پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۹۱۷
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۳
بخشدار مرکزی چرداول گفت: طرح نوین روستاگردشی اولین منشور حقوق شهروندی روستاییان در دولت یازدهم در چرداول است.

شعار سال: آیت قیصربیگی با اشاره به ابلاغ منشور حقوق شهروندی توسط رئیس‌جمهور، فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی را محملی زیبا برای رشد و توسعه حقوق شهروندی در ایران قلمداد کرد که عصاره زیبایی به نام قانون اساسی در دل خود جای داده است.

وی به ظرفیت و غنای فرهنگی ایران اسلامی در ایجاد یک بستر مناسب برای رشد و بالندگی حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود: از یک طرف در آموزه‌های دینی ما "حق الناس" به عنوان لنگرگاه حقوق شهروندی از جایگاه رفیع و بلندی برخوردار است و از طرفی دیگر ایرانی‌ها تنها کشوری هستند که اولین منشور حقوق شهروندی را بر این کره خاکی نگاشته‌اند.

قیصربیگی به مقوله حقوق شهروندی از منظر بزرگان نظام پرداخت و تاکید کرد: حقیقتا منشوری که می‌تواند در یک کلام حقوق شهروندی را نزد مسؤولان کشور استیفا کند را باید در نگاه مردم سالارانه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به نظاره نشست جایی که خود را نه به عنوان رهبر بلکه به عنوان خدمتگذار مردم معرفی می‌کنند و امروز این تراز باید ملاک و معیار ادای حقوق شهروندی در رده‌های مختلف مدیریتی میان مسؤولان کشور قرار گیرد.

رهبری نگاه جامع و کاملی به حقوق شهروندی دارند

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز نگاه جامع و کاملی به حقوق شهروندی دارند و آن را در مقوله‌هایی چون حق زندگی، حق دادخواهی، حقوق انسانی و سیاسی می‌بینند که توسط انقلاب شکوهمند اسلامی این حقوق اساسی احیا شده است.

بخشدار چرداول حرکت رئیس‌جمهور در ابلاغ منشور حقوق شهروندی را نیرویی پیش برنده در جهت بالفعل کردن ظرفیت‌های والای قانون اساسی برشمرد و یادآور شد: این حق مردم است که از ظرفیت‌های قانون اساسی اطلاع داشته باشند و با آن در جهت خواسته‌های خویش مطالبه گری کنند.

به گفته وی، این کار نیک دولت تدبیر و امید در تدوین حقوق شهروندی نیازمند تبیین و روشنگری صاحب نظران است تا مادامی که این حقوق در گفتمان غالب جامعه نهادینه شود.

طرح نوین روستا گردشی در چرداول اجرایی می‌شود

این نماینده دولت در شهرستان چرداول از طرح نوین روستا گردشی به عنوان نخستین منشور حقوق شهروندی روستائیان در دولت تدبیر و امید یاد کرد و گفت: این طرح در بخش مرکزی شهرستان چرداول برای اولین بار در دولت یازدهم در راستای استیفای حقوق شهروندی روستائیان تهیه و اجرا شد تا با مسؤولیت پذیر کردن و پاسخگو کرد، کردن مسؤولان در قبال خواسته‌ها و مطالبات این قشر زحمت‌کش از جامعه گام بردارد.

وی افزود: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که بر اساس مردم‌سالاری دینی اداره می‌شود در دسترس بودن مسئولان و ارتباط سهل و آسان مردم با آنان از ابزارهای اصلی اجرای این رویه بسیار مهم بشمار می رود و طرح نوین روستا گردشی در این راستا حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: تکریم روستائیان به عنوان قشر زحمتکش جامعه که کانون اصلی کار و تلاش و فرهنگ در کشور بشمار می‌روند در جهت ادای حقوق شهروندی آنان قلمداد می‌شود، بنابراین، در راستای تکریم این عزیزان و در جهت رسیدگی به خواسته‌ها و مشکلات مردم روستا، بخشداری مرکزی شهرستان چرداول با همکاری مسؤولان شهرستانی، استانی و کشوری طرح نوین روستاگردشی را در شهریور ماه 1393 در این منطقه از کشور به اجرا درآورد.

بخشدار مرکزی چرداول در ادامه بر ضرورت اجرای طرح نوین روستاگردشی توسط مسئولان ذی‌ربط تاکید کرد و افزود: براین باور هستیم همانطور که شهروندان دارای حقوق شهروندی هستند روستائیان نیز این حق و حقوق را دارند و در این راستا طرح نوین روستا گردشی در راستای تکریم روستاییان و حقوق شهروندی آنان به اجرا در می‌آید.

مسوولان با روحیه جهادی به سراغ مردم در روستاها می‌روند

وی سپس گفت: در طرح نوین روستا گردشی بجای اینکه مردم خواسته‌ها و نیازهای خود را بصورت انتزاعی به اتاق مسؤولان بیاورند، این مسوولان هستند که با یک روحیه جهادی به سراغ مردم در روستاها می‌روند تا بصورت عینی با رسیدگی به دغدغه‌های آنان به رویه مردم‌سالاری خویش جامه عمل بپوشانند.

قیصربیگی به اهداف اجرای این طرح در روستاها پرداخت و گفت: علاوه بر پیگیری چالش‌ها و مشکلات روستائیان و حل و فصل کردن آنها، شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های روستائیان نیز در دستور کار قرار می‌گیرد تا این طرح بتواند در دو رویکرد متفاوت ضمن برطرف کردن موانع توسعه روستا همزمان در جهت بالفعل کردن پتانسیل‌های روستا گام بردارد.

طرح نوین روستاگردشی محرک توسعه در روستاها است

وی طرح نوین روستاگردشی را محرک توسعه در روستاها دانست و آن را مدلی کوچک از سفرهای استانی کاروان‌های تدبیر و امید بحساب آورد و گفت: این طرح اثربخش که با یک برنامه هدفمند دستاوردهای هیات دولت در سفرهای استانی را دنبال می‌کند و به بطن روستاها می‌کشاند، مشتمل بر 20 فصل و در هشت سطح مدیریتی از یک بخشدار تا رئیس جمهور را درگیر امورات روستا و روستایی می‌کند.

وی ادامه داد: امروز که در مرحله ششم طرح نوین روستا گردشی هستیم بیش از 80 درصد مصوبات در مرحله پنجم طرح با صرف یک‌هزار ساعت کار مفید با حضور مستمر مسؤولان دستگاه‌های اجرایی سطوح مختلف در بین مردم روستاهای بخش انجام پذیرفته است.

وی ادامه داد؛ در مرحله پنجم که پایه و بیس اصلی این طرح هست با صرف اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال بخش بزرگی از چالش‌ها و مشکلات مردمی در این منطقه از کشور حل و فصل شده است به‌طوری‌که در برخی از روستاهای محروم این بخش روند مهاجرت روستائیان به شهرها را معکوس کرده است.

طرح هادی در تمام روستاهای بخش مرکزی چرداول به اجرا درآمده است

قیصربیگی در ادامه به برخی دستاوردهای طرح نوین روستا گردشی در روستاهای بخش مرکزی چرداول اشاره کرد و گفت؛ همزمان با اتمام مرحله پنجم طرح تمام روستاهای صاحب دهیاری در بخش مرکزی شهرستان چرداول تحت پوشش نهضت آسفالت دولت تدبیر و امید قرار گرفتند، با اجرای طرح هادی در 3 روستای محروم بخش مرکزی شهرستان چرداول بعد از 37 سال برای اولین بار امروز طرح هادی در تمام روستاهای این بخش به اجرا درآمده است، با اجرای طرح روشنایی معابر در سه روستای محروم بخش تمام روستاهای بخش مرکزی صاحب روشنایی معابر شده اند تا سرانجام سه روستای محروم پشته آسمان آباد از توابع بخش مرکزی از محرومیت درآیند به‌طوری‌که امروز روند جریان مهاجرت در این روستاها معکوس شده است.

بخشدار مرکزی چرداول در پایان ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه طرح نوین روستا گردشی ارمغان توسعه در روستهاست در سایر روستاهای کشور به اجرا درآید، اظهار داشت: این بخشداری با اجرای طرح نوین روستا گردشی تمام سعی و تلاش خود را بکار خواهد بست تا با همکاری و تعامل مردم و مسئولان هم ‌افزایی ایجاد کند و در این جهت با پیروی از رهنمو‌دهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و منشور حقوق شهروندی رئیس‌جمهور به خواسته‌ها و مطالبات روستائیان در راستای رشد و بالندگی کشور رسیدگی شود و در این زمینه پیشگام باشند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 9 دی 1395، کد مطلب: 13951009000994، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین