پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۶۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
در آستانه خداحافظی ایرج شمسینی غیاثوند، مدیر امور شعب بانک انصار استان سمنان از استان سراغ وی رفتیم و نظرش را در خصوص مسائل مختلف بانکی جویا شدیم.
شعارسال: در آستانه تودیع ایرج شمسینی غیاثوند از مدیریت امور شعب بانک انصار استان سمنان به دفتر وی در ساختمان شش طبقه و شیک بانک انصار در بلوار 17 شهریور سمنان رفتیم تا در گفتگویی صریح و صمیمی نظراتش را در مورد موضوعات مختلف بانکی و نیز استان سمنان جویا شویم.

وقتی داشتیم وارد ساختمان می شدیم نگهبان از ما سوال کرد با چه کسی کار دارید و وقتی فهمید خبرنگار هستیم از جایش بلند شد و ما را به طبقه پنجم راهنمایی کرد. هنوز در آسانسور بسته نشده بود که غیاثوند آمد و وارد کابین شد و به ما خوشامد گفت. با هم وارد دفترش شدیم.

غیاثوند می گفت اصالتا قزوینی است و بیش از 45 سال است که در تهران زندگی می کند. وی چهار سال سکاندار شعب بانک انصار استان سمنان بوده و این روزها در حال خواندن غزل خداحافظی اش با استان است. از شرایط و قرائن پیدا است بزودی به شهر حافظ شیرازی خواهد رفت تا غزل دو سال پایانی خدمت خود را در جوار این غزل سرای بزرگ بخواند.

متن گفتگوی خبرنگار مرآت را با ایرج شمسینی غیاثوند در ادامه می خوانید:

* در خصوص سابقه تاسیس بانک انصار توضیح دهید.

در زمان دفاع مقدس آقای محسن رفیق دوست به عنوان کسی که مسئول تامین منابع مالی رزمندگان و خانواده هایشان بود صندوقی را ایجاد کردند و وقتی تعداد این افراد زیاد شد خدمت حضرت امام (ره) رسیدند و از ایشان برای حمایت از این صندوق کمک خواستند. با مبلغ اهدایی حضرت امام خمینی (ره) به ارزش 500 هزار تومان که بعدها به یک میلیون تومان ارتقا پیدا کرد صندوق انصار المجاهدین در سال 1367 تاسیس شد.

با ادامه فعالیت های این صندوق در سالهای بعد و باتوجه به اینکه این صندوق از رزمندگانی که طی سالهای جنگ از تامین نیازهای روزانه شان هم عقب افتاده بودند حمایت می کرد، این مجموعه توسعه یافت و در سال 1384 پس از اخذ موافقت اصولی از سوی بانک مرکزی به موسسه مالی اعتباری انصار تغییر نام یافت. با گسترش فعالیت های مالی و افزایش اعتبار این موسسه، در سال 1389 به عنوان بانک انصار از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجوز فعالیت گرفت. شما می دانید که منطقی تر است وقتی پشتوانه مالی وجود دارد بانک از ابتدا تاسیس شود تا آنکه با اصلاح ساختار بیست ساله قبلی ارتقا یابد.

به جرات می توانم بگویم بانک انصار در حال جزء 3 بانک اول کشور است که سهام آن در بازار سرمایه خرید و فروش می شود.

* تعداد شعب و پرسنل و نیز وضعیت مالی این بانک در استان سمنان را بفرمایید.

بانک انصار در استان سمنان با داشتن 9 شعبه و 4 باجه در حد شعبه و بکارگیری 90 نیروی متخصص در حال فعالیت است که بیش از 80 درصد آنها تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند و باید عرض کنم خوشبختانه تمام این شعب سودده هستند. من در دوره مسئولیتم در حوزه توانمندسازی نیروی انسانی به گونه ای عمل کرده ام که شاید بتوانم بگویم در پایان دوره خدمت در استان سمنان اکثر همکارانم تحصیلات کارشناسی ارشد خواهند داشت.

معتقدم افراد شاغل در بانک افراد نابغه ای هستند که اگر زمینه رشد آموزشی آنها فراهم شود می توانند عموم مردم از آن بهره مند می شوند.

در خصوص وضعیت مالی بانک انصار هم باید بگویم بازده درآمدی این بانک در زمانی که بنده مسئولیت آن را پذیرفتم منفی 45 درصد بود و در پایان سال 94، مثبت 66.19 درصد است.

بازده دارایی بانک در آن زمان منفی 12.3 درصد و در پایان سال گذشته، مثبت 6.4 درصد بوده است. همچنین بازده سرمایه ای منفی 72 درصد بوده است که هم اکنون به 44.92 درصد رسیده است.

* شرکتهایی نظیر اطلس مال ایرانیان و پارس گستر خبره به بانک انصار وابسته هستند؟

بله، همانطور که می دانید بانک ها واسطه ای بین صاحبان و سهامداران و مردم و مشتریان هستند لذا باید به گونه ای برنامه ریزی و اقدام کنند تا بتوانند تعهدات خود را به این گروه ها به بهرتین شکل انجام دهند. بانک انصار جهت توسعه پایدار خود در بازارهای مالی به تاسیس شرکت های متنوع سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقدام کرده است که به عنوان مثال اطلس مال در زمینه مسکن و پارس گستر در زمینه بازار سهام فعالیت می کنند.

خوشبختانه بانک انصار در سالهای اخیر به گونه ای برنامه ریزی و اقدام کرده است که در سال جاری به عنوان برترین بانک کشور در پرداخت سود مشتریان و سهامداران خود انتخاب شد.

* نرخ سودهای شما در چارچوب ابلاغیه های بانک مرکزی است؟

قطعا، در بانک انصار حتی یک قرارداد خارج از مقررات و ضوابط بانک مرکزی منعقد نشده است.

* خودتان را با کاهش نرخ سود در ماههای اخیر هماهنگ کرده اید؟

بله، همانطور که عرض کردم بانک انصار در چارچوب قوانین بانک مرکزی فعالیت می کند و البته کلیه قراردادها تا پایان مدت قرارداد با نرخ سود قبلی اجرایی می شود. یعنی اگر فردی قرارداد یک ساله داشته باشد پس از پایان یکسال، باید قرارداد جدیدی انتخاب کند که آن قرارداد مطابق ضوابط روز خواهد بود. در خصوص قراردادهای روزشمار هم پرداخت ها به طور دائم با نرخ سود ابلاغی بانک مرکزی تغییر می کنند.

لازم است بگویم بانک انصار خود را وابسته و متعهد به نظام می داند و توانسته است لوح سلامت اداری را از مراجع ذی صلاح دریافت کند.

* بانک انصار در نوسانات اقتصادی سالهای اخیر دچار آسیب نشد؟

خیر، چرا که این بانک بازار پایداری را برای خود تعریف کرده است. بانکها برپایه دو عامل فعالیت می کنند. یکی از آنها سودآوری است و دیگری قدرت سودآوری. بانکهایی که صرفا براساس سودآوری فعالیت می کنند و به توسعه پایدار سودآوری خود توجه چندانی ندارند در نوسانات اقتصادی و تلاطمات کشور دچار مشکل می شوند اما بانک انصار به قدرت سودآوری توجه بیشتری دارد و بر روی آن تمرکز کرده است.

قدرت سودآوری یعنی اتخاذ تدابیری که به بازار پایدار منجر شود. به عبارتی اگر نگاهی دقیق و تخصصی و بلند مدت به اقتصاد کشور و روش های جذب سرمایه داشته باشید قدرت سودآوری خود را تقویت کرده اید. امروزه بانکهایی موفق هستند و در چرخه رقابت باقی خواهند ماند که در کنار اقدامات روزمره، از روش های نوین بانکی شامل خدمات مشاوره ای و غیره نیز کسب درآمد کنند.

درآمدهای بانکها به دو دسته درآمدهای مشاع و غیرمشاع تقسیم می شود هرچه در امدهای غیرمشاع که شامل خدمات مشاوره ای است بیشتر باشد آسیب پذیری بانک کمتر خواهد بود چراکه رابطه مستقیمی با میزان جذب و یا خروج سپرده ندارد. درآمدهای مشاع نیز شامل سپرده های مردمی و ارتباط با مشتریان است که اگر بانکی مبنای خود را این درآمدها قرار دهد با خروج سپرده مشتریان دچار آسیب خواهد شد. در حال حاضر در شرایطی که جمعیت استان سمنان کمتر از 700 هزار نفر است بیش از 140 هزار نفر از مردم استان در بانک انصار دارای سپرده هستند و این یعنی به ازای هر 5 نفر از مردم استان، یک نفر مشتری بانک انصار است.

از طرفی دیگر معتقدم بانک ها باید به دنبال جذب منابع ریز و سپرده های کوچک باشند چرا که علاوه بر پایداری بیشتر، آسیب های کمتری نیز هنگام خروج از بانک ایجاد خواهند کرد.

* چرا از سیستم بانکی کشور افرادی مثل خاوری بیرون می آیند؟ آن هم در بانکی که خود را بزرگترین بانک جهان اسلام می داند.

ابتدا این را عرض کنم که سیستم بانکی در همه جای دنیا دارای ظرفیت های ویژه، بی نظیر و مختلفی است. از طرفی دیگر افرادی که در این سیستم فعالیت می کنند دارای ارتباطات گسترده و بعضا رانت های ویژه ای هستند. اگر بانک ها نسبت به این شرایط ویژه حساسیت لازم را نداشته باشند و سیستم های مالی خود را شفاف نکنند این گونه اتفاقات مجددا رخ خواهد داد.

به نظر من نمی توانیم تضمین کنیم که چنین فسادهایی در آینده رخ نمی دهد و یا در نظام بانکی کشورمان خطا به صفر خواهد رسید اما معتقدم اگر جامعه نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داشته باشد و نظام بانکی نیز نواقص خود را به موقع و قاطعانه مرتفع کند احتمال وقوع چنین اتفاقی به شدت کاهش خواهد یافت.

در مجموع معتقدم سیستم بانکی شرایط مهیاتری نسبت به سایر بسترها برای بروز فساد دارد.

* به نظر شما دریافتی کارکنان بانکهای کشور بیش از حد متعارف جامعه نیست؟

افرادی که پول سر و کار دارند در نوع خود نوابغی هستند لذا اکثریت کارکنان بانکهای کشور را انسانهایی نابغه تشکیل می دهند. این افراد عمر خود را در مسائل مالی و اقتصادی سپری کرده اند و دارای تجارب و سوابق ارزشمندی هستند. به نظر من حقوق فعلی کارکنان بانکهای کشور چندان بیشتر از حد معمول در جامعه نیست اما اگر هم باشد باید توجه داشت که این افراد سودآوری به مراتب بیشتری برای سیستمی که در آن کار می کنند دارند.

* در مدتی که در استان سمنان حضور داشتید سیستم اداری و مدیریتی استان را چگونه دیدید؟

به صراحت بگویم متاسفانه استان سمنان در مقایسه با استانهای دیگر سیستم اداری کاملا قفل شده ای دارد که امکان جذب سرمایه گذار را سلب می کند بگونه ای که شرایط برای جذب سرمایه گذار به هیچ وجه فراهم نیست.

از طرفی دیگر بسیاری از مدیران استان سمنان محافظه کار هستند و علاقه ای برای به حرکت درآوردن سیستم تحت نظر خود ندارند. معتقدم مدیر باید محیط پیرامونی خود را به نفع سیستم تحت نظرش به چالش بکشد نه اینکه منفعل از پیرامون خود باشد. از طرفی دیگر مادامی که نگرش مدیران استان سمنان در خصوص توسعه تغییر نکند شاهد اتفاقات بزرگ در این استان نخواهیم بود.

به عنوان نمونه وقتی قرار بود در یکی از شهرک های شاهرود دستگاه خودپردازی را برای خدمت به مشتریان نصب کنیم شهردار شاهرود با اعلام تعرفه های خارج از عرف برای اجاره بها از عملی شدن این اتفاق جلوگیری کرد این در حالی بود که تعرفه هایی را که به ما اعلام کردند از تعرفه های شهر تهارن هم بیشتر بود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی مرآت، تاریخ انتشار: -، کدخبر: - ، www.meraatnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین