پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۷۴۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
یکی از بحران های شهرهای کشور در ۵۰سال گذشته هویت زدایی از فضاهای شهری و بناها بوده است. شهرها بافت سنتی خود را از دست داده و آرایشی درهم و برهم و بی معنا پیدا کرده اند.
شعارسال: در این میان وصعیت کرج بسیار بغرنج تر است چرا که همان شالوده اولیه را هم نداشته و از روستایی کوچک به کلان شهری بزرگ تبدیل شده است. بدون اینکه همانند تهران یا مشهد یا اصفهان، شهر جدید حول بافت قدیمی شکل بگیرد، کرج از ابتدای شهریتش بی شکل رشد یافته است. این مشکل مهم البته فرصتی برای کرح داران هم بوده است که خود هویتی برای شهر تعریف کنند و شهر را بر مبنای آن نظم دهند.این فرصت تا کنون مورد استفاده قرار گرفته نشده است. اما جلوی ضرر را از کجا بتوان گرفت منفعت است.

کرج می تواند کلانشهر کاملا مدرن ایران باشد. عدم وابستگی کرج یه سنت و بافت سنتی شهر را می توان به عنوان یک فرصت نگاه کرد و طرحی مدرن برای کرج طراحی کرد. البته منظور از مدرن بودن بی هویتی رایج در بناهای امروزی نیست که چیزی بیش از مکعبهای کپی از ژورنالها نیستند.

منظور از طرح مدرن خلق المان ها و فضاها و بناهای شهری متناسب با احوالات شهروندان امروزین شهر است. فضاها و بناهایی که به جای بازنمود اغتشاش فکری و هویتی(که امروزه تنها پیام صادر شده از در و دیوار شهر ماست) بازنمود خواست ها و باورهای نسل های فعال شهر باشد.

با توجه به سیاست گذاری مسءولان استانی که هدف خود را تبدیل استان البرز به قطب علم و فناوری کشور قرار داده اند، میتوان بعد معنوی این هویت سازی مدرن را همین ویژگی قرار داد و از کرج سیلیکون ولی (silicon valley) ایران ساخت. شهری که بستر مناسبی برای شرکتهای دانش بنیان و استارت آپی دارد و با اراءه امکانات و خدمات مناسب به این مشاغل جاذب اهل فن و صاحبان کسب و کار و تجارت است.

چنین کاری شدنی است اما نیاز به مدیرانی دارد که اصول شهرداری را فراتر از پل و زیر گذر سازی با پول تراکم فروشی بدانند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وب سایت خبری تحلیلی توسکا نیوز، تاریخ انتشار: 18 آذر 1395، کدخبر: 16665، www.tuskanews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین