پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۶۳۴
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
در اظهارات هفته گذشته دونالد ترامپ در مراسم تحلیف، نشانی از تغییر سیاست‌های این کشور وجود نداشت تا جایی که برای برخی متحدان آمریکا نیز اطمینان بخش نبود.

شعارسال: بررسی اظهارات هفته گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مراسم تحلیف، مجموعه مسائلی را در خود جا داده بود که در آن نشانی از تغییر سیاست های این کشور در مورد مسائل مختلف از جمله جدیت مبارزه با تروریسم مشاهده نشد و جایی برای خوشبینی باقی نگذاشت.

مسائلی که ترامپ جمعه گذشته در مراسم تحلیف به زبان آورد حتی برای برخی متحدان آمریکا نیز اطمینان بخش نبود زیرا در آن هیچ نشانی مبنی بر تغییرات مثبت در سیاست خارجه آمریکا در قبال خاورمیانه شنیده نشد.

دلیل این بدبینی در قبال عدم تغییر سیاست آمریکا در دوره ریاست جمهوری جدید، به میزان زیادی با ترامپ و ترکیب دولت او به اضافه ماهیت مراجع تصمیم گیری در آمریکا مرتبط است در نتیجه برخی از مهم ترین دلایل مزبور را می توان به ترتیب زیر ذکر کرد:

نخست: اظهارات ترامپ وبرخی از کسانی که اخیرا از سوی او برای تعدادی از پست های مهم به ویژه پنتاگون در نظر گرفته شدند حاکی از تناقض بیش از پیش مواضع این افراد و در عین حال افراط گرایی آنان است؛ به عنوان مثال می توان به مواضع جیمز ماتیس وزیر دفاع اشاره کرد که روسیه را به مثابه تهدیدی برای آمریکا برشمرد آن هم درحالی که ترامپ همکاری با آن را تایید کرده است.

دوم: هرچند رئیس جمهور آمریکا در تصمیم گیری این کشور نقش مهمی دارد اما تصمیمات این کشور در موسسات متعدد از پنتاگون گرفته تا سیا و کنگره و نیز شرکت های اسلحه سازی اتخاذ می شود که بیشتر در اختیار لابی صهیونیست قرار دارد.

سوم: ترامپ و بیشتر افرادی که وی اخیرا تعیین کرده است، در قبال ائتلاف آمریکا با رژیم صهیونیستی اظهاراتی افراطی داشتند مبنی بر اینکه اولین گام برای تقویت روابط با این رژیم انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی است.

چهارم: ترامپ در سخنان روز جمعه به ماهیت برخورد دولت خود با بحران سوریه اشاره ای نکرد بلکه فقط از ایجاد مناطق امن در سوریه صحبت کرد و اینکه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را مجبور خواهد کرد بهای آن را بپردازند و این یعنی اینکه واشنگتن همان سیاست های اوباما مبنی بر مانع تراشی در راهکار سیاسی در قبال حل و فصل بحران سوریه را در پیش خواهد گرفت.

پنجم: ترامپ با اشاره به ریشه کنی تروریسم و پیش از همه داعش به چگونگی آن اشاره نکرد حال آنکه تجربه نشان می دهد هیچ تصمیم جدی برای مبارزه با ترریسم بدون همکاری با ولت سوریه و عراق و نیز سوریه وجود نداشته و عملی نخواهد شد، بنابراین باید پرسید آیا دولت ترامپ آماده مبارزه با تروریسم است؟

با این تفاسیر منابع دیپلماتیک معتقدند، نمی توان به دولت جدید آمریکا در جدیت مبارزه با تروریسم حتی درصورت همکاری با روسیه امیدوار بود زیرا مسائل مورد کشمکش بین آمریکا و بیشتر کشورهای جهان و ملت هایی که از سلطه آمریکا متضرر شده اند، دایره ای بسیار گسترده دارد تا جایی که کاخ سفید به برخی از این سیاست های فاجعه بار اعتراف کرده است که نمونه آن اعتراف به این موضوع است که داعش و گروههای مشابه آن دست پرورده دولت اوباما هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 9بهمن1395، کدخبر: 1309464: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین