پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۹۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۲
با توجه به عقب‌نشینی رییس‌جمهوری آمریکا از مواضع خود در مورد ایجاد منطقه امن در سوریه و همچنین موکول کردن بحث انتقال سفارت به آینده، باید بگوییم که این سیاست‌ها کاربرد نخواهد داشت و مورد پذیرش عموم قرار نخواهد گرفت. لذا طرح چنین مباحثی تنها برای کشورهای منطقه به خصوص عربستان خوشایند خواهد بود که این نشان می‌دهد وی هیچ‌گونه عقیده و برداشت درستی از مسائل نظامی و سیاسی ندارد.

شعار سال: «داوود هرمیداس باوند» تحلیلگر مسائل آمریکا در مورد عقب‌نشینی دونالد ترامپ از مواضع خود در خصوص ایجاد منطقه امن در سوریه و انتقال سفارت آمریکا به شهر بیت‌المقدس عنوان کرد: عقب‌نشینی دونالد ترامپ در مورد مسئله ایجاد منطقه امن و پرواز ممنوع در سوریه که چند روز پیش از سوی وی مطرح شده بود، دقیقاً مانند طرح‌های گذشته ایالات متحده در لیبی و حتی عراق است. در آن موقع هم این بحث مطرح بود که منطقه امن در لیبی و در خلال درگیری‌های مسلحانه تشکیل شود که اوباما با این موضوع مخالفت کرده و تصمیم داشت تا پرونده‌های مذکور را از طریق دیپلماتیک جلو برده و حل‌وفصل کند. اما باید توجه داشته باشیم که ایجاد منطقه امن موضوعی نیست که روس‌ها در مورد آن با توجه به راهبرد ترامپ صحبت کرده بودند و به نوعی باید بگوییم که این موضوع عملی نخواهد شد. چراکه روس‌ها در قرائت خود از پرونده سوریه، گروه‌های تروریستی و معارضان را از یکدیگر جدا کردند و می‌توان گفت این بحث تنها یک مانور سیاسی در راستای تبلیغات انتخاباتی ترامپ به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: ارائه چنین طرحی از سوی ترامپ در حالت فعلی خیلی دیرتر از موعد از سوی ایالات متحده ارائه شده است. چراکه از نظر دولت سوریه هر طیف و جناحی که علیه آنها دست به سلاح ببرد، تروریست شناخته می‌شود و البته همانطور که در ابتدا توضیح داده شد قرائت روسیه از این پرونده متفاوت با سایر کشورهای دیگر است.

موضوع دیگر که دونالد ترامپ تا حدودی از آن عقب‌نشینی کرده و آن را به حالت تعلیق در آورده است بحث انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به بیت‌المقدس است. باید توجه داشته باشیم که طرح چنین مسئله‌ای دقیقاً برخلاف قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت سازمان ملل است. در این بین شورای امنیت بارها بر اتمام درگیری‌ها در قدس اشغالی تاکید کرده است و حتی باید به «توافقنامه اسلو» اشاره کرد. به گونه‌ای که آمریکا درصدد نیست در حالت فعلی و در زمانی که تنها چند روز از روی کار آمدن ترامپ می‌گذرد با طرح مساله انتقال سفارت به بیت‌المقدس وجهه خود در نظام بین‌الملل را بیش از پیش خدشه‌دار کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اصرار به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس بدون تردید عواقب بین‌المللی برای ترامپ و جمهوری‌خواهان خواهد داشت، اظهار کرد: باید بدانیم که تشکیلات خودگردان فلسطین از سوی برخی سازمان‌ها و کشورها به عنوان دولت قانونی قلمداد شده و به نوعی می‌توانیم بگوییم در صورت انتقال سفارت ایالات متحده، نوعی خیزش در مقابل شورای امنیت و مجامع حقوقی بین‌المللی اتفاق افتاده است. چراکه بدون تردید واکنش‌های صورت گرفته به این مساله عواقب ناخوشایندی برای ایالات متحده خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به عقب‌نشینی ترامپ از مواضع خود در مورد ایجاد منطقه امن در سوریه و همچنین موکول کردن بحث انتقال سفارت به آینده، باید بگوییم که این سیاست‌ها کاربرد نخواهد داشت و مورد پذیرش عموم قرار نخواهد گرفت. لذا طرح چنین مباحثی تنها برای کشورهای منطقه به خصوص عربستان خوشایند خواهد بود که این نشان می‌دهد ترامپ هیچ‌گونه عقیده و برداشت درستی از مسائل نظامی و سیاسی ندارد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایلنا، تاریخ انتشار: 11 بهمن 1395، کد مطلب: 453693 :www. ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
0
0
ورود قانونی کنید جناب باوند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین