پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۱۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
«اهدای خون؛ اهدای زندگی» شعاری است که در شهرستان ۲۰۰ هزارنفری نهاوند با توجه به نبود مرکز ثابت خون‌گیری رنگ‌باخته است چراکه اهداکنندگان باید برای اهدای خون در صفوف انتظار بنشینند.

شعار سال:


در هر لحظه از هر روز، بسیاری از مردم در سراسر جهان، در هر سنی و از هر طبقه‌ای برای ادامه حیات خویش به خون نیاز پیدا می‌کنند به طوری که نیاز به خون همگانی است اما دسترسی به آن برای همه کسانی که به آن نیاز دارند، میسر نیست.

هر روز در سراسر دنیا میلیونها نفر خون اهدا می‌کنند تا جان هزاران نفر از همنوعان خود را نجات دهند چرا که با وجود پیشرفت‌های علمی قابل توجه در سال‌های اخیر، هنوز هیچ ماده‌ای جانشین خون انسان نشده و تنها منبع این ماده حیاتی، اهدای مستمر خون توسط انسانهای آگاه و انسان دوست است.

اهدای خون یکی از سنت‌های پسندیده‌ای است که در فرهنگ ایرانیان تبلوری خاص داشته و گروه‌های مختلف مردمی برای کمک به نیازمندان و بیماران اقدام به اهدای رایگان خون خود می‌کنند.

شاید در بعضی از کشورها خون مانند کلیه خرید و فروش شود، اما به واسطه اینکه خون اهدا شده توسط بدن بازسازی و جایگزین می‌شود، فروش آن در فرهنگ عمومی ایران امری نکوهیده و ناپسند است.

بر اساس آمارهای موجود تخمین زده می‌شود از هر سه نفر مردم جهان یک نفر در طول زندگی نیاز به تزریق خون و یا فرآورده‌های خونی پیدا کند که باید نیاز خونی این افراد را با تامین کردن امکانات و تجهیزات برای داوطلبان اهدای خون ممکن ساخت.

اما متاسفانه در شهرستان نهاوند با جمعیتی حدود ۲۰۰ هزار نفر امکانات اهدای خون برای مردم فراهم نیست و این مشکل صدای اعتراض اهداکنندگان خون را درآورده است.

علیرضا حمیدی از اهداکنندگان خون در نهاوند گفت: منزل شخصی بنده دقیقاً رو بروی مرکز تازه تعمیر و تجهیز انتقال خون نهاوند است یعنی هر زمان که از منزل خارج شوم متوجه فعال بودن یا نبودن این مرکز خواهم شد.

وی بابیان اینکه معمولاً باید این مرکز در ماه دو مرحله کار جمع‌آوری خون‌های اهدایی در شهرستان را انجام دهد، گفت: برخی ماه‌ها این مرکز تنها یک جلسه فعال است.

حمیدی ادامه داد: با توجه به‌دفعات کم حضور عوامل انتقال خون استان در شهرستان در زمان‌های ۱۶ و ۳۰ هرماه صفوف طولانی بیش از ۱۰۰ نفر ایجاد می شود که متأسفانه این امر بر نارضایتی‌ها می‌افزاید.

*انتظار برای اهدای خون کلافه کننده است

وی با اشاره به اینکه عوامل انتقال خون استان همدان معمولاً ساعت ۹ در مرکز حضور داشته و تا ساعت ۱۲ فعالیت دارند، گفت: طی هر ساعت حدود ۴ نفر کار اهدای خون را انجام می‌دهند و مابقی پس از کلی انتظار ناامید بازمی‌گردند که این امر کلافه کننده است.

این اهداکننده افزود: تقاضای ما افزایش زمان‌های حضور و ساعات کاری در مرکز شهرستان نهاوند است چراکه وقتی متقاضی وجود دارد چرا مردم را با ناامیدی رد می‌کنند مگر کسی پاداش مادی خواسته است.؟

وی گفت: بنده ساعت ۸ صبح مراجعه کردم و نفر ۳۶ بوده و الان که ساعت ۱۰ است تنها ۴ نفر خون اهدا کرده اند! تقاضای ما از فرمانداری و مسئولان فراهم‌سازی بستری مناسب برای اهدای خون توسط مردم نوع‌دوست نهاوند است.

یکی دیگر از اهالی شهرستان نهاوند با گلایه مندی از وضعیت نوبت دهی اهدای خون از سوی پایگاه انتقال خون اعلام کرد: به خاطر انسان دوستی و احساس مسئولیت برای اهدای خون اقدام می کنیم ولی متاسفانه امکان اهدای خون در هرزمان برای ما در این شهرستان فراهم نیست.

وی با بیان اینکه پایگاه انتقال خون نهاوند نیز باید همانند دیگر پایگاه های انتقال خون کشور نه تنها در شب بلکه حداقل در طول روز آماده دریافت خون اهدایی مردم باشد تا مردم در طول روز که امکان برای اهدای خود دارند به این پایگاه مراجعه کنند، گفت: نحوه ارائه خدمات در این پایگاه به دلیل نوبت دهی به مراجعه کنندگان مشکلاتی را به وجود آورده که امکان داوطلبانه اهدای خون را از مردم سلب کرده است.

*از روند اجرایی و فعالیت مرکز انتقال خون شهرستان گلایه‌مند هستم

فرماندار نهاوند نیز در این خصوص گفت: مسئولان شهرستان در راستای فراهم کردن زمینه حضور مأموران مرکز انتقال خون استان در شهرستان متحمل زحمات فراوانی شدند.

کریم حمیدوند با اشاره به اینکه در این مرکز بیش از ۱۰۰ میلیون هزینه شده است، گفت: مکان این مرکز را از اداره تعاون گرفتیم اما متأسفانه با توجه به مشکلات کمبود نیرو در ماه یک تا دو بار بیشتر در این مکان حضور ندارند.

حمیدوند بابیان اینکه این مسئله با مدیرکل انتقال خون استان همدان مطرح‌شده است، گفت: ایشان با اشاره مشکلات موجود در حوزه نیروی انسانی گفتند در اسرع وقت نسبت به رفع مشکلات شهرستان نهاوند اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

وی تأکید کرد: بنده نیز از روند اجرا و فعالیت مرکز انتقال خون شهرستان گلایه‌مند هستم چراکه هزینه‌های بسیاری برای این مهم پرداخت‌شده است.

*اظهارات مدیرکل انتقال خون همدان

در همین خصوص مدیرکل انتقال خون استان همدان نیز مبنی بر چرایی عدم حضور عوامل انتقال خون استان همدان در مرکز در زمان‌های مقرر ۱۶ و ۳۰ هرماه، گفت: متأسفانه آماری که به شما داده‌اند صحیح نیست چراکه همکاران در ۱۶ و ۳۰ هرماه در مرکز نهاوند حضور دارند و تا پایان وقت اداری عملیات خون‌گیری انجام می‌شود.

افشین محمدی با تأکید بر این مرکز نهاوند در ماه حداقل دو روز تا پایان وقت اداری ارائه خدمت می‌کند، تصریح کرد: در بحث خون‌گیری این‌که گفته‌شده در هر نوبت از ۱۰ تا ۲۰ نفر خون‌گیری انجام می‌شود نیز صحت ندارد چراکه در هر نوبت حدود ۷۰ تا ۱۰۰ نفر مراجعه‌کننده به‌صورت متغیر وجود دارد که حداقل ۷۰ نفر از آن‌ها ویزیت و خون‌گیری از آن‌ها انجام می‌شود.

رئیس مرکز انتقال خون استان همدان بابیان اینکه پذیرش تعداد محدود اهداکننده خون در استان همدان طبیعی است، گفت: بابت هر خونی که از اهداکننده تهیه می‌شود ۱۰۰ هزار تومان هزینه می‌شود لذا قرار نیست خونی تهیه شود که موردنیاز و استفاده نباشد.

وی با تأکید بر اینکه هر نوبت خون‌گیری در نهاوند کمتر از ۶۰ واحد نبوده است، افزود: در استان همدان میزان تهیه و تولید فرآورده‌های خونی بیشتر از نیاز استان و کشور است.

محمدی به اجرای طرح افزایش ضریب سلامت خون و فراورده‌های خونی در ۵ استان مهم اهداکننده ازجمله همدان اشاره کرد و گفت: در این برنامه آمده که از هر اهداکننده بار اولی ابتدا نمونه‌گیری شود و سپس در صورت داشتن شرایط اهداکنندگی خون و سالم بودن خون سه ماه بعد برای خون‌گیری فراخوان شده و عملیات خون‌گیری از شخص انجام شود.

وی بابیان اینکه شاید مراجعه‌کننده‌ای از این مسئله ناراحت شود، گفت: این مهم در راستای افزایش ضریب سلامت خون دهنده و خون گیرنده در حال اجراست.

*افزایش تعداد دفعات حضور در مرکز نهاوند ممکن نیست

مدیرکل انتقال خون استان همدان با اشاره به پیگیری‌های فرمانداری شهرستان برای افزایش تعداد دفعات حضور عوامل انتقال خون استان در مرکز نهاوند، گفت: قبلاً از طریق مسئولان شهرستان این مهم پیگیری شد و ما نیز گفتیم نه، چراکه در ابتدا نیازی به دریافت خون بیش‌ازحد نداریم و دیگر اینکه نیروی انسانی مورد نیاز آن نیز وجود ندارد.

محمدی در ادامه با اشاره به افزایش جمعیت و تخت‌های بیمارستانی، آمار تصادفات، روی گسل بودن نهاوند و مراجعات از شهرستان‌های هم‌جوار به نهاوند و غیره، گفت: باید پیش‌بینی شود تا یک مرکز ثابت انتقال خون که کار تهیه و فراوری را انجام دهد مهیا شود که تحقق این مهم مستلزم همت مسئولان ارشد استان است.

وی گفت: طی گفتگویی که میان بنده و نماینده مردم نهاوند در مجلس صورت گرفت از وی خواستیم که اگر می‌خواهند کار خوبی انجام شود از طریق وزارت بهداشت این مهم را مطالبه کنند چراکه در آینده نزدیک فقدان این مهم در نهاوند بیشتر قابل‌درک و لمس است.

مدیرکل انتقال خون استان همدان تأکید کرد: آنچه مسئولان باید به دنبال آن باشند چارت تشکیلاتی و نیروی انسانی است وگرنه ساختمان و تجهیزات زیاد مهم و تهیه آن سخت نیست چراکه آن‌ها در مراحل بعد فراهم می‌شوند، همچنان که مرکز فعلی نهاوند تعمیر و تجهیز شده است.

با این تفاسیر آنچه مهم به نظر می رسد ضرورت پیگیری برای ایجاد و راه اندازی مرکز انتقال خون ثابت در شهرستان نهاوند است چراکه این شهرستان در قیاس با سایر شهرستان های استان همدان بیشتر در معرض بحران و بلایای طبیعی چون زلزله است که باید پیش از نیازمند شدن به خون برای آن چاره‌ای اندیشید.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی رودآور، تاریخ انتشار 23. آبان 1395، کد مطلب: 25164: www.roodavar.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین بحیرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
0
0
http://www.mehrnews.com/news/3816994/نهاوند-مرکز-ثابت-انتقال-خون-ندارد-صفوف-طولانی-مردم-برای-اهدای

باسلام منبع اصلی گزارش خبرگزاری مهره
مدیر پایگاه با سلام خدمت دوستان و همکاران محترم خبرگزاری معظم مهره
همانگونه که ملاحظه می شود، در انتهای خبر منبع نگاری به روش ای. پی. ای صورت پذیرفته است.
هرچند که فرمایشات شما کاملا درست می باشد، ولی بدلیل عدم انطباق متن برداشتی با متن منبع اصلی یا متن منعکس شده در خبرگزاری مهره،مجبور به منعکس کردن آدرس منبعی که از آن خبر را گرفته ایم، شده ایم
 با احترام وافر- سایت شعار سال
ناشناس
Netherlands
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
واسه کمک های مردمی هم نباید یه جای ثابت داشته باشیم؟
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین