پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۱۸۱
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۵
رییس جمهور، تقویت و تحکیم روابط ایران و اندونزی را به نفع دو ملت و منطقه دانست و اظهارداشت:تهران و جاکارتا مصمم هستند که سطح همکاریهای خود را گسترش دهند.

شعار سال: حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه و پس از امضای چهار سند همکاری میان تهران و جاکارتا، همراه با «جوکو وودیدو» رییس جمهور اندونزی در جمع خبرنگاران گفت: ما برای روابط بین ایران و اندونزی به عنوان کشور اسلامی مهم در شرق آسیا و ایران به عنوان کشور مهم در غرب آسیا ، اهمیت زیادی قایل هستیم.

رییس جمهور با تبریک میلاد با سعادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) اظهارداشت: تردیدی ندارم که همکاری‌های دو کشور علاوه بر منافعی که برای دو ملت بزرگ اندونزی و ایران خواهد داشت، به نفع ثبات و امنیت منطقه و جهان اسلام خواهد بود.

روحانی با اشاره به تحرکی که در روابط دو کشور بویژه پس از سفر خود به اندونزی ایجاد شده ، گفت: باید در دوره پسابرجام روند همکاری ها با توجه به امکانات گسترده دو کشور، شتاب بیشتری بگیرد.

روحانی اجرای توافقات دو کشور در حوزه تقویت روابط بانکی ، سرمایه گذاری و تعرفه های ترجیحی را گامی مهم در ایجاد جهش در روابط اقتصادی تهران جاکارتا برشمرد و با اشاره به همکاریهای دو کشور در حوزه انرژی ، افزود: روابط دو کشور در مسایل انرژی، روابطی راهبردی است و ایران تأمین کننده نیازهای اندونزی در حوزه انرژی از جمله نفت خام، گاز مایع ، پتروشیمی و سایر نیازمندی‌ها خواهد بود.

رییس جمهور ، حذف واسطه ها در روابط تجاری دو کشور را از جمله تصمیمات روسای جمهوری دو کشور ذکر کرد و افزود: ما همچنین مصمم هستیم همکاری های خود را در حوزه های دانشگاهی و علمی و بویژه در زمینه نانو تکنولوی، بیوتکنولوژی، هوا و فضا و همچنین داروسازی گسترش دهیم.

روحانی به اهمیت تقویت همکاری های دو کشور در بخش فرهنگی اشاره کرد و گفت: در زمینه روابط فرهنگی، از جمله راجع به تعالیم عالیه اسلام با توجه به اینکه هر دو کشور در پی اسلام معتدل و رحمانی بوده و با هر گونه افراط و خشونت مخالف هستند، بنا شد دراین حوزه ها همکاریهای مشترک تقویت شود.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تقویت همکاریهای تهران جاکارتا در مسایل بین المللی پرداخت و گفت: دو کشور در جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی ، همکاری های نزدیکی بایکدیگر دارند و امروز توافق کردیم که همکاری‌هایمان را در زمینه مسایل و مشکلاتی که جهان اسلام با آنها مواجه است و از جمله در ارتباط با موضوعات یمن، سوریه و همچنین میانمار تقویت کنیم. حل این مشکلات می تواند ثبات و امنیت منطقه را تعمیق بخشد.

روحانی افزود: همچنین قرار است طی دو ماه آینده هیاتی از اندونزی راهی تهران شود تا همه توافقات این سفر و آنچه در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور مورد توافق قرار گرفته ، پیگیری شوند تا به این ترتیب روابط دو کشور دوست و مسلمان در همه زمینه بیش از پیش گسترش یابد.

*ساخت نیروگاههای تولید برق از سوی ایران در اندونزی

"جوکو ویدودو" رییس جمهوری اندونزی نیز در این نشست خبری، با قدردانی از میهمان نوازی دولت و ملت ایران از هیات اندونزیایی گفت: این سفر فصل جدیدی را در توسعه تعاملات و همکاری های دو کشور گشوده است.

رییس جمهور اندونزی افزود: در ملاقات با رییس جمهوری اسلامی ایران مباحث مختلفی در راستای تحکیم و تقویت روابط و همکاریهای دوجانبه، به ویژه در عرصه اقتصادی و انرژی مطرح شد.

وی با اشاره به توافق خرید بیش از 500 هزار متریک تن گاز مایع از جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: ما همچنین توافق کردیم جمهوری اسلامی ایران در زمینه ایجاد و تاسیس پالایشگاه در جاوه شرقی سرمایه گذاری کند.

رییس جمهور اندونزی تصریح کرد: توافق دیگر دو کشور ساخت نیروگاههای تولید برق از سوی ایران در اندونزی بود که به این ترتیب ظرفیت تولید برق در اندونزی تا 5 هزار مگاوات افزایش می یابد.

جوکو ویدودو با اشاره به توافق ایران و اندونزی برای مشارکت شرکت دولتی نفت اندونزی در افزایش ظرفیت تولید میادین نفتی «آب تیمور» و «منصوری» ایران خاطرنشان کرد: در این سفر همچنین 60 تن از مدیران عالیرتبه بخش خصوصی و صنایع مختلف اندونزی حضور دارند که در دیدار و گفتگو با همتایان خود، زمینه افزایش مبادلات و همکاری های بخشهای خصوصی دو کشور را مهیا خواهند کرد.

رییس جمهور اندونزی در توضیح گفتگوهایش با روحانی درباره مباحث و تحولات بین المللی گفت: اندونزی همواره بر گفتگو با اهداف صلح جویانه به عنوان تنها راه دستیابی به راه حل بحرانهای خاورمیانه و دیگر مناطق دنیا تاکید داشته و رویکردهای صلح جویانه را برای حل بحران در میانمار، یمن، سوریه و دیگر مناطق و کشورهای بحران زده پیشنهاد کرده و در این راستا بر نقش صلح دوستانه خود تاکید می ورزیم.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار: 24 آذر 1395، کد مطلب: 3850319:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین