پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۴۷۱۱۵
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸
مسجد برج میلاد، طرحی که توسط مهدی حجت بنیانگذار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارایه شد یکی از طرح‌های معماری قابل‌تامل و نشانگر معماری ایرانی- اسلامی در قلب پایتخت است.

شعار سال: مسجد برج میلاد که طراحی آن توسط مهدی حجت بنیانگذار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران انجام شده در ضلع غربی برج میلاد قرار داشته و مساحتی معادل ۵۴۰۰ متر‌مربع خواهد داشت. معماری مسجد به‌صورت سنتی است و عناصر به‌کار ر‌فته در آن بیانگر جنبه تاریخی و سنتی تاریخ مسجد‌سازی‌ ایران است.

به‌گفته دکتر مهدی حجت، گنبدخانه این مسجد همانند گنبد خانه‌ مسجدشیخ‌لطف‌الله اصفهان ساخته می‌شود. معماری مناره‌های این‌ مسجد نیز‌متعلق به قرن دوم است و به قصد از این دوره الهام گرفته شده تا از سبک مناره‌های امروزی به دور باشد چراکه‌ به قول معمارمسجد، مناره‌های کنونی با نمای برج مسابقه خواهند گذاشت و شبیه هم خواهند شد.


در بخش بیرونی مسجد رواق‌هایی دوطرفه احداث می‌شود ومنظره زیبای جنوبی را قابل رویت خواهد کرد. این رواق‌ها در معماری مساجد ایران نماد دعوت افراد برای اقامه نماز است. همچنین در قسمت زنانه رواق‌هایی همراه با سایبانی درنظرگرفته شده است.

در زیرزمین مسجد هم سالن و محل برگزاری مراسم احداث خواهد شد. همچنین بخش وضوخانه و سرویس‌های بهداشتی این ‌مسجد مجهز به آسانسور و با درنظرگرفتن امکانات برای‌جانبازان و معلولان طراحی شده است.

حجت درخصوص به کار‌گیری بتن سفید به‌عنوان نمای این مسجد گفته است: استفاده از رنگ سفید و همچنین عناصر کاشی در داخل مسجد، تلاشی برای دور شدن از سنگینی جنبه مادی است. در قسمت‌هایی از مسجد، کتیبه‌هایی دوطرفه برگرفته از دوران عیلامی نصب می‌شود که در ایام عزاداری و اعیاد می‌توان از یکی از دوسویه کتیبه که با رنگ‌بندی منفک شده استفاده کرد.


به گفته بنیانگذار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مسجد برج میلاد بر بالای تپه‌ای احداث می‌شود که دوطرف آن ۲ دره قرار دارد و در این دره‌ها ۵۰ اثر تاریخی ایران در طول دوران مختلف تاریخی به‌صورت مینیاتوری احداث می‌شود. همچنین چشمه آبی از مقابل مسجد به سمت این دو دره مینیاتوری روان خواهد شد.

گفتنی است، کلنگ احداث مسجد برج میلاد در فرودین ماه ۹۳، همزمان با ولادت حضرت فاطمه الزهرا (س)، توسط شهردار تهران به زمین خورد و این پروژه با معماری ایرانی-اسلامی در زمینی به وسعت ۵ هزار و ۴۰۰ متر مربع احداث می‌شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تاریخ 11 آبان 95، کد مطلب: 29562: www.mrud.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین