پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۳۱۹
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
جنگل قائم کرمان این روزها به گورستانی از سنگ های غول پیکر تبدیل شده که به دلیل تراشیده شدن کوه برای اجرای پروژه هتل بام کرمان به درختان جنگل برخورد کرده و بسیاری از درختان زیر بار سنگین این بی مسئولیتی ها قامت خم کرده اند.

شعارسال: استان کرمان یکی از استان های کم بارش و کویری کشور محسوب می شود که قریب ۱۹ سال با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند .

در دل همین شهر کویری کرمان بزرگترین جنگل دست کاشت ایران قرار دارد که با نیم میلیون اصله درخت و واقع شدن آن در نزدیکی چند اثر تاریخی، توریستی و کوه های صاحب الزمان موقعیت بسیار مهم و مناسبی را برای این جنگل رقم زده است.

بر بام شهر کرمان کوههای سر به فلک کشیده صاحب الزمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف قرار دارند که در دامنه آنها جنگل قائم قرار دارد و این دو در کنار هم منطقه ای را ایجاد کردند که به ریه شهر کرمان مشهور است و پناهگاه سبز مردم کرمان برای فرار از خشکسالی محسوب می شود لذا حفظ و نگهداری این جنگل برای مردم حیاتی است و هرگونه کم توجهی به جنگل قائم می تواند به این پدیده گردشگری لطمه وارد کند.

سال گذشته علیرغم مخالفت های بسیار، ارتفاعات تنها کوه شهر کرمان برای ساخت هتل پنج ستاره در بام کرمان تراشیده شد تا این کوه باستانی که به لحاظ میراثی و همچنین اقلیمی برای شهر کرمان حائز اهمیت است، قربانی تصمیمات شتابزده و کارشناسی نشده مسئولان این خطه شود.

جالب اینجاست که استاندار کرمان مخالفان اجرای پروژه هتل بام کرمان را افرادی حسود عنوان کرده بود و در پاسخ به منتقدان اجرای پروژه هتل بام کرمان گفته بود: افرادی براساس حسادت، منافع شخصی و بعضا جهل و نادانی تلاش هایی برای اجرایی نشدن برخی پروژه‌ها انجام می‌دهند ولی بدانند اگر بخواهند در مسیر آبادانی شهر و استان از هر گروه و جناح سیاسی، سنگ بیندازند، هزاران نفر از مردم برای آبادانی شهر خود جمع خواهند شد.

جنگل قائم کرمان گورستانی از سنگ های رها شده

این در حالی است که متولیان امر قول داده بودند که هیچ آسیبی به تنها جنگل شهر کرمان وارد نشود و حتی یک درخت هم قطع نشود ولی این روزها فضای منتهی به بام کرمان پر شده است از سنگ های بزرگی که به دلیل تراشیده شدن کوه به درختان جنگل برخورد کرده و بسیاری از درختان زیر بار سنگین این بی مسئولیتی ها قامت خم کرده اند.

آری اینجا جنگل قائم کرمان است که به گورستانی از سنگ ها تبدیل شده و همه بی تفاوت از کنار آن عبور می کنیم در حالی که فراموش کردیم این قلب سبز کرمان با از دست دادن هر کدام از درختانش یکی از رگ های اصلی او از جریان خواهد افتاد و راه بازگشتی هم برای آن وجود ندارد.

با این وضعیت وخیم خشکسالی که امکان ایجاد فضای سبز جدیدی وجود ندارد حفظ همین فضای سبز ارزشمند که در نوع خود در کشور ایران نظیر ندارد برای مردم این استان کویر نشین ضروری است ولی متاسفانه مسئولین فقط شعار می دهند و در عمل شاهد این صحنه های تاسف برانگیزی هستیم که دل هر انسان طبیعت دوستی را به درد می آورد.

جالب تر اینجاست که این سنگ های غول پیکر درست در مسیری ریزش پیدا می کنند که مردم از همان مسیر تردد می کنند و ممکن است هر لحظه در حال عبور از این مسیر سنگی بزرگ در وسط جاده قرار گیرد و یا همانند قالیچه های پرنده شاهد پرواز سنگ ها از روی سرت باشی، این در حالی است که شانس بیاوری و این سنگ های بزرگ در آغوشت قرار نگیرند و فقط جلوی پایت بیفتند.

مسئولین اگر به فکر درختان جنگل نیستند به فکر امنیت جانی مردم باشند

یک شهروند کرمانی که با خانواده اش از همین مسیر عبور می کرد گفت: برای من جای تعجب است که چرا مسئولین فضای بکر کوه را این گونه از بین می برند تا هتلی را بسازند که شاید عده خاصی بتوانند از آن استفاده کنند.

این شهروند کرمانی در ادامه بیان کرد: حیف این درختان است که این گونه در زیر سنگ ها خرد می شوند و از بین می روند، مسئولین اگر به فکر درختان نیستند حداقل دلشان به حال جان مردم بسوزد چرا که سنگ های زیادی از کوه سرازیر جاده می شوند و امنیت جانی مردم و خودروهای عبوری را به خطر می اندازند.

آبادانی بهانه ای برای نظاره کردن نابودی درختان

از آنجا که متولی حفظ و نگهداری از جنگل قائم شهرداری است بر آن شدیم تا با مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر کرمان گفت و گویی داشته باشیم .

ایمان سیف اللهی، در رابطه با درختانی که به دلیل برخورد با سنگ های تراشیده شده از کوه شکسته شدند گفت:ما از همان ابتدا به پیمانکار گفته بودیم که یک کانال در مسیر سنگ هایی که از کوه سرازیر می شوند کنده شود تا جلوی برخورد احتمالی با درختان گرفته شود و این امر هم انجام شده و این کانال جلوی برخورد بسیاری زا سنگ ها به درختان را می گیرد.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر کرمان افزود: نسبت به حجم ریزشی که از کوه انجام گرفته است این سنگ هایی که مشاهده می کنید حداقل خسارتی است که انجام شده است و بسیاری از این سنگ ها در داخل کانال قرار می گیرند و تعداد زیادی از آن ها بارگیری شده و از محل خارج شدند.

درختان ۵ ساله جایگزین درختان ۱۵ ساله می شوند!

سیف اللهی تصریح کرد: به محض تمام شدن پروژه هتل بام کرمان که طرحی بزرگ برای حفظ و بقای جنگل محسوب می شود، درختان شکسته شده را با درختان ۴ یا ۵ ساله جایگزین خواهیم کرد چرا که اگر الان بخواهیم این کار را انجام بدهیم امکان ریزش کوه و شکسته شدن مجدد درختان وجود دارد.

وی تاکید کرد: حفظ درختان برای ما به عنوان حامی فضای سبز بسیار حائز اهمیت است ولی در حال حاضر برای آبادانی این شهر، چاره ای جز این نیست ولی مطمئن باشید به زودی درختان شکسته شده با درختان جدید جایگزین خواهند شد.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر کرمان در پایان تاکید کرد: شعار ما این است که به ازای هر اصله درخت که به دلیل طرح های عمرانی یا آتش سوزی از بین می روند یا جابه جا می شوند ۱۰۰ اصله درخت در شهر کرمان کاشته خواهد شد و مطمئن باشید که این فقط یک شعار نیست و تا به حال آن را عملی کرده ایم.

پیشگیری بهتر از درمان است

توضیحات مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر کرمان در حالی است که از متولیان فضای سبز بیش از سایرین انتظار می رود که در حفظ و حراست از فضای سبز خصوصا قلب سبز کرمان که درختان مرکزی آن قدمتی بیش از نیم قرن دارند، کوشا باشند ولی به بهانه آبادانی و پیشرفت شاهد نابودی درختانی هستند که حداقل ۱۵ سال قدمت دارند و می خواهند با جایگزینی درختان ۵ ساله این مسئله را جبران کنند.

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چه میزان زمان و هزینه لازم است تا همین درخت ۵ ساله بتواند جای خالی درخت ۱۵ ساله ای که نبض تپنده این جنگل است، را پر کند؟ آیا حفظ همان درختی که وجود دارد راحت تر از کاشتن و به ثمر رساندن درخت جدید نیست؟!

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت بوتیا نیوز، تاریخ انتشار: 5بهمن1395، کدخبر: 20666: www.botianews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین