پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۴۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: منوکسیدکربن گازی بی رنگ، بی بو و بدون طعم و غیر محرک است که تماس طولانی با این گاز، سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه‌ها و موارد دیگر را به همراه دارد.

شعار سال:

یسنا بهمنش، دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو، با توجه به برودت هوا و کاهش محسوس دما در اغلب نقاط کشور و استفاده مردم از از وسایل گرمازا به ویژه گاز خانگی مطالبی را بیان کرد.

بهمنش گفت: منوکسیدکربن گازی بی‌رنگ، بی‌بو و بدون طعم و غیر محرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل، دوداگزوز اتومبیل و ذغال چوب حاصل می‌شود.

وی اظهار کرد: علائم تماس طولانی با منوکسیدکربن، سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه‌ها، وزوزگوش و خواب آلودگی است. همچنین فرد مسموم دچار تهوع، استفراغ و تپش قلب می‌شود.

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو ادامه داد: هنگام بروز آتش سوزی علاوه بر ایجاد گازمنوکسیدکربن، گاز سیانید از سوختن مواد پلاستیکی ایجاد می‌شود که شدیدا سمی است.

بهمنش بیان کرد: تماس طولانی مدت با منوکسیدکربن به ویژه در کودکان، می‌تواند با بروز اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که موارد زیادی از مسمومیت‌های کشنده با منوکسیدکربن در رانندگانی گزارش شده است که برای گرم کردن خودروی خود در فصول سرد سال از گاز پیک نیکی استفاده کرده‌اند.

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: حضور در گاراژهای در بسته که در آن اتومبیل با موتور روشن وجود دارد خطر بروز مسمومیت با منوکسیدکربن را به همراه دارد. همچنین در هنگام استفاده از بخاری نفتی و گازی، جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن، لازم است از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش‌ها مطمئن شوید.

بهمنش گفت: اولین اقدام در برخورد با فردی که با گاز منوکسیدکربن مسموم شده است، انتقال مصدوم به هوای آزاد است و در صورت قطع تنفس بیمار مسموم با منوکسیدکربن و گازهای دیگر، باید احیای قلبی عروقی را آغاز کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار خبر 21 آذر 1395، کدمطلب: 166797 ،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین