پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۱۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
تالار گفتگو اقتصاد مقاومتی شهرستان زرند با موضوع «هُنراقتصاد در اقتصاد هنر» برگزار شد. در این جلسه که به مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده بود، صاحب نظرات در عرصه فرهنگی و هنری به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در باب اقتصاد مقاومتی و توجه به این موضوع در زمینه فرهنگی و هنری و ایجاد درآمدزایی در این حیطه پرداختند.

شعار سال: در این جلسه که به مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده بود، صاحب نظرات در عرصه فرهنگی و هنری به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در باب اقتصاد مقاومتی و توجه به این موضوع در زمینه فرهنگی و هنری و ایجاد درآمدزایی در این حیطه پرداختند.

احمد رشیدی زرندی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرند با بیان اینکه این دست تالارهای گفتگو به منظور ایجاد محیطی برای بیان نظرات و بررسی مسائل پیرامون اقتصاد مقاومتی طرح‌ریزی شده است، گفت: در مورد توجه به اقتصاد هنر متاسفانه هیچ‌گونه برنامه مناسب و کاربردی وجود ندارد و از طرفی توجه به بخش حضور سرمایه‌گذار در این حیطه بسیار کم بوده است.

ایشان گفت: در زمینه حمایت از هنر، دولت نباید حمایت‌های خود را به صورت مستقیم به هنرمند یا فعال فرهنگی اختصاص دهد بلکه باید با ایجاد زیرساخت‌ها و حمایت از تولیدات هنری موجب رونق اقتصاد هنر شود، چراکه کمک مستقیم موجب حل پایدار و دائمی مشکل نخواهد شد.

رشیدی همچنین با بیان نبود اطلاعات کافی در زمینه‌های فرهنگی یک منطقه، گفت: طرح آمایش فرهنگی سرزمین باید انجام شود تا ما با در دست داشتن اطلاعات، بتوانیم برنامه‌ریزی‌های صحیح و مناسب‌تری در این زمینه داشته باشیم و به همین منظور به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان اعلام کردیم که زرند آمادگی این را دارد که به عنوان پایلوت این طرح در استان و کشور قرار بگیرد و خوشبختانه فکر می‌کنم موافقت‌های این پیشنهاد نیز گرفته شده است.

سید جواد اوحدی سرپرست طرح و برنامه‌ریزی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز ضمن خوش‌آمدگویی اظهار داشت: یکی از اصول اقتصاد مقاومتی مردمی بودن آن است که ما باید به ترغیب مشارکت مردم، چگونگی مشارکت مردم و تبیین روشن این مشارکت در اقتصاد مقاومتی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و باید بدانیم که بدون حضور مردم به اهداف اقتصاد مقاومتی دست پیدا نخواهیم کرد.

ایشان افزود: در برخی از کشور 2 الی 12 درصد ز تولید ناخالص آن کشور از طریق هنر تامین می‌شود که ما نیز در این زمینه بسیار جدی هستیم و می‌دانیم که این زمینه از اقتصاد یک اقتصاد خلاق است و کشور ایران نیز می‌تواند با برنامه‌ریزی بخشی از تولید ناخالص خود را از این طریق تامین نماید و از طرفی استان کرمان هم با توجه به استعدادهای فراونی که در این حیطه دارد می‌تواند در این عرصه قدم جدی بردارد و برای این منظور توجه به ظرفیت‌های شهرستان‌ها کار اولیه و اساسی است.

اوحدی با بیان وابستگی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی کشور به نفت اظهار داشت: متاسفانه هنر ما هم نفتی شده است. هنر هم مانند دیگر فعالیت‌های اقتصادی هر وقت قیمت نفت خوب بوده، از هنر هم خوب حمایت شده است. خوشبختانه این نگاه در این دولت به وجود آمده است که هنر باید روی پای خودش بایستد و این تصور که دولت برای حمایت از اقتصاد هنر باید تولیدات هنری را بخرد اشتباه است و تا زمانی که این نگاه وجود دارد هیچ مشکلی حل نخواهد شد و مردم باید این آگاهی را پیدا کنند که به عنوان مصرف‌کننده ترغیب شوند و از کالاهای تولیدی در این حیطه خرید و استفاده کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا زمانی که قانون کپی‌رایت در کشور به صورت عملی اجرا نشود اقتصاد هنر نیز رونق واقعی خود را نمی‌گیرد، گفت: باید روی جنبه‌های مصرف و ذائقه‌سازی مردم کار شود. تغییرات در جنبه‌های فرهنگی و هنری یک جامعه نیاز به زمان دارد و گاها تا 10 سال تنها باید برنامه‌ریزی و فعالیت کرد که ذائقه‌ی هنری افراد را نسبت به یک موضوع تغییر داد و برای این منظور تمامی افرادی که در این حیطه فعالیت می‌کنند باید کار خود را به درستی انجام دهند تا نتیجه مناسبی گرفته شود.

ایشان همچنین با بیان اهمیت توجه آمایش فرهنگی یک سرزمین اظهار داشت: با پیگیری‌هایی که انجام شده است موافقت‌های لازم برای اینکه شهرستان زرند را به عنوان پایلوت طرح آمایش فرهنگی سرزمین معرفی کنیم، گرفته شده است.

دکتر حسین اکبری از دیگر حاضرین در این جلسه ضمن باز کردن نیازهای مختلف انسان در جامعه امروزی اظهار داشت: هنر و اقتصادهنر، جزء نیازهای متعالی انسان محسوب می‌شود و هنر به عنوان یک کالای ترکیبی محسوب می‌شود، یعنی افراد مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند و استفاده یک فرد مانع استفاده دیگران از آن کالا نمی‌شود.

اکبری اظهار داشت: از ویژگی‌های شاخص کالا و فعالیت‌های هنری این است که منابع محور نمی‌باشند، یعنی تولید یک اثر هنری تاثیر زیادی بر منابع طبیعی نظیر منایع آبی و معادن و نمی‌گذارد و ما می‌توانیم با حفظ منابع خود اقتصادی پویا را از این طریق داشته باشیم و ارزش افزوده بالای این نمونه کالاها نیز آن‌ها را در حیطه اقتصاد مقاومتی شاخص می‌کند.

ایشان با ارائه مشکلات دیگر پیرامون اقتصاد هنر اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی و هنری غذای روح انسان می‌باشند که تجاری کردن آن‌ها کمک زیادی به اقتصاد هنر خواهد کرد. اقتصاد ما در حال حاضر وابسته به منابعی مانند نفت، گاز و معادن است که با توجه به تاثیرپذیری این اقتصاد از سیاست‌های خارجی می‌توان گفت اقتصاد ما در حال حاضر یک اقتصاد لرزان می‌باشد؛ حال آنکه اگر به تولیدات حیطه فرهنگ و هنر توجه شود با توجه به درون‌زا بودن آن‌ها و در بسیاری موارد برون‌گرایی این محصولات، این اقتصاد کمتر تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار می‌گیرد، که این خود از ویژگی‌های کالاهای مورد توجه در بحث اقتصاد مقاومتی می‌باشد.

دکتر علیرضا مهدی‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه نیز در این مراسم با برشمردن مباحث اقتصادی گفت: اقتصاد هنر به عنوان یک اقتصاد خرد همیشه وابسته به اقتصاد کلان یک کشور می‌باشد و هر وقت اقتصاد کلان یک کشور رونق پیدا کند اقتصاد هنر نیز به عنوان جزئی از این اقتصاد رونق خواهد یافت و این موضوع در طول تاریخ نیز به اثبات رسیده است.

ایشان بیان داشت: این موضوع برای همه ثابت شده است که هنر به تنهایی نمی‌توان روی پای خود بایستد و نیاز به حمایت مسئولین دارد، اما افراد مختلف جامعه باید در زمینه هنر و اهمیت و تاثیر آن بر زندگی و روح و روان انسان آگاه شوند تا در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. وقتی مردم از این موضوع آگاه شوند با اشتیاق در این زمینه وارد می‌شوند و حاضر خواهند بود که از کالاهای هنری در زندگی خود به عنوان یک نیاز استفاده کنند.

مهدی‌زاده گفت: خود هنرمند و نگاه اون به تولید یک کالای هنری نیز باید تغییر کند و نباید به بهانه‌ای اینکه من هر کاری را تولید نمی‌کنم از تولید نیازهای مردم جامعه نیز خودداری کند؛ وقتی هنرمندان به نیازهای مردم توجه کنند در کنار تولید آثار مورد نیاز مردم و رونق اقتصاد هنر، آثار فاخر خود را نیز می‌توانند تولید کنند.

لازم به توضیح است که فعالین فرهنگی و هنری حاضر در این جلسه هم با بیان دیدگاههای خود در زمینه مشکلات پیرامون اقتصاد هنر خواهان توجه ویژه‌ی مسئولین مربوطه به امر سیاست‌گذاری‌های در این حیطه شدند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی صدای زرند، تاریخ انتشار: 5 بهمن 1395، کد مطلب: 54486:www. sedayezarand.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
0
0
آمایش هم شده بازی بعضی ها بخدا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین