پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۱۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷
آلایندگی سوخت مصرفی نیروگاه منتظر قائم فردیس که تامین کننده سه درصد برق کشور است، به چالشی لاینحل بدل و این بار ابتدای سال ۹۴ زمان جایگزینی کامل گاز طبیعی برای مصرف نیروگاه اعلام شده است.
شعارسال: استان البرز که به واسطه قرارگیری در مسیر ۱۴ استان کشور، محورهای مواصلاتی همیشه شلوغ و پرترددی دارد که ارمغانشان برای استان آلودگی فزاینده هواست، از فعالیت منابع آلاینده دیگری نیز رنج می برد.

نیروگاه منتظر قائم یکی از همین منابع جدی آلودگی هوای استان است. این نیروگاه که در کیلومتر ۷ جاده کرج به ملارد در شهریور سال ۱۳۵۰ تاسیس شد و فعالیتش را آغاز کرد امروز از متهمان اصلی آلودگی هوای شهرستان فردیس و کلانشهر کرج است.

تا پیش از ارتقای فردیس به شهرستان این نیروگاه در محدوده کرج به شمار می رفت اما با ارتقای فردیس به شهرستان، حالا نیروگاه دُرست همجوار فردیس است.

خوب است بدانیم این نیروگاه با ۴ واحد بخار، ۶ واحد گازی و ۳ واحد سیکل ترکیبی با ظرفیت تولیدی معادل هزار و ۸۰۰ مگاوات برق، تامین کننده سه درصد برق کشور است.

سوخت مصرفی نیروگاه منتظر قائم از ابتدا مازوت سوز بوده که بعدها با همکاری یک شرکت داخلی از سال ۷۷ تاکنون سوخت گاز نیز در جریان سوخت رسانی نیروگاه قرار گرفته است. علاوه بر این گازوئیل نیز در این نیروگاه مصرف می شود.

مازوت و گازوئیل از سوخت های فسیلی و آلاینده بوده و تنهاز گاز طبیعی است که سوختی پاک شمرده می شود؛ اما مسئله این است که در فصول سرد سال به دلیل نیاز مبرم شهری به گاز طبیعی و عدم تکافوی سهمیه گاز طبیعی تخصیص یافته برای همه مصارف خانگی، صنعتی و تجاری نیروگاه، مجبور به استفاده از سوخت های جایگزین مازوت و گازوئیل شده که با آلودگی محیط زیست همراه می شود.

در سال های اخیر که جمعیت کرج و فردیس رو به فزونی رفت و تعداد وسایل نقلیه بیشتر شد، موضوع آلایندگی این نیروگاه نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و در جلسات و کارگروه های متعدد، خروجی دودکش این نیروگاه به عنوان یکی از از منابع تهدید کننده سلامت شهروندان معرفی شده است.

گرچه تا کنون اقداماتی موقتی برای کاهش آلایندگی نیروگاه تدبیر و اجرا شده اما نتوانسته از مشکلات بزرگ موجود بکاهد و آلایندگی نیروگاه تا جایی پیش رفت که اواخر دی ماه امسال شیر مازوت این نیروگاه پلمب شد تا دی اکسید گوگرد ناشی از سوخت مازوت آسیب کمتری به سلامت شهروندان وارد کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز معتقد است اگر مدیران قبلی استان نسبت به فعالیت این نیروگاه سخت‌گیری می‌کردند و از همان ابتدا از طریق مراجع قانونی اقدام می‌کردند الان مشکل این نیروگاه حل شده بود.

حسین محمدی با اشاره به اینکه استان البرز رتبه اول تا چهارم محورهای پرتردد کشور را در خود جای داده به طوری که روزانه ۳۵۰ هزار خودرو از این محورها عبور می‌کنند، تاکید کرد: تردد خودروهایی که روزانه مهمان البرز هستند به نوبه خود باعث آلودگی بسیاری در البرز می‌شود و دیگر نباید سوخت غیراستاندارد نیروگاه منتظر قائم نیز به این آلودگی‌ها اضافه کند.

وی گفت: بدون شک اگر توزیع بنزین یورو چهار در جایگاه‌های سوخت استان صورت نمی‌گرفت الان وضعیت آلودگی هوای البرز به مراتب بدتر بود. توزیع این بنزین باعث شده تعداد روزهای ناسالم در البرز از ابتدای سال تاکنون به نسبت مدت مشابه به نصف برسد و تعداد روزهای پاک هم پنج برابر شود.

مرتضی شکوری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فردیس نیز در پاسخ به مهر، درباره اقدامات این اداره مبنی بر آلایندگی نیروگاه منتظر قائم فردیس از پیگیری موضوع در دادستانی خبر داد و افزود: حدود دو هفته پیش که آلودگی هوای استان از جمله فردیس به اوج خود رسیده بود موضوع را به دادستانی اعلام کردیم و مقرر شد آلایندگی این نیروگاه در شورای تامین استان مطرح و مورد بررسی قرار گیرد. اکنون منتظریم این شورا تشکیل جلسه دهد.

به واقع حساسیت موضوع سوخت مصرفی نیروگاه منتظر قائم کار را به شورای تامین استان کشید تا بلکه با تشکیل این شورا تصمیمات لازم الاجرا و قطعی گرفته شود. جلسه ای که به تازگی در محل نیروگاه برگزار شد و مصوباتی داشت.

مهدی مهرور فرماندار فردیس به عنوان مسئول اطلاع رسانی درباره خروجی جلسه شورای تامین استان در گفتگو با مهر وظیفه نظارتی دستگاه های متولی را یادآور شد و مصوبات نشست را خوب ارزیابی کرد.

وی با اشاره به حضور مسئولانی از اداره کل حفاظت محیط زیست البرز، شرکت گاز و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، توانیر، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیرعامل نیروگاه در این جلسه، گفت: به دستگاه های متولی تکلیف شد نگاه نظارتی ویژه ای در امر سوخت رسانی و تزریق هر چه بیشتر گاز برای جلوگیری از آلودگی فسیلی ناشی از مصرف سوخت مازوت و گازوئیل انجام شود.

مهرور نصب فیلترهای بازدارنده آلودگی هوا و مدیریت فاضلاب و آبهای خروجی از نیروگاه را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: در این جلسه مقرر شد تمام فاضلاب خروجی نیروگاه جمع آوری و پس از تصفیه، دوباره وارد مدار مصرف نیروگاه شود. بر این مبنا فاضلاب نیروگاه حتی پس از تصفیه نیز نباید در جایی خارج از نیروگاه مصرف شود.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه منتظر قائم به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز است، عنوان کرد: تصمیم گیری برای مصرف فاضلاب تصفیه شده در خود نیروگاه با هدف از بین بردن هرگونه شائبه در خصوص آلودگی پساب صنعتی نیروگاه و حل مشکلات این بخش است.

اما چالش مهم نیروگاه منتظر قائم مربوط به استفاده از سوخت مازوت و گازوئیل به ویژه در فصل زمستان است که آلودگی هوا را چند برابر می کند. جایگزینی کامل سوخت گاز و حذف مازوت و گازوئیل مهمترین مطالبه مردم برای ادامه فعالیت نیروگاهی است که با گسترش ساخت و سازها، امروز در مجاورت محل زندگی آنها قرار گرفته و سهم قابل توجهی در آلودگی هوای فردیس و کرج دارد.

فرماندار فردیس گفته که با ورود استاندار و مکاتبه وی با وزرای نیرو و نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، سهم گاز این نیروگاه سه برابر افزایش یافته و با قول های داده شده از ابتدای سال ۹۴ گازوئیل و مازوت حذف و فقط از گاز برای تامین سوخت نیروگاه استفاده خواهد شد.

وعده خروج مازوت و گازوئیل از چرخه مصرف نیروگاه در سال های اخیر بارها مطرح شده و شهروندان تقریبا هر سال منتظرند تا سال بعد سوخت این نیروگاه از منابع پاک تامین شود. تلاش هایی هم برای تحقق این امر صورت گرفته و به عنوان نمونه سال گذشته در هفته هوای پاک سوخت نیروگاه تنها از گاز طبیعی تامین شد با این حال اما بحث آلایندگی نیروگاه هیچ گاه حذف نشد.

اینکه چه تضمینی هست که پایان امسال، مازوت و گازوئیل آخرین حضورهای خود در این نیروگاه بزرگ را تجربه کنند، مهرور به تشکیل شورای تامین استان استناد کرد و گفت: همین که شورای تامین استان آن هم در محل نیروگاه تشکیل جلسه داد به معنای حساسیت موضوع و قطعی بودن تصمیمات اخذ شده است.

وی با تاکید بر اهمیت فیلتر آلاینده ها افزود: نصب فیلترهای بازدارنده آلودگی هوا و بهره گیری از تکنولوژی ها و پژوهش های روز با این هدف است تا نیروگاه کمترین آلودگی محیط زیست را داشته باشد.

فرماندار فردیس پیگیری های مستمر استاندار البرز و مکاتبه با وزرای نفت و نیرو را عاملی مهم و موثر در افزایش سهمیه سوخت گاز نیروگاه خواند و گفت: با رایزنی های استاندار طی ماه های اخیر مصرف گاز نیروگاه افزایش و مصرف سوخت های فسیلی کاهش یافته است.

گرچه گفته می شود منابع متحرک یعنی وسایل نقلیه شخصی و عمومی مسئول۷۰ درصد آلودگی هوا شمرده می شوند و منابع ثابت که نیروگاه نیز در این دسته جای دارد ۳۰ درصد در آلودگی هوا سهم دارند، با این حال اما آلایندگی نیروگاه منتظر قائم برای جمعیت فردیس که مهاجرت های گسترده جمعیت آن را افزوده است، خطر بزرگی محسوب می شود.

نیروگاهی که حالا با گسترش ساخت و سازها تقریبا می توان گفت فاصله ای با محل زندگی شهروندان ندارد و در بیشتر روزهای سال دود تیره ای از فراز آن دیده می شود، دود آلاینده ای که بسیار خودخواه است و نیشخندهای نازیبایی به سلامت مردم می زند.

باید منتظر ماند و دید آیا آغاز سال ۹۴ زمان پایان وعده هاست و سوخت گاز طبیعی یکه تاز واحدهای تولیدی این نیروگاه خواهد شد یا هم چنان سوخت های فسیلی مازوت و گازوئیل، همچون نیروهای کمکی ناموثر به حضور خود ادامه می دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 10 بهمن 1393، کدخبر: 2478023، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین