پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۹۵۰
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران معتقد است کربن از «ایران‌شناسی» گذرکرده و به «ایران‌پژوهی» رسیده است و «اسلام‌شناسی» کربن را تابع «ایران‌شناسی» او ارزیابی کرد.
شعارسال: دکتر شهرام پازوکی، عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در دومین روز از «همایش هانری کربن» تأکید کرد که کربن از «ایران‌شناسی»، به معنای مصطلح آن، عبور کرده است و او را یک «ایران‌پژوه» خواند که بر مسأله ایران به‌عنوان یک تفکر خاص تأمل می‌گذارد و معتقد است که ایران فقط تاریخ و جغرافیای سیاسی نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: «اسلام‌شناسی کربن، تابع ایران‌شناسی او است و در سراسر کارهایش این دو از هم جدا نمی‌شوند. به عقیده او، اگر عالم ایرانی خوب فهمیده شود، متوجه می‌شویم که بین ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی اتصال وجود دارد. به همین منظور او در آثارش بسیار از روح ایرانی، عالم معنوی و اسلام ایرانی یاد می‌کند.»

به زعم پازوکی، کربن با بهره‌گیری از رویکرد پدیدارشناسی، «اسلام ایرانی» را اسلامی که ایرانیان خلق کردند نمی‌داند بلکه معتقد است «اسلام ایرانی» اسلامی است که ایرانیان کشف کردند و بین «کشف» و «خلق» تفاوت قائل می‌شود.

وی با بیان اینکه هانری کربن در اسلام ایرانی دو رکن تصوف و تشیع تشخیص می‌دهد، گفت: «تصوف و تشیع، دو روی یک سکه هستند. به عبارتی کربن می‌خواهد بگوید نوعی پیوند معنوی بین ایران و اسلام وجود دارد که حاصل آن تصوف و تشیع بوده است. به همین خاطر است که ما می‌گوییم هانری کربن به عالم ایرانی شیفتگی خاصی دارد. با این همه اهمیتی که برای کربن قائل هستیم، اما تفکرات این متفکر مخاطره‌هایی هم دارد. او «فیلسوف زمانه» است و نمی‌تواند معاصر بودن را کنار بگذارد. کربن از عرفی شدن اندیشه ایرانی و تشیع بیم داشته است و به اعتقاد او اگر اندیشه ایرانی و تشیع عرفی شود مقدمه‌ای برای ایدئولوژی شدن و سپس تبدیل شدن آنها برای یک جریان سیاسی است.»

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 7 اسفند 1395، صفحه: 15 ، شماره: 6443.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین