پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۴۶۰
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از ثبت ملی سیاه چادر (بهون) این استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

شعارسال: مصطفی هادیپور، با اعلام این خبر به رسانه های استان افزود: بهون نوعی دستبافته داری است که توسط خود عشایر و از موی بز سیاه بافته می شود و جنبه خود مصرفی دارد.

وی با بیان اینکه عشایر بختیاری به مقتضیات زندگی کوچ نشینی و رمه گردانی خود از نوعی مسکن متحرک استفاده می کنند که به گویش بختیاری به آن بهون یا سیاه چادر بافی می گویند، تصریح کرد: بهون هم به معنای شکل فیزیکی آن و هم به فضای ایجاد شده به عنوان یک واحد مسکونی به کار برده می شود.

هادیپور اظهار کرد: سیاه چادر یکی از مهمترین نیازهای عشایر به شمار می رود که ضمن اهمیت اقتصادی با فرهنگ غنی عشایر عجین شده و به تازگی توسط شورای عالی ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

بیش از 650 اثر تاریخی معنوی و طبیعی از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 12دی1395، کدخبر: 82369405: www.irna.ir


اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین