پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶
وزیر خارجه کشورمان در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل، نسبت به وخامت فزاینده اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز نگرانی کرد.

شعارسال: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به وخامت فزاینده اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز نگرانی کرد و از دبیر کل سازمان ملل متحد خواست فعالانه و در تعامل با دولت میانمار گام های اساسی برای پایان دادن به نگرانی های جدی جامعه بین المللی درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا بردارند.

متن کامل نامه وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد به شرح زیر است:

«جناب آقای آنتونیو گوترش

دبیرکل محترم سازمان ملل متحد

مایلم توجه شما را به موضوعی که مایه نگرانی بین المللی شده است جلب نمایم. بر اساس گزارشهای معتبر از جمله اظهارات آقای ویجی نامبیار، مشاور ویژه جنابعالی در خصوص میانمار، در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۱۶، وضعیت اسفبار مسلمانان روهینگیا به گونه ای فزاینده رو به وخامت است. مسلمانان روهینگیا علاوه بر اینکه از مهمترین حق اساسی و اولیه خود یعنی تعلق به سرزمین و دولتی که از آنها حمایت کند محروم شده اند، روزانه در معرض کشتار و رفتارهای خشن و غیر انسانی هستند. بسیاری از آنان مجبور به ترک خانه و آواره شدن در کشورهای دیگر شده اند. این وضعیت که در تناقض آشکار با مفاد منشور ملل متحد و اسناد بنیادین حقوق بشر است، نگرانی عمیقی را در جامعه جهانی و نیز مسلمانان جهان پدید آورده است. نشست فوق العاده وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که قرار است در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۱۷ در کوالالامپور برای رسیدگی به وضعیت مسلمانان روهینگا برگزار شود موید عمق نگرانی دولتهای اسلامی در باره وضعیت جاری در آن منطقه است.

بدیهی است پیامدهای نقض سیستماتیک و گسترده حقوق اساسی مسلمانان روهینگیا و محرومیت آنان از اعطای حق تابعیت و شهروندی جامعه ای که قرنها است به آن تعلق دارند و نیز اجبار آنها به ترک خانه و کاشانه می تواند پیامدها و آثار نامطلوبی بر صلح و ثبات در آن کشور و نیز کشورهای همسایه و منطقه ایجاد کند.

انتظار جامعه جهانی از دولت میانمار آن است که کنترل کامل امور را در روهینگا در دست گرفته و نسبت به حفظ و اعاده حقوق مسلمانان روهینگا به عنوان بخشی از جامعه میانماری اقدام فوری و موثر و بنماید و اجازه ندهد که گروههای افراطی و خشن چهره صلح جویانه آیین بودایی را خدشه دار نمایند.

با توجه به وضعیت نگران کننده مسلمانان روهینگا از جنابعالی و نماینده ویژه تان در امور میانمار انتظار داریم فعالانه با دولت میانمار تعامل نموده و خواست جامعه جهانی و جهان اسلام را مبنی بر لزوم توقف سریع نقض حقوق مسلمانان روهینگیا و دسترسی فوری و بدون مانع کمکهای بشردوستانه به مناطق آسیب دیده را به مقامهای ارشد آن دولت تاکید نمایید.

امیدواریم جامعه بین المللی و سازوکارهای ذیربط سازمان ملل از جمله کمیسیون مشورتی در خصوص روهینگیا با اتخاذ اقدامات سریع و تمهیدات لازم به وضعیت نابسامان جاری رسیدگی نمایند و گامهای اساسی را برای پایان دادن به نگرانی های جدی جامعه بین المللی در باره وضعیت مسلمانان روهینگیا بردارند.»

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 17دی1395، کدخبر: 3870121: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین