پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۳۶۷
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
رئیس کمیته امداد درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر پرداخت مستمری، وضعیت فقر، وضعیت زنان سرپرست خانوار، بودجه، کمک‌های مردمی و نقش کمیته امداد در کاهش آسیب‌های اجتماعی توضیح داد.

شعارسال: سید پرویز فتاح در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در رابطه با مصوبه اخیر مجلس مبنی بر افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد گفت: براساس 3 مصوبه‌ای که مجلس به آن رای داده حداقل مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی معادل 20 درصد حداقل حقوق شورای عالی کار در امسال خواهد بود که معادل 180 هزار تومان می‌شود و سال بعد معادل حداقل حقوق 900 تا یک میلیون تومان محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین این مستمری به هر خانواده داده می‌شود و مصوبه دوم یک درصد عوارض کالاهای مناطق آزاد است که صرف نیازمندان اطراف آن منطقه خواهد شد. این رقم باید به صورت رسمی مشخص شود که چقدر آن منطقه درآمد داشته است.

فتاح گفت: مصوبه سوم در رابطه با وام است که مجلس مصوب کرد با همکاری دولت حداقل از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها برای 100 هزار شغل از این منابع بانکی پرداخت شود.

رئیس کمیته امداد در رابطه با اینکه درسال گذشته نیز قرار بود 50 درصد حداقل حقوق پایه به این مستمری‌ها اضافه شود اما محقق نشد، گفت: این طرح در برنامه پنجم بود که عملیاتی نشد چون منابعش معلوم نبود اما این 20 درصد اگر چه زیاد نیست اما به واقعیت نزدیک‌تر شده چون مجلس منابع آن را دقیق‌تر تعریف کرده، یک منبع از منابع هدفمندی یارانه‌ها و دیگری از حذف یارانه چند دهک بالا است که دست دولت را باز کرده دقیق‌تر منبع را تامین کند.

فتاح ادامه داد: این مصوبه چون با در نظر گرفتن حداقل حقوق وزارت کار است هر سال با اضافه شدن 10 یا 12 درصد به آن مستمری این مددجویان نیز هرساله خواهد بود و افزایش نیز خواهد داشت.

وی ادامه داد: مددجویان مستمری بگیر این نهاد یک میلیون و 620 هزار خانوار است که با احتساب 450 هزار مددجوی بهزیستی حدود 2 میلیون 100 هزار نفر مشمول این مصوبه مجلس می‌شوند.

وی با بیان اینکه منابع‌مان محدود است، گفت: مستمری از منابع عمومی تعریف می‌شود بنابراین برای آن محدودیت قائل شدند اما اگر کاری کنیم که این مددجویان خودکفا شوند جا برای پشت نوبتی‌ها باز می‌شود. این در حالی است که شنبه هفته آینده با حضور رئیس جمهور جشن خودکفایی 100 هزار مددجو برگزار می‌شود و می‌توانیم پس از آن جدیدالورود‌ها را وارد کنیم.

وی افزود: بدون تردید خانواده‌هایی هستند که نیازمندند و تحت پوشش کمیته امداد نیستند، این بر می‌گردد به اینکه خط محرومیت و فقر چگونه تعریف می‌شود. هنوز تعریف جامع ارائه نشده و سطح زندگی در سطح مشخصی تعریف نشده است اما آنهایی که زیر این خط باشند باید مورد حمایت قرار گیرند و این حمایت باید تعریف شود. بخشی بر عهده دولت است مانند توسعه بیمه‌ها و آمایش و نیازی نیست که کمیته امداد این بار را بر دوش بکشد.

فتاح اظهار کرد: لزوماً هر حمایتی به رفع کامل فقر منجر نمی‌شود چرا که بستگی به خودکفایی و خوداشتغالی دارد. اگر بیکاری را حذف، صادرات را افزایش یا جلوی قاچاق کالا را بگیریم ورودی‌های کمیته امداد کم می‌شوند، به طور کلی اکنون وفاق ملی در زمینه حمایت از این محرومان ایجاد شده است و مصوبات مجلس نشان دهنده این اراده ملی است و اگر همین روال پیش برود دست سازمان‌های حمایتی را گرفته‌اند.

وی افزود: کمیته فقط وابسته به دولت نیست، به مردم بیشتر وابسته‌ایم اما این مستمری که تصویب شده را ما مدیریت نمی‌کنیم بلکه مانند هر مستمری دیگری به دست مددجو می‌رود.

رئیس کمیته امداد گفت: در حال حاضر 72 هزار دانشجو داریم، 330 هزار دانش‌آموز، 70 هزار فقره وام بلاعوض پرداخت شده که تا پایان سال به 100 هزار مورد می‌رسد، امسال 40 هزار واحد مسکونی ساخته شده، 70 هزار کودک از نظر تغذیه حمایت می‌شوند و ماهانه 75 هزار تومان می‌گیرند. 190 هزار یتیم را تحت پوشش داریم و به هر یک 120 هزار تومان می‌دهیم و تمام اینها از محل کمک‌های مردمی پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: ما با کمک‌های دولت و مجلس از کمک مردم بی‌نیاز نمی‌شویم، کمک‌های مردمی سال قبل از محل صدقه 275 میلیارد تومان بوده است و زکات 240 میلیارد تومان. در طرح اکرام یک میلیون ایرانی حامی ایتام هستند و هر یتیم حداقل 5 حامی دارد. فتاح افزود: امسال حدود 350 میلیارد تومان درآمد از محل طرح اکرام خواهیم داشت، جشن نیکوکاری، رمضان و غیره را داریم و به طور کلی 1200 میلیارد تومان امسال کمک‌های مردمی داشته‌ایم که عیناً به نیازمندان پرداخت می‌شود.

فتاح ادامه داد: بودجه‌ای که دولت می‌دهد همه مستمری می‌شود، مستمری به طور متوسط 72 هزار تومان است که برای خانواده‌های 5 نفره به 100 هزار تومان می‌رسد اما اکنون با این مصوبه مجلس تقریباً 2.5 برابر می‌شود. این منبع قانونی بوده و منبع مالی آن دولتی است.

وی در پاسخ به اینکه با این همه کمک‌های مردمی و دولتی چقدر اعتبارات کم دارید، گفت: اگر خط فقر را تعریف کنیم و مشخص کنیم انتظار داریم سطح زندگی کجا باشد می‌توانیم کمبود را اعلام کنیم. نیاز خانواده‌های اکنون مانند 40 سال پیش نیست که فقط به معیشت آنها کمک شود. اکنون دانشجو رایانه می‌خواهد، خانواده‌ای تلویزیون یا موبایل می‌خواهد آیا اینها وسایل اصلی هستند؟ خیر. اما نیاز خانواده‌ها تغییر کرده است.

فتاح افزود: با حمایت‌های این دولت و دولت‌های قبل، یارانه و کمک خیرین اکنون فردی که گرسنه و محتاج باشد نداریم.

وی با اشاره به برخی از این کمک‌ها گفت: کمک دولت کم نبوده اما ناکافی است. ما شرمنده مردم هستیم و بعضاً گاهی این محرومیت‌ها در رسانه‌ها منعکس می‌شود که کار درستی است اما برای اینکه سیاه‌نمایی نشود و برخی‌ها استفاده سیاسی نکنند باید بیایند و به این افراد کمک کنند. ما نباید با کارت نیازمندان سوء استفاده سیاسی کنیم، این به نفع نیازمندان نیست.

رئیس کمیته امداد در رابطه با بیمه اجتماعی کمیته امداد گفت: یکی از دلایل فقر در کشور و مراجعه به کمیته امداد فراگیر نبودن بیمه تأمین اجتماعی است. 6 میلیون شاغل داریم که بیمه تأمین اجتماعی ندارند و در زمان فوت یا حادثه درآمد خانواده قطع می‌شود و به ما مراجعه می‌کنند اما اگر قانون تأمین اجتماعی اجباری شود این افراد چرا باید مشتری کمیته امداد شوند.

فتاح گفت: برای 350 هزار خانواده اکنون ماهانه بودجه تأمین اجتماعی به ازای هر نفر 120 هزار تومان پرداخت می‌کنیم که این برنامه سال گذشته و امسال بار مالی 350 میلیارد تومانی داشته است.

وی ادامه داد: همین امسال 5 هزار خانواده بازنشسته می‌شوند و ظرف سالهای آینده همه این خانوارهای تحت پوشش بیمه بازنشسته می‌شوند در حالیکه با این پرداخت حق بیمه از پوشش کمیته خارج می‌شوند.

وی در رابطه با اینکه یکی از هدف‌های اصلی در آغاز کار در کمیته امداد افزایش اعتماد مردم به این نهاد بوده، گفت: هدف ما افزایش اعتماد عمومی است نه اینکه کم بوده یا نبوده، کمیته امداد مورد اعتماد مردم بوده اما نسبی است. هرچه اعتماد مردم بیشتر شود کمک‌ها هم بیشتر می‌شود.

فتاح گفت: سال قبل در صدقه 8 درصد رشد داشتیم شاید اکنون 10 درصد شده باشد، اعتقاد دارم باید شفاف‌سازی کنیم و روشن درآمد امداد را بگوییم. مردم باید بدانند کمک‌هایشان تبدیل به چه خدمتی می‌شود.

رئیس کمیته امداد با اشاره به خروج 160 هزار خانواده از پوشش این نهاد گفت: در رابطه با آسیب‌های اجتماعی عزم ملی ایجاد شده تا برخورد منطقی با آن داشته باشیم. جلسات هر هفته تشکیل می‌شود و بنده به عنوان عضو آن شرکت دارم.

وی افزود: از بیرون مردم فکر می‌کنند که کمیته امداد مسئول تمام آسیب‌ها است در حالیکه جمع‌آوری متکدی، زنان آسیب دیده، اعتیاد یا محله هرندی وظیفه ما نیست، برخورد با آسیب‌ها وفاق ملی می‌خواهد که با تک‌روی نمی‌شود. با این حال یقه همه ما گیر است پس از هر 6 ماه باید کارنامه عملکرد خود را بدهیم و امیدوارم شاهد کم شدن روز به روز آسیب‌ها باشیم چون یکی از وظایف ما حمایت از فقرا است.

فتاح گفت: اعلام کرده‌ایم هر خانواده‌ای که آسیب دیده وظیفه داریم پوشش دهیم، اکنون 30 هزار خانواده داریم که به دلیل سرپرست خانوار تحت حمایت ما است، 50 هزار خانواده داریم که سرپرست آن زندان است بنابراین وظیفه ما پوشش این خانواده‌ها است اما برخورد مستقیم با آسیب با ما نیست.

وی افزود: باید مانند پزشکان عمل کنیم و برای خروج مددجویان احساسات را کنار بگذاریم شاید نسخه پزشکان به مذاق ما ناخوشایند باشد اما در واقع به نفع ما است. این نگاه نیز باید حاکم شود که به نحوی عمل کنیم که همه پا نشوند و بیایند. میشود قصه یارانه‌ها در حالیکه آیا همه 70 میلیون نفر باید یارانه می‌گرفتند؟ چون درب را یکدفعه باز کردیم این مشکلات پیش آمد و چه کسی از یارانه خوشش نمی‌آید؟! بنابراین نباید به گونه‌ای باشد که نتوانیم نیازمندان واقعی را پوشش دهیم، کمیته و بهزیستی یک اورژانس موقت است.

وی در رابطه با اینکه گفته می‌شود مؤسسات خیریه رقیب کمیته امداد شده‌اند، پاسخ داد: اینگونه نیست. این مؤسسات از نیروی انتظامی، وزارت کشور و بهزیستی مجوز می‌گیرند و برخی‌ها هم مجوز ندارند. حدود 7 تا 17 هزار مؤسسه مجوزدار وجود دارد که در سنوات اخیر فعال‌تر شده‌اند اما رقیب ما نیستند.

رئیس کمیته امداد گفت: درخواست ما قانون‌مند شدن آنهاست چون نظارت بر آنها نمی‌شود، همه، ما را زیر نظر دارند اما اینها را کسی بازخواست نمی‌کند. باید قانونی در مجلس گذاشته شود حتی یک بخشی را هم کمیته امداد می‌تواند نظارت کند که البته در اساسنامه ما آمده است. امیدوار بودیم این موضوع در برنامه ششم توسعه بیاید، البته می‌تواند در بندها هم گنجانده شود و دولت را به سمت هماهنگی موظف کنند.

فتاح در مورد زنان سرپرست خانوار نیز گفت: از یک میلیون و 620 هزار مستمری بگیرد در کمیته امداد 60 درصد زن سرپرست خانوار هستند، 45 درصد به دلیل فوت سرپرست و 15 درصد به دلیل طلاق بوده است. البته از کار افتادگی هم دلیل دیگری است. 99 درصد هم شاغل نبوده‌اند.

وی افزود: باید با تدبیر عمل کنیم که کودکان این خانواده‌ها آسیب نبینند، با مددکاری اجتماعی به کمکشان برویم چون اصل رسیدگی به این خانواده‌ها مسائل روحی و خانوادگی است. اکنون حمایت‌های خوبی مانند بیمه اجتماعی، معافیت فرزندان ذکور آنها از سربازی و غیره می‌شود.

فتاح در مورد ساختمان سوهانک نیز گفت: این ساختمان هم بزرگ بود و هم دور بود به همین دلیل به ساختمان آزادی منتقل شده‌ایم، ساختمان سوهانک قیمت‌گذاری شده و آن را پشتوانه یک وام گذاشته‌ایم و در رهن بانک است، اگر بفروشیم پولش را به جریان می‌گذاریم.

وی افزود: هزار میلیارد تومان قیمتی است که کارشناسی کرده‌ایم اما باید خریدار هم نظر خود را بدهد. مابه‌التفاوت قیمت این دو ساختمان چندصد هزار میلیارد تومان می‌شود که به عنوان تضمین در پشتوانه صندوق قرض‌الحسنه استفاده کرده‌ایم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 19دی1395، کدخبر: 13951019000407: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین