پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۲۳۳
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۸
پلاسکو در آتش سوخت، شماری از هموطنان ما سوختند و ما را دنیایی از غم فرا گرفت. اما باز ماجرای موبایل به دستان، ما را آزار داد، آنان که در میان انبوه فریادها، فقط بر شلوغی حادثه افزودند و برای پز دادن، فیلم و عکس تهیه کردند. وقتش رسیده به مصاف این جماعت بشتابیم.
شعار سال: به نقل از کاشان اول، خبر کوتاه بود. پلاسکو، در آتش سوخت و در میان نگاه های وحشت زده، فروریخت! هنوز از تعداد مجروحان و جان باختگان این حادثه غریب، آمار دقیقی در دسترس نیست. پلاسکو، این ساختمان پنجاه و چندساله پایتخت، که پای ثابت خرید و فروش پوشاک و البسه تابستان و زمستان بود، حالا دیگر نیست. ساختمانی با ارزش بیش از هزار میلیارد تومان، و ۶۰۰ میلیارد تومان دپوی پوشاک شب عید، حالا سوخته و بر زانوان خود خم شده است.

اما دردناک تر از همه این سوختن ها، مجروحیت و جان باختن شماری از هموطنان عزیز ماست که هنوز شمار آن روشن نیست. فیلم های مخابره شده، وحشتناک و دردآور است، آنچنان که اشک را بر دیده نشانده و صدا در گلو خفه می کند.

و در این میان، باز حکایتی مدرن، چندساله و نخ نما، حال همه ما را بد می کند. انبوه مردمان کنجکاو و موبایل به دست، دوباره نمی توانند بر هیجان خبرنگاری خود غلبه کنند، و در میان التماس نیروهای امدادی و انتظامی، باز برای سر صحنه بودن، و فیلم و عکس گرفتن، و فوروارد کردن برای این و آن، اصرار می ورزند.

حالا در شبکه های اجتماعی پر است از این فیلم ها و عکس های زجرآور که هموطنان ما در کمال بیفکری و بی فرهنگی ساخته و پرداخته اند. در میانه این معرکه، برخی سایت های خبری بیگانه (به واقع بیگانه و آشوب طلب) و برخی کانال های بی شعور تلگرامی، با ارائه فراخوان های جورواجور از مردم در صحنه می خواهند سر صحنه رفته، فیلم و عکس بگیرند و برایشان بفرستند.

نیروهای مسؤول حاضر در میدان، اطلاعیه صادر می کنند که مردم! تو را به خدا از صحنه دور شوید، هم احتمال انفجار گاز و یک فاجعه بزرگتر محتمل است و هم تردد نیروهای امدادی به خاطر حضور کنجکاو شما نسل موبایل، با اختلال جدی مواجه شده است.

حالا حجم وسیعی از همین آدم های موبایل به دست دارند در شبکه های مجازی برای «پلاسکو» هشتگ تولید کرده و پلاسکو را به مهمترین ترند جهانی توئیتر تبدیل می کنند.

وا اسفا بر این جماعت معتاد، که هرگز اولویت های حقیقی عالم را در میان شیرینی نشئه آور فضای مجازی، فهم نمی کنند، و صد افسوس که گویی قصد بیدار شدن هم ندارند. هموطنان ما در میانه شعله ها می سوزند، اما آن ها هنوز می خواهند عکس و فیلم بگیرند تا بعدا به دخترخاله و پسرعمه و همسایه و همکار پز بدهند که ما هم در صحنه بودیم. احتمالا زیرش هم کامنت خواهند نوشت: من و پلاسکو، یهویی!. این وسط یک رسانه خوش ذوق چیز خوبی می نویسد: امروز بیرون نرویم شاید خیابان های خلوت جان کسی را نجات داد!

موبایل تبدیل به سیاه چاله ای شده که همه تکنولوژی ها را به داخل خود می بلعد. فناوری های ارتباطی با سرعت عجیبی در حال دگرگونی است، به طوریکه نه تنها نسل کهنسال، که نسل جوان هم در هضم و انطباق با آن، به واماندگی رسیده است. تلفن همراه به نماد «ارتباط همه جا حاضر» تبدیل شده است و فرهنگ بلعنده خاصی را یدک می کشد.

وقت بیدار شدن فرارسیده است. بیایید در برابر این فرهنگ بلعنده قیام کنیم و از موبایل به دستی توبه کنیم و در برابر موبایل به دستان نشئه، طناب به دست گیریم و ترک شان دهیم.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا، تاریخ انتشار خبر: 1 بهمن ماه 1395، کد مطلب: 1011484، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین