پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۶۹۸
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴
روزهایی که به‌خاطر سوء مدیریت و سهل‌انگاری مدیران پیشین و فعلی فدراسیون و سه باشگاه مردمی، تیم‌های استقلال و تراکتورسازی با محرومیت گوناگونی روبرو شده و پرسپولیس در خطر کسر امتیاز قرار گرفت.

شعارسال: این بدترین خبر ممکن برای لیگ ایران است که مدیران فدراسیون یا باشگاه‌ها، تمامی پرونده‌های حقوقی را جدی نمی‌گیرند. استقلال به خاطر شکایت «عادل شیحی» از جذب بازیکن جدید محروم شد، تراکتورسازی به‌خاطر شکایت سرمربی و بازیکنان پیشین به محرومیت از جذب بازیکن در نیم فصل و ابتدای فصل آینده محکوم شد و درخطر کسر 6 امتیاز قرار دارد و در نهایت پرسپولیس به خاطر پرونده «ژوزه» در آستانه کسر 6 امتیاز است.

تمام این‌ها شاهکارهای مدیرانی است که در بدو ورود به یک باشگاه، فقط به فکر نتیجه گرفتن درکوتاه مدت و موفق جلوه دادن دوران مدیریت خود هستند اما به آینده و مشکلات یا بهتر بگوییم معضلاتی که برای تیم‌های پرهوادار پیش می‌آید، توجهی ندارند. از این دست اتفاقات عجیب و غریب در فوتبال ایران تازگی ندارد. استفاده از بازیکن دو اخطاره در مرحله مقدماتی المپیک و لیگ قهرمانان آسیا، بازی با پیراهن‌های برچسبی، نداشتن توپ نارنجی برای بازی در زمین برفی و... این اتفاقات گویا فقط در فوتبال ایران رخ می‌دهد ولی امیدواریم این بار مشکلاتی که برای سه باشگاه بزرگ و مردمی ایران رخ داده، منجر به تغییرات در فدراسیون فوتبال شده و نفراتی چسبیده به فوتبال و مدیران ناکاربلد، در گردابی که خودشان برای این رشته ایجاد کرده‌اند، غرق شوند.

*24 ساعت دردناک

جذب «سجاد شهباززاده» خبر خوبی بود که مدیران باشگاه تراکتورسازی تبریز عصر روز چهاردهم بهمن‌ماه منتشر کردند اما مسوولان این باشگاه وقتی برای دریافت کارت ITC سجاد شهباززاده از سیستم TMS استفاده کردند، متوجه شدند که از فعالیت در بازار نقل و انتقالات زمستانی محروم شده‌اند. این اتفاق در حالی رخ داد که باشگاه تراکتورسازی، روز 15 دی‌ماه و در نخستین روز نقل و انتقالات فوتبال ایران، امید عالیشاه، احمد نوراللهی و هاشم بیک‌زاده را به خدمت گرفته بود و آنها در چهار دیدار گذشته، برای این تیم به میدان رفته‌اند. درحالی که مسوولان باشگاه تبریزی و فوتبال ایران در شوک این اتفاق بوده و دنبال مقصر می‌گشتند، خبر تلخ‌تری با عنوان «محرومیت باشگاه تراکتورسازی تبریز از پنجره نقل و انتقالات تابستانی» از سوی پائولو رودریگوئز مدیر برنامه اهل پرتغال اعلام شد. این ایجنت پرتغالی که مدیر برنامه «تونی اولیویرا»، «فلاویو لوپز»، «ژائو ویلا» و «آنسلمو» در تراکتورسازی بوده، اعلام کرد طبق حکم فیفا، تراکتورسازی از دو پنجره نقل و انتقالاتی (زمستان و تابستان) محروم شده زیرا این باشگاه با هر چهار بازیکن وی قرارداد بسته اما با پرداخت نکردن دیون آنها، فیفا چنین محرومیت سنگین و غیرقابل باوری، را برای این باشگاه درنظر گرفته است. بنابر حکم فیفا، باشگاه تراکتورسازی از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم است؛ یعنی از ابتدای سال 2017 تا پایان پنجره نقل و انتقالاتی تابستان حق جابه‌جایی بازیکن ندارد.

اما دلیل اینکه چرا تا این اندازه محرومیت تراکتورسازی سخت در نظر گرفته شده، به تعدد شکایت‌ها و رقم بالای بدهی به چهار عضو پرتغالی باز می‌گردد که روی هم رفته، سه میلیون دلار از تراکتورسازی پول می‌خواهند.

*محرومیت‌های تلخ برای تراکتوری‌ها

جالب است بدانید محرومیت باشگاه در 14 دی‌ماه به فدراسیون و این باشگاه ابلاغ شده و مشخص نیست چگونه فدراسیون به تراکتورسازی اجازه استخدام بازیکنان جدید داده است؟ همچنین پرونده تونی اولیویرا و فلاویو لوپز همچنان باز است و به گفته وکیل وی جریمه پرونده تونی، کسر6 امتیاز است که درصورت پرداخت نشدن مطالبات این مربی تا 22 بهمن‌ماه، اجرای این جریمه قطعی می‌شود.

حتی تونی اولیویرا در مصاحبه‌ای گفت: «سردار جعفری بدقولی کرد و به عهدش وفادار نبود. با باشگاه ارتباط برقرار کردم و به چندین مدیرعامل (نظمی و عباسی) هشدار دادم اماهیچ یک به حرفم گوش نکردند.»

معنی این اتفاقات، محرومیت‌های عجیب برای باشگاه تراکتورسازی است زیرا در جذب بازیکن در دو فصل مهم نقل و انتقالات محروم می‌شود، شاید نتواند از سجاد شهباززاده، امید عالیشاه، احمد نوراللهی و هاشم بیک‌زاده درادامه مسابقات استفاده کند و در نهایت احتمال کسر 6 امتیاز از این تیم وجود دارد که امروز در رتبه دوم جدول قرار دارد و یکی از شانس‌های قهرمانی در این فصل است. البته باید به این مصیبت بزرگ، احتمال کسر امتیاز از تراکتورسازی در بازی‌هایی که از سه بازیکن جدیدش استفاده کرده را اضافه کرد که در این‌صورت باید گفت، فاجعه بزرگ‌تری برای این تیم پرطرفدار و محروم در راه است. هرچند آرش نجفی مسوول حقوقی باشگاه تراکتورسازی معتقد است محرومیت فیفا شامل حال عالیشاه، نورالهی و بیک‌زاده نشده و به‌زودی مشکل شهباززاده هم حل می‌شود اما محمودی که یک کارشناس حقوقی است در این خصوص می‌گوید: «فیفا رأی اولیه را در این رابطه اعلام کرده و گفته این تیم نمی‌تواند بازیکن بگیرد، حالا تراکتورسازی برخلاف آن عمل کرده و بازیکن جدید جذب کرده است.» وی افزود: «از اینجا به بعد فیفا می‌تواند برای این رأی متممی صادر کند و به‌دلیل عدم اعتنا به رأی صادره، جریمه تراکتوری‌ها را سنگین‌تر کند که رأی دوم و متمم فیفا لزوماً نتیجه سه بر صفر نیست زیرا فیفا جریمه مالی و سه بر صفر کردن نتیجه تا سقوط به دسته پایین‌تر را در آیین‌نامه خود دارد و حالا باید دید در رابطه با این بی‌اعتنایی چه تصمیمی خواهد گرفت

*دردسر گران‌ترین بازیکن لیگ

درحالی که مسوولان حقوقی تراکتورسازی دلیل محرومیت اولیه این باشگاه را شکایت «ژائو ویلا»‌ عنوان کرده بودند اما فیفا به خاطر شکایت حمزه یونس سرخ‌پوشان را از نقل و انتقال بازداشته است! حمزه یونس که فصل پیش با تبلیغات بسیار و با دریافت رقم یک میلیارد و 360 میلیون تومان (طبق اعلام سازمان لیگ که ممکن است این رقم بیشتر باشد) از لیگ سوئد به ایران آمد و به تراکتورسازی پیوست، بازیکنی که با اعلام سعید عباسی مدیرعامل وقت تراکتورسازی گران قیمت‌ترین بازیکن لیگ پانزدهم لقب گرفت. این بازیکن در نهایت با دوگل که یکی از آنها از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند، سرخ‌پوشان تبریزی را ترک کرد؛ آن هم درحالی که طبق اعلام عباسی باشگاه تراکتورسازی نتوانست حدود 4 ماه از مطالبات این بازیکن را پرداخت کند. یونس اما برای دریافت مبلغ باقیمانده از طلبش، به فیفا شکایت کرد اما وقتی مسوولان وقت این باشگاه تبریزی هم نتوانستند رضایت او را جلب کنند، تاوان سنگین محرومیت از حضور در فصل نقل و انتقالات نصیبشان شد. دیگر بازیکنی که باعث محرومیت تراکتورسازی شد، «ژائو ویلا» است که فقط 164 دقیقه بازی برای بروز این فاجعه، با این تیم تبریزی به میدان رفت. او سال 91 راهی تبریز شد و قراردادش را با تراکتورسازی امضا کرد اما بعد از پشت سرگذاشتن یک نیم فصل ناموفق، از جمع سرخ‌ها جدا شد. متاسفانه مسوولان باشگاه تراکتورسازی به هشدار روز دوم آذرماه سال جاری فیفا مبنی بر پرداخت 577 هزار دلار به ژائو ویلا توجهی نکردند و حتی آن را تکذیب کردند؛ نامه‌ای که در آن فیفا تاکید کرده بود، اگر طلب بازیکن پرتغالی پرداخت نشود، تراکتورسازی با جریمه‌های بعدی مواجه می‌شود. در این بین زمان سلمانی، مسوول حقوقی وقت تراکتورسازی اعلام کرد: «دستان پشت پرده دوست ندارند تراکتورسازی نتیجه بگیرد و این مسائل را مطرح می‌کنند. با جو درست کردن می‌خواهند جلوی پیشرفت تیم را بگیرند اما بدانند که بخش حقوقی باشگاه همه چیز را زیر نظر دارد و هواداران هم با این مسائل نگران چیزی نباشند.» واکنشی که نشان از بی‌تدبیری مسوولان وقت این باشگاه دارد.

*واکنش عجیب دبیر فدراسیون

در حالی که محرومیت تراکتورسازی از حضور در نقل و انتقالات به سوژه و چالش اصلی فوتبال ایران تبدیل شده دبیر کل فدراسیون فوتبال واکنش عجیبی نسبت به آن داشت و می‌گوید: «‌مقصران دستگیر و اعدام می‌شوند!»

آقای علیرضا اسدی، دبیر کل فدراسیون فوتبال پس از 24 ساعت سکوت به تماس‌های پیاپی، با خنده در رابطه با این‌که عدم اعلام حکم به باشگاه تراکتورسازی به او نسبت داده شده، گفت:‌ «این‌طور نیست و این احکام به باشگاه نیز ابلاغ می‌شود اما اگر به دنبال مقصر هستید ما با قوه قضاییه هماهنگ می‌کنیم تا همه مقصران دستگیر و اعدام شوند. این طور خیالتان راحت می‌شود؟» وی درباره این که سازمان لیگ عقد قرارداد با بازیکنان تراکتورسازی را به‌دلیل عدم ارسال نامه محرومیت از سوی دبیر کل اعلام کرده، یادآور شد: «به دنبال مقصر هستید؟ ما این گونه نیستیم و پیگیر برطرف کردن مشکل خواهیم بود.» این که درچنین وضعیت بغرنجی که آبروی فوتبال ایران در خطر است، یکی از مسوولان فدراسیون، این چنین قضیه را به سخره می‌گیرد، نشان دهنده این است: او در جایگاهی نشسته که نباید. البته شنیده شده که پس از محرومیت تیم‌های استقلال و تراکتورسازی مسوولان وزارت ورزش خواستار بررسی موضوع شدند و با تشکیل یک کارگروه ویژه، قصد دارند با مسببان این اتفاق به‌صورت قاطع برخورد کنند. در همین رابطه عنوان شد که پیگیری‌های اولیه آغاز شده و علیرضا اسدی به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال یکی از مسببان این بحران معرفی شده و قرار است از او بخواهند از منصب خود کناره گیری کند. همچنین آقایان محمود شیعی و هدایت ممبینی، 2 عضو هیات رییسه فدراسیون خواهان برگزاری جلسه اضطراری این هیات شدند و مهدی تاج نیز به مسوولان کمیته روابط بین‌الملل مأموریت داده کمتر از 24 ساعت تکلیف تیم‌های بدهکار و محروم شده ازسوی فیفا را روشن کنند تا فدراسیون بتواند از تبعات احتمالی و افزایش مشکلات جلوگیری کند. هرچند امروز شاهد هزینه‌های سنگین دو باشگاه استقلال و تراکتورسازی و حتی پرسپولیس از سوء مدیریت‌ها هستیم اما امیدواریم که این اتفاق درس بزرگی برای مدیران وقت فوتبال و باشگاه‌ها شود که با درنظر گرفتن قوانین حقوقی خاص، با مدیرانی که برای ماندگاری و نتیجه گرفتن موقت تیم خود، هزینه‌ها و تعهدات سرسام‌آوری را روی دوش فوتبال و باشگاه خود می‌گذارند، حتی بعد از پایان دوران مدیریت هم برخورد قانونی صورت گیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار خبر 17 بهمن 1395، کدمطلب: 442395 ،www.alef.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین