پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۲۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه افزایش سالمندی عاملی معلولیت‌زا در جامعه است، گفت: ۸۵۰ مرکز زیرمجموعه بهزیستی استان همدان فعالیت دارند که ۹۵ درصد وظایف و ارائه خدمات به مددجویان به این مراکز واگذار شده است.

شعارسال: اکبر سوری ظهر روز يكشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی توان‌یابان در جمع جامعه معلولان استان همدان با بیان اینکه 650 میلیون نفر معلول در سطح دنیا وجود دارد، اظهار داشت: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال 2015 بین 10 تا 25 درصد جمعیت دنیا را معلولان پنهان و آشکار تشکیل می‌دهند.

وی افزود: 80 درصد معلولان در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته قرار دارند اما از 20 درصد امکانات بهره‌مند هستند بنابراین به سبب عدم تناسب بین جمعیت و امکانات میزان مطالبات آنها بسیار زیاد است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان بیان کرد: معلولیت‌ها با هر نوع ویژگی در جوامع مختلف هزینه‌های زیادی را به دنبال دارند به طوری که یک معلول 5 برابر افراد عادی نیازمند پشتیبانی‌های اقتصادی و اجتماعی است.

وی با اشاره به توجه دولت تدبیر و امید به نیازهای معلولان گفت: رئیس جمهور در سخنرانی 12 آذرماه عنوان کرد که مسئولان باید در زمینه بالندگی معلولان سرمایه‌گذاری کنند.

سوری سازمان بهزیستی را تنها متولی امور معلولان دانست و افزود: 70 وظیفه و 1000 عنوان فعالیت بر دوش سازمان بهزیستی گذاشته شده است و در این راستا به منظور رسیدگی به امور مددجویان 95 درصد خدمات بهزیستی به سازمان‌های مردم نهاد و مؤسسات خیریه واگذار شده است.

وی عنوان کرد: 850 مرکز، سازمان مردم نهاد، تشکل غیردولتی و مهد کودک زیر مجموعه اداره کل بهزیستی استان همدان قرار دارند و قصد داریم بسیاری از مسئولیت‌های مربوط به مددجویان را به توان‌یابان واگذار کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان همدان پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و گفت: 50 درصد معلولیت‌هایی که در استان همدان وجود دارد مربوط به نابینایی، ناشنوایی و ژنتیکی است و در این راستا 70 درصد مشاوره‌ها سازمان در امور ژنتیکی ارائه می‌شود.

وی اظهار داشت: خانواده‌ها قبل از ازدواج و بارداری باید از خدمات مشاوره به ویژه ژنتیک استفاده کنند تا سطح معلولیت‌ها به میزان قابل توجهی با پیشگیری اولیه کاهش یابد.

سوری رشد سالمندی را نیز معلولیت‌زا دانست و افزود: رشد صنعتی، پیشرفت تکنولوژی و افزایش خدمات پزشکی سبب ارتقای سطح امید به زندگی مردم می‎‌شود و در این راستا میزان افراد سالمند و مصرف‌کننده نیز افزایش مییابد که این امر سبب رشد معلولیت در جامعه می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی کشور در زمینه غربالگری بینایی مقام جهانی را کسب کرده است، تصریح کرد: این سازمان به منظور پیشگیری از افزایش تعداد افراد معلول با اجرای طرح‌های غربالگری بینایی، ذهنی، شنوایی و ژنتیکی اقدام قابل توجهی را انجام داده است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به اجرای قانون جامع حمایت از معلولان عنوان کرد: این قانون 16 بند دارد که 50 درصد مفاد آن اجرا شده است و مابقی بندها مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه از سهم 3 درصدی اشتغال معلولان تنها نیم درصد عملیاتی شده است، افزود: به منظور بهبود وضعیت معلولان قانون جامع حمایت از معلولان از 16 ماده به 25 ماده ارتقا پیدا کرده است و برای تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

سوری مناسب‌سازی معابر شهری را مهمترین نیازهای معلولان برشمرد و بیان کرد: با توجه به پیگیری ویژه استاندار همدان در این زمینه اقدامات مناسبی در سطح استان انجام شده است و در این راستا همدان رتبه سوم کشور را از نظر رشد مناسب‌سازی کسب کرده است.

وی با اشاره به کسب رتبه دوم کشوری استان همدان در زمینه جلب مشارکت‌های مردمی برای حمایت از مددجویان بهزیستی گفت: 100 نوع عنوان قهرمانی ملی، آسیا و جهانی توسط معلولان استان همدان در رشته‌های ورزشی مختلف کسب شده است که مایه افتخار است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان افزود: سال گذشته 115 درصد اعتبارات کشوری و 113 درصد اعتبارات استانی را جذب کردیم اما تاکنون 5 درصد اعتبارات در زمینه توان‌یابان را در استان همدان جذب کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه توانمندسازی توان‌یابان و مددجویان بهزیستی در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: فضای اقتصادی به منظور فراهم کردن زمینه اشتغال برای توان‌یابان جوینده کار نیاز داریم تا زمینه استقلال آنها فراهم شود.

سوری با تقدیر از تلاش استاندار همدان به منظور مهیا کردن شرایط برای بازپس‌گیری بیمارستان شهید بهشتی به سازمان بهزیستی استان عنوان کرد: سال گذشته استاندار همدان در حین بازدید از مرکز شبانه‌روزی فیاض‌بخش پرداخت 200 میلیون تومان کمک حمایتی را متعهد شدند که تاکنون 90 میلیون تومان آن محقق شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار خبر 15 آذر 1394، کدمطلب: 935915، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین