پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۸۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه‌و بودجه مجلس با بیان این پیش‌بینی که قیمت بالاتر از سطح ۴۰ دلار برای نفت در بودجه ۹۵ زیاد قابل دفاع نیست، گفت: با آن که با تصمیم اخیر اوپک بیم کاهش دوباره قیمت نفت می‌رود؛ ایران از سهم خود در بازار چشم‌پوشی نخواهد کرد.

شعار سال: جعفر قادری، درباره نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تصمیم‌های آن گفت: باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد ولی بیم آن می‌رود که دوباره با افزایش عرضه، سطوح قیمت‌ها با کاهش دوباره مواجه شود ولی راه برون‌رفت از این چالش، عقب‌نشینی ایران نیست. ازاین‌رو نباید از سهمیه کشور چشم‌پوشی کرد؛ بنابراین باید از سهمیه خودمان استفاده کنیم و به کشورهایی که مازاد تولید دارند، فشار آوریم.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه‌وبودجه، با اشاره به تحولات یک سال گذشته بازار جهانی نفت افزود: باید بودجه (۹۵) را توأم بااحتیاط تنظیم کرد. ازاین‌رو، پیش‌بینی قیمت بالاتر از سطح ۴۰ دلار برای نفت در بودجه ۹۵ - زیاد - قابل دفاع نیست.

قادری با اشاره به سازوکار تخصیص در بودجه برای شرایط محقق نشدن درآمدها، تصریح کرد: هنگامی‌که می‌دانیم احتمال قوی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد باید سقف بودجه را کاهش داد و با این شرایط آن را تنظیم کرد و اگر هم درآمد افزایش یافت به صندوق توسعه ملی واریز شود تا مورداستفاده بخش غیردولتی (از طریق ارائه تسهیلات) قرار گیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، با بیان این‌که «مدل توسعه» به نسبت گذشته باید اصلاح شود، افزود: باید بخش غیردولتی را توانمند کرد تا طرح‌های موجود را تکمیل کند زیرا اگر بنا باشد مانند گذشته منابع نفتی به بودجه تزریق و در قالب بودجه عمرانی، هزینه شود، با افزایش هزینه‌های عمرانی، هزینه‌های جاری دولت نیز افرایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که نرخ کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی در قانون برنامه به شکل سالانه مشخص‌شده است، افزود: موارد پیش‌بینی‌شده در قانون برنامه باید ملاحظه شود اما در این شرایط هم باید بودجه را بر مبنای واقعیت‌ها تنظیم کرد.

این نماینده مجلس نهم، بابیان این‌که بودجه ۹۴ به شکل واقع‌بینانه تنظیم‌نشده بود و با کسری مواجه شده است، افزود: در ایام تنظیم بودجه (سال گذشته) ما مخالفت کردیم و بحث این بود که این قیمت مقداری بالا لحاظ شده است.
وی در این باره که افزایش میزان صادرات نفت بودجه را با چالش وابستگی به درآمدهای نفتی مواجه می‌کند یا خیر؟ گفت: باید براساس قانون برنامه حرکت کرد، قانون سهم بودجه و صندوق توسعه ملی را از درآمدهای نفتی مشخص کرده است.

رئیس کمیته اقتصادی در خصوص رونمایی از قراردادهای جدید نفتی و معرفی پروژه‌های صنعت نفت هم گفت: باید در خصوص طرح‌های میدان‌های مشترک نفت و گاز گشایش‌هایی ایجاد شود تا امکان استفاده از ظرفیت‌های سرمایه خارجی ایجاد شود چون باید در برداشت از آن‌ها شتاب کرد.

وی افزود: بیشتر نگرانی‌ها در خصوص میدان‌های مشترک است که دیگران در حال برداشت بی‌رویه هستند، بنابراین باید از هر ظرفیتی در چارچوب قانون اساسی استفاده کرد و سرمایه را جذب کرد.
قادری گفت: من جزئیات قراردادهای جدید نفتی را مطالعه نکرده‌ام ولی اگر کاستی‌هایی وجود داشته باشد می‌توان آن را بررسی و با قانون تطبیق داد.

وی در ادامه بابیان این‌که کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، کمیسیون اصلی بررسی احکام دائمی برنامه ششم است، افزود: به‌منظور جلوگیری از تکرار احکام در برنامه، این احکام به قانون دائمی بدل می‌شود و به‌طور طبیعی برخی ناظر به حوزه نفت و انرژی است. بنابراین، چارچوب‌ها تعیین می‌شود و عددها در بودجه سالانه مشخص می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری موج، تاریخ انتشار 18 آذر 1394، کد مطلب3856 :www.mojnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین