پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۵۶۶
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با بیان این که مفهوم زندگی در شهرسازی کمرنگ شده است گفت: اگر ما از شهر تصور مادی داشته باشیم رویکرد کاربری به خود می‌گیرد.
شعارسال: ابراهیم مبارک قدم عصر چهارشنبه در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان برگزار شد، گفت: جمعیت شهری ایران در دهه ۳۰ حدود ۶ میلیون نفر بوده و این آمار در دهه ۵۰ به رشد ۶ برابری می‌رسد، گرچه امروزه رشد جمعیت شهرها به‌شدت گذشته نیست اما همچنان در جریان است.

وی افزود: گرچه زندگی شهری فرصتی را برای پیشرفت و توسعه فراهم آورده است اما سه مسئله و چالش اساسی وجود دارد که با آن مواجه هستیم؛ یکی بحث قابلیت زندگی در فضاهای شهری است؛ متأسفانه آلودگی فضای شهری رو به گسترش است و زمانی ما فقط در تهران شاهد آلودگی بودیم اما امروزه تعداد زیادی از شهرهای بزرگ کشورمان با این آلودگی درگیر هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: زمانی کودکان با اندازه‌گیری میزان برف پی به تعطیلات مدارس می‌بردند ولی حالا در شهر تهران با دیده شدن و نشدن برج میلاد براثر آلودگی هوا و وجود ریز گردها پی به تعطیلی مدارس می‌برند.

مبارک قدم اظهار کرد: بحث ترافیک شهری و توسعه معابر دو مشکل دیگر است که با افزایش تعداد روگذر و زیرگذرها متأسفانه نمی‌توانیم این مشکل را حل کنیم.

وی بابیان اینکه رویکرد ما در عرصه شهرسازی باید تغییر کند، گفت: بحث هویت در عرصه شهرسازی امری است که باید به آن توجه شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان اظهار کرد: اگر ما از شهر تصور مادی داشته باشیم رویکرد کاربری به خود می‌گیرد و مفهوم زندگی در شهرهای ایران بسیار مهم‌تر از ویژگی کاربری آن است.

مبارک قدم بابیان اینکه ما ملتی هستیم که ادعای تمدن بالایی داریم و واقعیت هم همین‌گونه است، گفت: ثروت بزرگ ملت ما تاریخ ماست، ولی این مفهوم تمدن با آنچه در ساختمان‌های لوکس، مسکن مهر و حاشیه شهرها رو به افزایش است فاصله دارد.

وی افزود: باید از خود بپرسیم آیا راهی که در پیش‌گرفته‌ایم تداعی‌کننده زندگی ایران‌شهری است یا نه.

مبارک قدم گفت: حفظ تمدن گذشته خمیرمایه ایرانی بودن ماست و درواقع خمیرمایه اصلی هویت و تمدن ماست اما ما فقط به‌ظاهر آن توجه می‌کنیم و به بهانه توسعه در حال فاصله گرفتن از آن هستیم.

وی تصریح کرد: با این آشفتگی که در شهرسازی با آن مواجه هستیم به کلاف سردرگمی تبدیل‌شده‌ایم و در چنین شرایطی باید به بازخوانی آنچه به‌عنوان تمدن ایرانی اسلامی به آن معتقدیم بپردازیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان گفت: باید به ببینیم خودمان چه داریم سپس داشته‌های خود را با دست آوردهای دنیا مقایسه کنیم تا بتوانیم به یک مفهوم و بازآفرینی شهری برسیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 8 دی 1395، کدخبر: 3862580 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین