پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۱۰۷
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
با وجود فقر پوشش گیاهی در سرزمین تاریخی خراسان جنوبی، کمبود آب و نیز وجود اراضی بیابانی ،فعالیت های متعدد صنعتی از جمله دامداری و دامپروری با وجود 18سال خشکسالی مورد توجه ساکنان آن قرار دارد و در سال های اخیر رو به افزایش است.
شعارسال: مردم این استان که از دیرباز به قناعت و سختکوشی مشهورند، توانستند در گذر زمان با وجود فقر پوشش گیاهی، تجارب خود را در این رشته افزایش دهند، خراسان جنوبی را به یک منطقه مهم تولید فرآورده های دامی در شرق کشور تبدیل کنند.

همزمان با توسعه فعالیت های دامداری و دامپروری در خراسان جنوبی، فعالان این صنعت موفق شدند علاوه بر صرفه جویی ارزی، به سودآوری و اشتغالزایی دست یابند و هم اکنون دهها نفر مستقیم و غیرمستقیم از این طریق هزینه های زندگی خود را تامین می کنند.

همچنین به موازات توسعه فعالیت های صنعتی در این بخش و با توجه به اقلیم گرم و خشک استان و کمبود آب می توان در این عنصر حیاتی تا حدودی صرفه جویی کرد.

همزمان با توسعه فعالیت های انسانی در عرصه صنعت، دامداری به روش علمی نیز برای تامین نیازهای روزانه ساکنان این سرزمین مورد توجه قرار دارد و این بخش در گذر زمان مراحل رشد و شکوفایی خود را در حال طی کردن است و امروز به یک رشته صنعتی سودآور و با اشتغالزایی نسبتا بالایی تبدیل شده است.

هم اکنون در گوشه و کنار استان علاوه بر دامداری محلی، دامداری صنعتی و نیز تعدادی واحدهای دامپروری نیز فعالیت دارد که در این واحدها دهها نفر مشغول کار هستند و ضمن تامین مواد لبنی استان بخشی از نیاز سایر استانها را تامین می کند.

** نگهداری بیش از یک میلیون راس دام سبک در خراسان جنوبی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، گفت: در حال حاضر یک میلیون و 654 هزار و 823 راس دام سبک و 96 هزار راس دام سنگین به صورت سنتی و 29هزار نفر شتر در استان نگهداری و فراورده های دامی توسط بهره برداران مورد استفاد قرار می گیرند.

دکتر سید جلال مدرسی روز دوشنبه تعداد واحدهای مدرن دامداری صنعتی استان را 512 واحد ذکر کرد که در این واحدها 30 هزار و 474 راس دام سبک و 10 هزار راس دام سنگین، نگهداری می شود.

وی با اشاره به کمبود آب و فقر پوشش گیاهی استان، عنوان کرد: این واحدهای دامی با ایجاد اشتغال در هر واحد صنعتی سالانه به طور میانگین برای 2 نفر، میزان فرآورده های لبنی استان را به 100هزار تن رساندند.

وی ادامه داد: این میزان فرآورده لبنی که ارزش اقتصادی آن به یکهزار میلیارد ریال می رسد، در بازار داخلی و استان های همجوار از جمله سیستان بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، کرمان، و تعدادی از استان های دیگر عرضه می شود.

به گفته وی با توجه به اینکه دامداری در خراسان جنوبی به 2 روش سنتی و صنعتی اداره می شود خدماتی همچون بیمه، اعطای علوفه یارانه ای به شکل سهمیه و تسهیلات بلند مدت و موارد دیگر در اختیارشان قرار می گیرد که برای کمک به تولید و اقتصاد مقاومتی و نیز پشتیبانی از دامداران صورت می پذیرد.

مدرسی تصریح کرد: با توجه به ارتقای فعالیت های دامداری، اقدام هایی از قبیل صدور مجوز های لازم به منظور راه اندازی کارخانه فرآورده های لبنی، در ایجاد کامل چرخه تولید و کاهش دغدغه های دامداران با همکاری این اداره کل، صادر شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه در حال حاضر هشت کارخانه شیر پاستوریزه و یک کشتارگاه صنعتی دام در استان فعال است، افزود: تقربیا بیشتر واحدهای سنتی دام استان در داخل یا حاشیه روستاها قرار دارند، واحد های صنعتی دام هم عمدتا در شهرستان های بیرجند، قاینات، فردوس، سربیشه و خوسف فعال هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به برآوردهای این معاونت و بررسی میدانی حدود 30 درصد واحد های دامداری و نیمی از واحدهای صنایع جانبی مربوط دچار بحران مالی هستند که با کوشش و تلاش بی وفقه در صدد رفع مشکل آنها هستیم تا در افزایش بهره برداری از صنعت دامداری و دامپروری استان مشکلی به وجود نیاید.

18سال خشکسالی بیشترین ضربه را به دامداران خراسان جنوبی وارد کرد، محمد خوئی که در روستای « برکوک »شهرستان قاینات مشغول دامداری است، در گفت و گوی تلفنی به خبرنگار ایرنا، گفت: خشکسالی خسارت زیادی به دامداران خصوصا در مناطق روستایی و شهرهای کوچک وارد کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با باران رحمت الهی این مشکل رفع شود.

این دامدار افزود: خشکسالی سبب فقر پوشش گیاهی منطقه شد، مراتع فقیر از بین رفت و مراتع درجه 2و سه هم آسیب جدی دید، دام ها با کمبود علوفه رو به روند ، با علوفه دستی باید تعلیف شوند، بنابر این دامدار مجبور به خرید علوفه خشک، گندم و جو از سایر استان هاست، تهیه علوفه تنها با پرداخت نقدی امکان پذیر است.

خوئی یادآور شد: عمده نژاد دام سبک استان بومی است، از نژاد سنگین وزن نیستند، نگهداری آنها عمدتا توجیه اقتصادی ندارند و اگر متولیان امر سعی کنند نژادهای سنگین وزن مثل نژاد

«مهربان» و « افشار» که هم اکنون در استان های قزوین و زنجان بومی سازی شدند را در این منطقه بومی سازی کنند مسلما دامداری توجیه اقتصادی بیشتری خواهد داشت.

به گفته وی زاد و ولد دام های بومی استان به دلیل ضعف بنیه در بهترین زمان سالی یک بار است در حالی که نژادهای یاد شده چند قلو زا هستند، امکان زاد و ولد آنها بیشتر است.

وی با ابراز رضایت از اداره کل دامپزشکی استان برای تهیه واکسن رایگان دام و بازدید سالانه از گله ها، از متولیان امر خواست، برای حمایت از دامداران و اشتغالزایی بیشتر ، تسهیلاتی با سود کم در اختیارشان قرار دهند تا در روند تولید و فرآوری صنعت دام با توجه به چالش های پیش رو، تسهیل سازی کنند.

خراسان جنوبی با 151 هزار کیلومتر مربع مساحت سومین استان پهناور کشور پس از سیستان بلوچستان و کرمان و دومین استان بیابانی ایران است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 25 بهمن 1395، کدخبر: 82428280 (5834910)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین