پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۱۵۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۹
یک کارشناس بانکی با تاکید بر اینکه نظام بانکی کشور نیازمند تزریق پول جدید است، گفت: شیوه تجدید ارزیابی دارایی خارجی بانک مرکزی یا همان تسعیر ارز برای بهبود کفایت سرمایه در ترازنامه بانک های دولتی فقط یک بار امکان اجرا دارد.

شعار سال: دولت در قانون اصلاح قانون بودجه 1395 کل کشور مجوز تسعیر ارز را تا سقف 450 هزار میلیارد ریال برای پرداخت بدهی خود به بانک مرکزی و نظام بانکی دریافت کرد.

از این رقم تا سقف 10 هزار میلیارد ریال سهم بخشودگی سود تسهیلات تا یک میلیارد ریال بوده و 200 هزار میلیارد ریال برای افزایش سرمایه دولت در بانک های دولتی اختصاص یافته است. تا سقف 146 هزار و 200 میلیارد ریال نیز صرف تادیه بدهی های مسجل دولت به بانک‌های عامل می شود.

با این حال، «اکبر کمیجانی» قائم مقام بانک مرکزی چندی پیش در این باره گفت: افزایش سرمایه بانک های دولتی باید همواره در نظر باشد اما نکته اینکه بانک ها به جای سرمایه کاغذی (PAPER MONEY)، منابع جدید (Fresh Money) تزریق کنند.

در این پیوند «فرشید اسلامبولچی» پژوهشگر و کارشناس امور بانکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره اینکه این کار تا چه میزان بر بهبود وضعیت بانک ها اثرگذار است، اظهار داشت: این فرآیند بیش از هر چیز یک اقدام حسابداری است و نمی توان انتظار داشت به تنهایی کمک چندانی به وضعیت بانک های دولتی کند.

وی مشکل اصلی بانک ها را بالا بودن مطالبات غیرجاری و کمبود نقدینگی عنوان کرد و گفت: لحاظ کردن تجدید ارزیابی دارایی های بانک مرکزی، درآمد جدیدی برای بانک ها ایجاد نمی کند بلکه فقط نسبت کفایت سرمایه آنها را بهبود می بخشد.

اسلامبولچی افزود: این کار را می توان یک فرآیند چرخشی حسابداری قلمداد کرد که از سویی بدهی دولت به بانک ها و از سوی دیگر بدهی بانک ها به بانک مرکزی تسویه می شود بی آنکه پول جدیدی وارد سیستم شود.

این پژوهشگر بانکی با تاکید بر اینکه بانک ها برای تسهیلات دهی به پول جدید نیاز دارند، گفت: مجلس در زمان تصویب این قانون، مخالفت زیادی با آن داشت زیرا نگران افزایش پایه پولی در کشور بود و به همین خاطر قرار نیست از محل منابع بانک مرکزی پول جدیدی وارد نظام بانکی شود.

وی در ادامه با یادآوری اینکه بانک مرکزی در بعد نظارتی خود بر شبکه بانکی با ضعف هایی رو به روست، گفت: بدون اصلاح ساز و کار نظارتی ممکن است پس از افزایش سرمایه بانک‌های دولتی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی، در آینده بار دیگر با مشکل افزایش مطالبات غیرجاری بانک ها و کاهش نسبت کفایت سرمایه آنها مواجه شویم.

وی با تاکید بر اینکه دولت نمی تواند به تجدید ارزیابی دارایی ها به عنوان یک پشتوانه برای رفع مشکل اعتباردهی بانک ها تکیه کند، گفت: تسعیر ارز فقط برای یک بار قابلیت اجرا دارد زیرا ممکن است انگیزه بانک ها را برای تسهیلات دهی بهینه و پیگیری مطالبات خود تحت تاثیر قرار دهد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 28 بهمن 1395، کد مطلب: 637036، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
0
0
نکنه می خواد بازم افزایش سرمایه بده؟ بار پیش که از راه تجدید ارزیابی بود. الان از کدوم طریق می خواد وارد بشه؟؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین