پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۱۹۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
پروژه تعاونی مسکن شهید احمدی روشن یزد که واحدهای آن متعلق به خانواده معظم شهدا و ایثارگران و جمعی از نخبگان یزدی است، با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که رفع آن نیاز به جدیت مسؤولان استان دارد.

شعارسال: پروژه انبوه‌سازی و تعاونی مسکن شهید احمدی روشن که مسؤولان آن تاکید دارند نام مسکن مهر بر آن گذاشته نشود، از چندی پیش در شبکه‌های اجتماعی یزد سر و صداهایی به پا کرد اما هیچ‌یک از مسؤولان واکنشی به آن نشان ندادند.

درستی یا نادرستی ادعاهای اعضای این تعاونی مسکن از سوی هیچ مسؤولی در استان حتی مسؤولان بنیاد شهید و امور ایثارگران، تایید یا تکذیب نشد تا اینکه این بی‌تفاوتی، مردم و اعضای تعاونی را به مقابل استانداری کشاند.

استانداری یزد آخرین راهکاری بود که مالکان واحدهای مسکونی این تعاونی به کار بستند تا شاید چهار سال انتظار آنها پاسخ داده شود و گره‌ای که بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد نتوانست آن را باز کند، به دست استاندار یا معاونان وی گشوده شود.

ماجرا از این قرار است که در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد در سال 91 یک تعاونی مسکن به ثبت رسید که در آن زمان تعاونی مسکن مهر نام داشت و تقریبا آخرین شرکت تعاونی بود که مجوز مسکن مهر دریافت کرد.

قراردادی که هرگز به دست سهامداران نرسید

با تغییر دولت، اگرچه از مزایا و تسهیلات مسکن مهر برای این واحدها استفاده شد اما طبق اساسنامه مسکن مهر عمل نشد و نام مسکن مهر از آن برداشته شد.

در حالی که این تعاونی موظف به عقد قرارداد با اعضای خود بوده و حداکثر یک سال پس از پرداخت حق عضویت باید قرارداد را تحویل اعضا می‌داد، اما با گذشت بیش از چهار سال هنوز هیچ خبری از قرارداد نیست.

اعضای این تعاونی که از آنها به عنوان اعضای غیرسهامدار یاد می‌شود، سال‌ها برای گرفتن این قرارداد دوندگی کردند اما مسؤول وقت بنیاد شهید پاسخی غیرمنطقی به اعضا داده که البته قابل تأمل است.

عدم امکان فروش، بهانه مسؤولان برای صدور قرارداد با سهامداران

عدم امکان فروش این واحدها، بهانه‌ای بوده که بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد، آن را علت عدم ارائه قرارداد به اعضای تعاونی اعلام کرده و این موضوع توسط تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در مقابل اجتماع اعتراض‌آمیز در مقابل استانداری یزد به آن اذعان داشتند.


نماینده مردم در این پروژه تعاونی مسکن ضمن دسته‌بندی مشکلات این پروژه که شامل پنج فاز است، اظهار داشت: در آن زمان که این پروژه به عنوان تعاونی مسکن مهر، مجوز دریافت کرد، باید نفرات را به عنوان عضویت تعاونی در می‌آورد اما این اقدام انجام نشد و اکنون مالکان این واحدها به عنوان سهامدار غیرعضو محسوب می‌شوند و حق رای در تعاونی ندارند.

دانیال نظری عنوان کرد: این شرکت از حالت مسکن مهر خارج شده و حتی سال پیش نام شرکت از پروژه مسکن مهر بنیاد شهید یزد به پروژه مسکن شهید احمدی روشن تغییرنام یافت.

وی خاطرنشان کرد: هیچ یک از اعضا که آمار آنها به حدود هزار نفر می‌رسد، حق رای ندارند و تاکنون نیز به هیچ‌یک از جلسات مجمع دعوت نشده‌اند تا در جریان تصمیم‌گیری‌ها قرار بگیرند.

مهم‌ترین مشکل تعاونی مسکن شهید احمدی روشن، نداشتن پیمانکار است

نظری، مهم‌ترین مشکل این پروژه را نداشتن پیمانکار اعلام کرد و افزود: این پروژه پیمانکار انبوه سازی که مورد تایید مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان باشد، ندارد و کار به صورت امانی انجام شده است.

وی در توضیح واگذاری امور ساخت و ساز به صورت امانی بیان کرد: در این شکل از کار، مصالح توسط تعاونی خریداری می‌شود و کارگر، معمار، مهندس و ... نیز توسط تعاونی به کار گرفته می‌شود و کارفرما در واقع اعضای تعاونی هستند.

نظری خاطرنشان کرد: این اقدام به منظور کاهش هزینه‌های تمام شده به دلیل کسر رقم پرداختی به پیمانکار انجام شده در حالی که هزینه تمام شده در نهایت چهار برابر رقمی شد که از ابتدا مشخص شده بود.

قیمت تمام شده واحدها مشخص نیست

اعتراض اصلی اغلب سهامداران این پرو‍ژه در همین زمینه است زیرا در ساخت و ساز به شکل امانی، نه هزینه و دستمزد کارگر و نه قیمت مصالح مشخص نیست و این امر سبب قطعی نبودن قیمت تمام شده خواهد شد که این شکل از کار مورد تایید دولت و مجلس نیز نیست.

قیمت تمام شده این پروژه مسکن سازی چند برابر رقم تعیین شده است و با توجه به اینکه مسؤولان این پروژه به مردم اعلام کرده بودند که این واحدها ارزان‌تر و با کیفیت‌تر از واحدهای مسکن مهر ساخته خواهد شد، این اتفاق رخ نداده است.

نماینده سهامداران تعاونی مسکن شهید احمدی روشن در توضیح این موضوع گفت: سال اول تاسیس تعاونی یعنی سال 92، رقم اعلام شده 40 میلیون تومان بود که این رقم در سال 93 به 60 میلیون تومان رسید.

سالی 20 میلیون تومان به قیمت تمام شده واحدها اضافه شد

نظری خاطرنشان کرد: سال 94 نیز قیمت تمام شده واحدها 80 میلیون تومان بدون وام در نظر گرفته شد که این رقم از سوی معاون مدیرعامل شرکت تعاونی به سهامداران اعلام شد.

وی افزود: حال بعد از این همه نوسان قیمت، یک ماه پیش اعلام شد که قیمت تمام شده به صورت علی‌الحساب، 100 میلیون تومان به اضافه وام 30 میلیون تومانی مسکن است که بر این اساس هزینه ساخت به ازای هر متر، یک میلیون و 100 هزار تومان تمام شده است.

نظری با اشاره به اینکه مسؤولان تعاونی همواره بر کاهش قیمت این واحدها تا 25 درصد نسبت به مسکن مهر تاکید داشتند، افزود: اکنون می‌بینیم که قیمت تمام شده تقریبا دو برابر پروژه‌های مسکن مهر است و این در حالی است که اگر از همان ابتدای کار، عملیات احداث و ساخت و ساز به پیمانکار سپرده شده بود، این رقم‌ها تا این حد متغیر نبود.

بنیاد شهید و تعاونی مسکن شهید احمدی روشن زیر بار حسابرسی نمی‌رود

وی ادامه داد: از شرکت تعاونی مسکن شهید احمدی روشن و بنیاد شهید و امور ایثارگران خواستار حسابرسی و تعیین قیمت کارشناسی شده هستیم که از این موضوع طفره می‌روند و در نهایت نیز اعلام کردند یک نفر از اداره تعاون برای حسابرسی توسط خود اعضا به کار گرفته شود.

نظری ادامه داد: هزینه تمام شده برای انجام حسابرسی 40 تا 50 میلیون خواهد بود که در نهایت نیز این حسابرسی مورد قبول دستگاه قضایی نیست و بنیاد شهید نیز از این موضوع آگاه است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که برخی مصالح به دلیل رکود با تخفیف‌های بسیاری خریداری شده یا در برخی هزینه‌ها صرفه‌جویی شده اما در فاکتورها قید نشده و در واقع حساب‌سازی شده است، دستگاه قضایی زیر بار قبول این حسابرسی نمی‌رود.


سهامداران این پروژه که 900 نفر از اعضای خانواده شهدا و ایثارگران و 60 نفر از نخبگان زیر پوشش بنیاد نخبگان هستند، برای تهیه رقم مورد نظر تعاونی زیر بار قرض و وام بسیار رفته‌اند و این رقم هر سال به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

در فاز یک این مجموعه که برای 176 خانوار احداث شده، 60 خانوار ساکن شده‌اند که این افراد از سوی تعاونی تهدید به قطع آب و برق در صورت عدم پرداخت بقیه مبلغ درخواست شده از سوی تعاونی شده‌اند.

برق به روی ساکنان قطع شد

این موضوع ابتدا یک تهدید بود اما در هفته گذشته عملی شد و برق بسیاری از واحدهایی که توان پرداخت 20 تا 30 میلیون ما به التفاوت رقم سال گذشته و امسال را نداشتند، قطع شد.

سهامداران این تعاونی نسبت به اینکه بعد از چهار سال هنوز قیمت تمام شده مشخص نشده و قول مسؤولان تعاونی در مورد زمان تحویل که اردیبهشت ماه 94 بوده، محقق نشده است، معترض هستند.

مردم بعد از چهار سال انتظار، در حالی که باید یک سال و هشت ماه پیش، واحدهای خود را با قیمت 40 میلیون تومان تحویل می‌گرفتند، اکنون باید 100 میلیون تومان به صورت نقدی و 30 میلیون تومان در قالب وام مسکن پرداخت کنند و به رغم این بدعهدی‌ها، تعاونی آنها را در ازای تحویل کلید به دفترخانه‌های اسناد رسمی برای امضای تعهدنامه محضری هدایت کرده است.

امضای تعهدنامه عجیب/ تعهد به سکوت در مقابل کارشکنی‌ها

مفاد تعهدنامه: در مورد کیفیت ساخت و قیمت تمام شده و مصالح ساخته شده رضایت کامل را دارم و با توجه به هزینه‌های شرکت، هر گاه شرکت تعاونی اعلام کرد که باید مبلغی توسط سهامداران پرداخت شود، سهامدار بدون هیچ حق اعتراضی ملزم به پرداخت مبلغ است.

در مفاد این تعهدنامه

این برخوردها در کنار خلف وعده‌ها و مشخص نبودن قیمت تمام شده، مردم را به شدت آزرده کرده اما معاون عمرانی استاندار یزد به آنها قول داده تا موضوع را مورد پیگیری قرار دهد.

مسؤولان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد نیز در قبال اعتراضات مردم نیز به این پاسخ بسنده کرده‌اند که این تعاونی در دوران مدیریت قبل تشکیل و راه‌اندازی شده است و مدیران جدید پاسخگوی آن نیستند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تابناک یزد، تاریخ 7 دی 95، کد مطلب: 349691: www.tabnakyazd.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین