پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۶۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
زن و شوهری که تمام سال های زندگی خود را در کرج گذرانده بودند برای همیشه به سمت روستا کوچ کردند تا به قول خود با چیزهایی که در روستا میتوان زنده کرد، عمر خود را افزایش دهند.
شعارسال: حرفهای شان صادقانه و شیرین است، از یک مهاجرت معکوس سخن می گویند، از اینکه شهر را به سمت روستا ترک کرده اند تا بیشتر زنده بمانند و زنده گنند چیزهایی را که مفت از چنگ داده اند.

می گویند: حالا که هوا همان هوای تمیز است و زمین هم همان زمین بخشنده، پس چرا با ماندن در شهر پر از دود و دم عمر خود را کم کنیم، آمده ایم تا در هوای پاک نفس بکشیم و در زمین کشت کنیم، مرغ و خروس نگه داریم و از شیر تازه گوسفند و میش بنوشیم.

* مگر به شهر عادت نکرده اید؟ زندگی روستایی برای روستائیان هم این روزها سخت است!؟چطور از پسش بر می آیید؟

جواب می دهند: سالهای کودکی اینجا برایمان زندگی روییایی می گذشت، دستان مادربزرگ کاسه شیر را به خانه می آورد و کره و پنیر خالص رونق سفره ها بود، سبزی های سبزی بودند و عطر داشتند، نان ها مقوی بود و عطرش چند خانه آن طرفتر را بر میداشت، خسته شده ایم بس که نان خمیر و پر از جوش شیرین خوردیم، تخم مرغهای بی خاصیت و هورمونی استفاده کردیم و سبزی هایی خریدیم که با فاضلاب کشت شده بود و رشد کرده بود، ماست و پنیری خریدیم که شیر خشک ماده اصلی آن بود، آمده ایم تا به همه اینها پایان دهیم، میخواهیم عمر خود را طولانی کنیم و از مریضیهای شهری در امان باشیم.

این زن و شوهر ادامه می دهند: اوقور بخیرهایی که خالصانه و پر از صفا بود به انسان طول عمر می دهد و دیدن صورت پاک روستائیان ما را به گذشته ها بر میگرداند.

این همشهریان کوچ کرده به روستا در پایان خاطر نشان می کنند: گرجه سوت و کوری روستا و یادآوری از افرادی که درگذشته و دیگر در بین ما نیستند دلمان را میلرزاند ولی، دیگر حاضر نیستیم بقیه عمر را در شهر و میان دود و دم بگذرانیم.

برخی آمارها حاکی از این است مهاجرینی که به روستا کوچ معکوس داشته اند، پس از كسب مهارت و بازگشت به نواحي روستايي، تفاوت چشمگيري در سرمايه‌ هاي انساني، مالي، فيزيكي، اجتماعي و طبيعي افراد بازگشته رخ داده است.

مهمترين پيامدهاي اين نوع از مهاجرت كسب درآمد بيشتر، افزايش رفاه زيستي، كاهش آسيب ‌پذيري، بهبود امنيت غذايي، بهبود شان و منزلت انساني براي مهاجران بازگشته به روستاها بوده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تیتریک، تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1395، کدخبر: ۹۵۶۴۸، www.titre1.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین