پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۶۹۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
صنایع کوچک با ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درآمد، می تواند سکان اقتصاد جهانی را درر دست گیرند و بطور قابل توجهی بر این اقتصاد تاثیرگذار باشند. این صنایع در بخش دیگری با ایجاد تنوع محصول و تقاضای بازار نیاز در رقابت بازار اقتصاد جهانی از اقبال بیشتری بهره مند گردند و با تاثیرگذاری بر اشتغال و درآمد ملی نقش بسزایی داشته باشند
شعارسال: در چند دهه اخیر با توجه به خروج از بحران اقتصادی نفتی و تکیه بر اقتصاد غیر نفتی توسعه صنایع کوچک مطرح می گردد چرا که توسعه صنایع کوچک رمز توسعه اقتصادی در آتی می باشد. آنچه مسلم است جهت پیشرفت و روند رو به رشد در محیط کسب و کار در این برهه زمانی بی شک واحدهای کوچک و متوسط ی هستند که جزیی از زنجیره تولید جهانی محسوب می شوند. دلیل این امر این است که در این واحدها توانایی های فناوری، نیروی کار متخصص و مدیریت پیشرفته از جمله مولفه هایی هستند که در این واحدها مشهود است.

با اندک بررسی ها می توان دریافت ، صنایع کوچک با ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درآمد، می توانند سکان اقتصاد جهانی را در دست گیرند و بطور قابل توجهی بر این اقتصاد تاثیرگذار باشند. این صنایع در بخش دیگری نیز این توانمندی را دارند که با ایجاد تنوع محصول و تقاضای بازار نیاز در رقابت بازار اقتصاد جهانی از اقبال بیشتری بهره مند گردند و با تاثیرگذاری بر اشتغال و درآمد ملی نقش بسزایی داشته باشند. بنابراین حرکت در راستای سازماندهی و کمک به واحدهای کوچک و متوسط صنعتی را نباید از نظر دور داشت. بلکه هدف باید بسمتی پیش رود که، تمام نگاه ها به سوی بهبود ساختار صنعتی کشور و رقابتی نمودن این ساختار برای چالش‌های آینده ‌باشد. دلیل رقابتی شدن این واحدها، بهترین پاسخ به مشکل مزمن بیکاری در کشور است.

* اهمیت صنایع کوچک و متوسط

صنایع کوچک می توانند مشکلاتی از قبیل بیکاری و توزیع ناعادلانه درآمد، نقش مهمی به عهده گیرند.

مهندس علی ترک صفایی کارشناس صنایع غذایی، مدیر عامل گروه تولیدی " پت سازان" رییس کارگروه صنایع غذایی استان البرز از جمله کسانی است که واحد کوچک " پت سازان" را که تولید کننده انواع ظروف پت، دارویی، غذایی و صنعتی است را در سال 91 با یک کارگر راه اندازی و اکنون با 11نیروی کار متخصص مشغول رقابت در میدان اقتصادی است.

این مهندس جوان و صاحب صنعت در خصوص اهمیت صنایع کوچک و متوسط چنین می گوید: افرادی که در صدد راه اندازی صنایع خرد و کوچک هستند بی شک ایده های شان متفاوت و قابل رقابت در بازار است. ایده هایی که میدان رقابت را به بهترین شکلی می تواند بدون بحث رانت و غیره جلو ببرد و در مسیر اقتصاد گام بردارد و از رشد خوبی بهره مند گردد.

وی در ادامه تصریح می کند: با توجه به اهداف کلی توسعه اعم از فقرزدایی، ایجاد رفاه عمومی، عدالت اجتماعی و استقلال اقتصادی لازم است سیاست‌هایی اتخاذ شود که جایگاه صنایع کوچک کاملا احساس شود تا از این طریق دستیابی به این اهداف میسرگردد .

"با این تفاسیر گفته شده در خصوص اهمیت صنایع کوچک می توان اینگونه برداشت نمود که، صنایع کوچک با توانمندی‌های خود می‌توانند در توسعه صنعتی و اقتصادی، کمک به توزیع عادلانه درآمد، اشتغال‌زایی، تسریع توسعه صنعتی در بخش صنایع بزرگ و ایجاد ارزش افزوده کمک شایانی نمایند."

صفایی از دیگر تاثیرات صنایع کوچک در اقتصاد کشور را صرفه جوی در استفاده از ارزهای خارجی می داند و خاطرنشان می کند: تشویق فرهنگ سرمایه گذاری، تسریع در زمان بهره‌برداری و توجه به هزینه فرصت سرمایه، ارزش تولید بیشتر با سرمایه‌گذاری کمتر و صرفه‌جویی در استفاده از ارزهای خارجی را از دیگر تاثیرات صنایع کوچک بر اقتصاد دانست.

* موانع و مشکلات شرکت ها و بنگاههای کوچک

"اما آنچه که بیش از هر چیز دیگر در مسیر رشد صنایع بخصوص صنایع کوچک موجب تاخیر در روند توسعه تولید می کند موانع رشد و توسعه است که علی رغم اهمیت مقوله صنایع کوچک و اهداف جدی این صنایع خود نمایی می کند. "

مدیر عامل گروه تولیدی" پت سازان" کرج در خصوص موانع و مشکلات پیش روی صنایع کوچک اظهار می کند: با تمام اهمیتی که در بحث هدفمند صنایع کوچک وجود دارد اما، عدم حمایت از کارآفرینی، عدم تامین مواد اولیه و تامین منابع مالی لازم جهت توسعه از سوی شرایطسخت بانک ها ، پایین بودن نرخ سرمایه گذاری های جدید ، وجود قوانین انعطاف ناپذیر کار و تامین اجتماعی و مالیاتی و در نهایت قوانین ناموزون چک از جمله آسیب‌پذیر بودن این صنایع در مشکلات و بحران‌های اقتصادی این صنایع و محیط کسب و کار را با چالش مواجه کرده است.

" حال برای برون رفت از این نوع مشکلات و مسائل پیش روی صنایع چه باید کرد؟ آیا تعریف درستی از صنایع کوچک شده است؟ صنایع کوچک زیر بنای صنایع بزرگ هستند و این مهم را می رساند که، اگر ساختار اولیه صنعتی درست پی ریزی شود در نهایت چرخه تولید در بازار جهانی جایگاه خود را بازمی یابد. اگر در چرخه اقتصادی و تولیدی صنایع خرد و کوچک مشکل ایجاد شود زنجیره صنایع کوچک و بزرگ گسستگی ایجاد میشود. "

صفایی تجربه کشورهای موفق و پیشرو درامر سازماندهی و مدیریت صحیح صنایع کوچک را مهم می داند و می گوید: باید این تجارب را به بهترین نحوی بکار برد سپس در خواهیم یافت که ما نیز ملزم به کار مضاعف و همگانی و همچنین اقدامات اساسی جهت سازماندهی صنایع خود هستیم. مدیران دلسوز و آگاه به بخش صنایع ، مدیریتی منسجم می طلبد. تدوین برنامه های کلیدی مانندانتقال فن آوری به شرکت ها، ارتقای منابع انسانی صنایع، بازنگری سیاست‌های مالیاتی، محدودیت‌های بازرگانی و قوانین حقوقی که با توجه به این نوع زیرساخت ها بتوانند سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش دهند.

"در نهایت این که، به علت مزایا و قابلیتهای بسیار زیاد شرکتهای کوچک و متوسط و نقش برجسته آنها در اقتصاد کشورها و با توجه به مسائل و مشکلاتی که این گروه از بنگاهها با آن روبرو هستند، در کشورهای پیشرفته جهان حمایتهای گوناگونی از این شرکتها به عمل می آید که باعث افزایش کارایی آنان شده به گونه ای که درحال حاضر بیشتر کشورهای جهان شاهد افزایش تعداد این گروه از شرکتها است. با تمام این تحلیل ها و بررسی ها کشور ما نیز باید در اندیشه تامین همه جانبه و حمایت بنگاههای کوچک باشد تا بتواند توسعه اقتصادی را برای خود رقم زند. تقویت این شرکت های کوچک تقویت ارتقا سطح کیفی تولید در صنایع بزرگ است که پایه و اساس این شرکت ها همان صنایع خردی است که گاها مورد بی مهری قرار می گیرند. "

قابل ذکر این که، شرکت " پت سازان" استان البرز کرج ،تامین کننده ظروف پت، دارویی و صنعتی است ک با شرکت هایی چوندرمانگر سبز، مه دارو، آرسون، تک تاژ، دوغ گوارای خزرو دوکا، می باشد. از دیگر محصولات این شرکت که با برند شرکت "پاشا" معرفی می گردد ژل آتش زنه و الکل صنعتی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از شبکه خبری البرز، تاریخ انتشار: 22 آذر 1395، کدخبر: 50979 ، www.khabar31.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین