پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۰۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
درحالی که قرار بود دو شهید گمنام دفاع مقدس در حریم درجه دو پاسارگاد به خاک سپرده شوند، با پیگیری‌های مقامات سازمان میراث فرهنگی، این اتفاق به وقوع نپیوست و تدفین این شهدا در کنار آرامگاه سایر شهدای گمنام در تپه موسوم به «نورالشهدا» در نزدیکی شهر سعادت‌شهر مرکز شهرستان پاسارگاد صورت گرفت.

شعار سال: درحالی که قرار بود دو شهید گمنام دفاع مقدس در حریم درجه دو پاسارگاد به خاک سپرده شوند، با پیگیری‌های مقامات سازمان میراث فرهنگی، این اتفاق به وقوع نپیوست و تدفین این شهدا در کنار آرامگاه سایر شهدای گمنام در تپه موسوم به «نورالشهدا» در نزدیکی شهر سعادت‌شهر مرکز شهرستان پاسارگاد صورت گرفت. به گزارش «ایسنا»، شورای شهر و شهرداری شهر پاسارگاد، پیش‌تر مکانی را برای تدفین این دو شهید گمنام پیشنهاد داده بودند که در حریم پاسارگاد قرار داشت و حتی مقدمات خاکسپاری در این منطقه نیز انجام شده بود، اما این موضوع به واکنش رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور همراه شد. زهرا احمدی‌پور اعلام کرده بود: «اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع این اشتباه و بی‌حرمتی به شهدا انجام شده و در حال پیگیری است.» او یادآور شده بود که تلاش بر این است تا شهدا در محلی متناسب دفن شوند نه در محوطه و حریم بناهای تاریخی. معاون رئیس‌جمهوری تاکید کرده بود که انتخاب حریم پاسارگاد برای دفن شهدا در درجه اول بی‌احترامی به خود شهدا است. مگر قرار است شهدا به واسطه رجوع مردم به پاسارگاد محل زیارت مردم شوند؟»

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی وگردشگری نیز به این اتفاق واکنش نشان داده و آن را بی‌احترامی به پیکر پاک شهدای گرانقدر دانسته بود. سیدمحمد بهشتی در این‌باره به «ایلنا» گفته بود: «تدفین شهدای گمنام در نقاط شاخص، احترام به شهدای گمنام نیست؛ بلکه می‌تواند بی‌احترامی نیز باشد، زیرا حضور شهدای گمنام می‌تواند هر ناکجایی را تبدیل به جایی به عنوان مقصد حضور مردم تبدیل کند.» او این اتفاق را ایجادکننده خلل در ثبت جهانی پاسارگاد نیز دانسته و خاطرنشان کرده بود: «این یک بعد قضیه است و بحث دیگر تکریم شهدا است که موجب نگرانی می‌شود.» در نهایت پیگیری‌ها و تلاش‌های مسوولان میراث فرهنگی کشور روز پنج‌شنبه به نتیجه رسید و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس تصمیم گرفت این شهدا در «بوستان شهدای گمنام» به خاک سپرده شوند.

براساس گزارش «ایرنا»، مجموعه پاسارگاد پنجمین مجموعه ثبت‌‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که در نشست یونسکو در تیر ماه سال 1383، به‌دلیل دارا بودن شاخص‌های فراوان در فهرست میراث‌جهانی به ثبت رسید. این درحالی است که آثار جهانی چنانچه برخی از شاخص‌ها را رعایت نکنند، با چالش روبه‌رو خواهند شد و ممکن است از فهرست جهانی خارج شوند.پیش از این هم دفن شهدای گمنام در حریم برخی دیگر از آثار تاریخی کشور خبرساز شده بود. سال گذشته تعدادی از شهدا در حریم مجموعه تاریخی امیرچخماق یزد به خاک سپرده شده بودند و تدفین پیکر پاک چند شهید دیگر در حریم ارگ ساسانی شهرستان انار کرمان چالش‌برانگیز شده بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 14 اسفند 1395، کد مطلب:1093289: donya-e-eqtesad.comwww.


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
0
0
واقعا که بعضی ها شور همه چیز رو می خوان در بیارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین