پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۴۲۸
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
هنوز ماجرای برداشت 4 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی از ذهن‌ها پاک نشده است که آخر سر، همه تقصیرها گردن اشتباه بانک مرکزی افتاد.

شعار سال: رئیس جمهور در مجمع ملی سلامت با اعتراض به مصوبه جدید مجلس در افزایش سهم صندوق توسعه، گفته است: ما صندوق حساب ذخیره درست کردیم برای روز مبادا و 20درصد درآمد را ما در سال 94 به صندوق ریختیم.

امسال مجلس می‌گوید 20 درصد کم است و 30 درصد بریزید. اصلاً همه آن را به صندوق بریزید! این سخنان اعتراض آمیز آقای حسن روحانی است که روز یکشنبه آنها را بیان داشت.آقای رییس‌جمهور در واقع نسبت به مصوبه بهارستان در برنامه ششم توسعه انتقاد داشت.

هنوز ماجرای برداشت 4 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی از ذهن‌ها پاک نشده است که آخر سر، همه تقصیرها گردن اشتباه بانک مرکزی افتاد. حال رئیس جمهور در تازه‌ترین سخنرانی خود به افزایش سهم صندوق توسعه از درآمدها اعتراض کرده است.

او یادش رفته که همین مجلس شورای اسلامی سال گذشته به‌دلیل تحریم‌ها و افت قیمت نفت، میزان سهم صندوق را که باید 30 درصد می‌شد، افزایش نداد تا دولت درآمد بیشتری از نفت داشته باشد. برای دانستن دلیل اعتراض صریح روحانی، سراغ نمایندگان مجلس رفتیم و ماجرا را جویا شدیم.

قرار بود وابستگی بودجه به نفت کاهش یابد

حمیدرضا فولادگر، در خصوص اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر عدم همکاری مجلس با دولت در استفاده از منابع صندوق ذخیره ارزی گفت: افزایش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی طبق سیاست‌های برنامه ششم توسعه که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است، انجام شد.
آقای روحانی خودشان هم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند، کمیسیون تلفیق در این مصوبه به وظیفه خود عمل کرده است. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی بندهای لایحه بودجه سال ۹۶ مبنی بر برداشت از صندوق توسعه ملی برای اهداف متعدد گفت: با این مصوبه درواقع سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در حد همان ۲۰ درصد و حتی کمتر از ۲۰ درصد است. عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی معتقد است: افزایش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی به ۳۰ درصد به خاطر بستن دست دولت نیست، بلکه در راستای اجرای سیاست‌های کلی برنامه ششم است.

صندوق توسعه ملی، صندوقی بین نسلی است و باید سهم این صندوق از درآمدهای نفتی سالانه دو درصد نیز افزایش یابد. فولادگر ادامه داد: طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مجلس باید به گونه‌ای لایحه بودجه را به تصویب برساند که وابستگی بودجه به نفت کاهش یابد و باید در این راستا سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی کاهش یابد.

وی اظهار داشت: در بودجه سال ۹۵ وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی به دلیل شرایط تحریمی و به صورت ناخواسته به ۲۵ درصد کاهش یافته بود؛ به قول معروف «عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد». نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: در لایحه بودجه ۹۶ با برداشت‌های متعدد دولت از صندوق توسعه ملی، مجدداً وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی به بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.
عضو فراکسیون ولایت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت از یکسو مدعی است که تلاش دارد تا وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را کاهش دهد و از سوی دیگر از سهم خود از درآمدهای نفتی ناراضی است.

اختصاص اعتبارات قابل توجه به دولت یازدهم از صندوق توسعه ملی

محمد حسینی تأکید کرد: طی سی و چند سال گذشته بیشترین تعامل را با دولت، مجلس دهم داشته است؛ اتفاقاتی در بودجه امسال افتاده است که نادر است. نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان به دولت اجازه دادیم که اوراق منتشر کند که در قالب‌های متعدد صکوک و اسناد خزانه تعریف شد تا مشکلات جاری خود را حل کند و بتواند دیون خود را بپردازد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: قاعده اوراق قرضه و مشارکت بر این است که یکساله باشد اما در لایحه بودجه سال ۹۶ اوراق را با مهلت بازپرداخت سه ساله و شش ساله دولت منتشر خواهد کرد؛ یعنی سررسید این اوراق در دولت‌های آینده خواهد بود؛ این کار بی‌سابقه است؛ البته بنده با این کار موافق نیستم.
حسینی اظهار داشت: در مورد صندوق توسعه ملی نیز مجلس مقرر کرد ۳۰ درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود اما از سوی دیگر بر اساس مجوزهایی که مجلس از مقام معظم رهبری گرفته است، اعتبارات زیادی برای حوزه‌های علم و فناوری، کشاورزی، آبیاری و تقویت بنیه دفاعی اختصاص یافته که نشان‌دهنده اوج حمایت از دولت است.

وی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر مجوز به دولت در خصوص برداشت از صندوق ذخیره ارزی یا انتشار اوراق مشارکت در صورت کاهش درآمد نفتی برای جبران کمبود منابع، گفت: طبق این مصوبه، محل درآمدهای صندوق ذخیره ارزی نیز درآمدهای نفتی است و بودجه ۹۶ مجوزهای بسیار بازی به دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره ارزی داده است که مثل یک چک سفید امضاست.

برداشت‌های دولت از صندوق توسعه
احمدی لاشکی اظهار داشت: منصفانه قضاوت کنیم، همراهی که مجلس دهم با دولت یازدهم داشته است، بسیار قابل توجه بوده است.نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برداشت از صندوق توسعه ملی نیز قاعده دارد و باید با اذن مقام معظم رهبری انجام شود؛ دولت برای هر موردی که مدنظر دارد، اذن بگیرد، ما انجام می‌دهیم.وی تصریح کرد: سال گذشته برای آبرسانی به روستاها ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد که دولت توفیقات خوبی داشت.
امسال هم ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر اضافه کردیم. برای کمک به بنیه دفاعی نیز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی اختصاص دادیم. برای شکوفایی علمی، مؤسسات دانش‌بنیان و ریزگردها نیز بودجه‌های خوبی از صندوق توسعه ملی اختصاص یافت. وی تأکید کرد: به نظر من این اظهارات، کم‌مِهری به مجلس است.

مجوز برداشت ۲میلیاردی از صندوق توسعه در سال 96
مهرداد بائوج لاهوتی اظهار داشت: بیشترین همراهی برای برداشت از صندوق توسعه ملی با دولت یازدهم انجام شده است. مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی را به دولت دادیم. سال گذشته باید دولت ۳۰ درصد از درآمدهای حاصل از صادرات نفت را به صندوق توسعه ملی واریز می‌کرد که به دولت اجازه دادیم این رقم را به ۲۰ درصد کاهش دهد.
وی ادامه داد: امسال نیز اجازه دادیم دولت دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دیگر از صندوق توسعه برداشت کند، امسال نیز به دولت اجازه دادیم اگر درآمد نفتی دولت به هر دلیلی محقق نشد، باز هم از صندوق توسعه ملی برداشت کند. لاهوتی تصریح کرد: به نظر من خطابِ رئیس‌جمهور در خصوص عدم همکاری مجلس دهم نبوده است یا حتماً آقای رئیس‌جمهور منظورش این بوده که با دولت قبلی، مجلس همکاری نکرده است؛ مجلس دهم حداکثر همراهی را با دولت یازدهم انجام داده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی مشرق نیوز، تاریخ انتشار 10 اسفند 1395، کد مطلب: 696293: www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین