا تحریم چیست؟ افزود: اگر اعتبارات کافی برای انجام پروژه بزرگراه گذاشته شود کارها زودتر انجام خواهد شد البته اکنون نیز به تناسب اعتبارات تخصیص یافته، کارهای عمرانی در حال انجام است.

مالکی افزود: راه آهن چابهار-زاهدان بر اساس قرار دادی که با قرارگاه خاتم الانبیا منعقدشده در حال اجرا است، اکنون فاز نخست این طرح از چابهار تا ایرانشهر در قالب چهار قطعه در حال ساخت بوده و برنامه ریزی شده تا پیمانکار کار عملیاتی و اجرایی قطعات دیگر این طرح که از زاهدان تا ایرانشهر است شروع کند.

وی تصریح کرد: پروژه راه آهن تعریف شده، از چابهار به زاهدان و از زاهدان به مشهد است که بنابر پیش بینی‌های کارشناسی، انجام شده یک مسیر از بین راه به زابل و میلک در برنامه اجرایی است و اتصال خود شبکه راه آهن مستقیما از زاهدان به زابل نیست بلکه چون پروژه می‌خواهد از زاهدان به مشهد انتقال پیدا کند بین راه حدود سه راهی دشتک ازمسیری به سمت زابل کشیده می شود که این مسیر دربرنامه های مطالعاتی وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا آینده توسعه شبکه ریلی استان به راه آهن چابهار-زاهدان ختم می شود یا برنامه های بلند مدتی هم برای توسعه این شبکه پیش بینی شده است، گفت: شبکه ریلی تنها به این مسیر ختم نخواهد شد بلکه راه آهن جنوب شرق در نظر دارد با طرح خط ریلی به کل کشور متصل شود.

مدیر کل راه وشهرسازی با بیان این مطلب که در دوره پسا تحریم ان شاالله با توجه به اینکه زمینه برای مشارکت سرمایه دارهای خارجی باپروژه های بزرگ وکلان باز خواهد شد، خاطرنشان کرد: پروژه های بزرگ قطعا نیاز به سرمایه گذاری بزرگ دارند و برای استفاده و بهره برداری سریعتر از آنها نیاز به یک توجیح اقتصادی مطمئن است، درحال حاضر چند سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در این بخش وارد مذاکره شده اند که وزارت راه به طور جدی درحال پیگیری این موضوع می باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا سیستان و بلوچستان تاریخ انتشار شنبه 30 آبان 1394، کد مطلب : 5-6584-948 : www.sb.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین