پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۹۲۲
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۶
رئیس بنیاد ایران‎شناسی کردستان گفت: این بنیاد برای جمع‌آوری بازی‌ها و آیین‌های کهن آمادگی دارد تا در دانشنامه‌ای آن‌ها را با نام فرد ارائه‌دهنده بازی ثبت کند.
شعار سال: ابراهیم زارعی شامگاه جمعه در جشنواره بازی‌های بومی محلی که در سالن آزادی سنندج برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه یکی از کارهایی که وزارت ورزش و جوانان در سال‌های اخیر و در سطح کشور انجام داده، حفظ ورزش‌های روستایی و بومی محلی است.

به گفته زارعی، ترویج بازی‌های بومی محلی و روستایی بخشی از تاریخ این سرزمین، امری مهم است و جا دارد به صورت جدی به آن رسیدگی شود.

فرماندار سنندج عنوان کرد: کشور ایران از نظر وسعت و تاریخ همانند یک قاره است چون اقوام، ملت‌ها و فرهنگ‌های متنوع را در خود جای داده و به خوبی در کنار هم و بدون هیچ مشکلی زندگی کرده‌اند.‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌

 رئیس بنیاد ایرانشناسی شعبه استان کردستان خاطرنشان کرد: در دامان این جغرافیا، فرهنگ‌های مختلف شکل گرفت و در میان این اقوام بازی‌های متعدد وجود دارد و ما وظیفه داریم آنها را شناسایی و ثبت کنیم.‌ ‌ ‌ ‌ ‌

وی تصریح کرد: بر اساس گفته مقام معظم رهبری که فرمودند "استان کردستان یک استان فرهنگی است"، همگی باید ظرفیت‌ها و نقاط قوت این فرهنگ را شناسایی و ذخیره کنیم و برای دیگران نیز نمایش دهیم.

زارعی سپس اظهار داشت: کردستان به دلیل وجود بازی‌های بسیاری که هنوز در حال اجرا هستند و فراموش نشده‌اند از سایر استان‌های کشور جلوتر بوده و ما باید قدر داشته‌های خود را بدانیم.

فرماندار سنندج افزود: ما در کردستان روستاهای بکر و زیبایی داریم که سال‌ها تمامی نیازهای خود را بدون وابستگی به دیگران انجام می‌دادند و این خود یک سرمایه بزرگ فرهنگی است.

زارعی افزود: بازی‌های محلی از دیرباز وسیله سرگرمی و نشاط جوامع بودهاند و اهالی هر منطقه با وسیله‌ها و بازی‌های مختلفی ذهن و سرعت خود را در بوته آزمایش قرار می‌دادند.

فرماندار سنندج با اشاره به ایجاد دایرة‌المعارف بازی‌های بومی و محلی‌، عنوان کرد: در طول تاریخ برخی از بازی‌ها بدست فراموشی سپرده شده است و برای جلوگیری از فراموش شدن این بازی‌ها، دایرة‌المعارف و دانشنامه این بازی‌ها باید تهیه شود.

وی گفت: اگر به سادگی از این بازی‌ها و آیین‌ها بگذریم، زائل خواهند شد و آیندگان از وجود این آیین‌ها و رسومات بیبهره‌ می‌مانند.

فرماندار سنندج تصریح کرد: در حوزه باستان‌شناسی و شناخت فرهنگ عامه باید کارشناسان و اهل فن وارد این حوزه شوند و بازی‌های مفید و جذاب را به کودکان آموزش دهند.

به گفته وی، بنیاد ایران‌شناسی شعبه استان کردستان که چند ماه پیش در سنندج افتتاح شد، برای جمع‌آوری بازی‌ها و آیین‌های کهن آمادگی لازم را دارد و در دانشنامه‌ای با نام خود فرد ارائه‌دهنده بازی، آن را ثبت خواهند کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 10 دی 1395، کد مطلب: 13951010000797، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین