پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۲۵۱
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام آمادگی مجلس برای رفع خلاء قانونی در برخورد با مخربان فضای سبز، بر ضرورت مدیریت مستقل و واحد برای حل معضل آلودگی هوا تاکیدکرد.

شعارسال: به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی امروز(دوشنبه، 16 اسفندماه) با حضور در مراسم روز درختکاری و افتتاح هزار هکتار جنگل‌کاری در دامنه جنوبی البرز افزود: گزارشی که امروز از سوی شهردار تهران صورت گرفت نشان‌دهنده عزم جدی برای حل مشکلات مهم تهران دارد؛ واقعیت آن است که تهران شهر بزرگی است و اینکه باید مشکلات آن حل شود امر بدیهی است. طبعا متناسب با بزرگی شهر تهران شاهد پیچیدگی‌هایی هستیم که آلودگی هوا یکی از این مشکلات است لذا باید در سطح ملی به این مشکلات توجه کرد تا از پیچیدگی‌ها خارج شد.

وی ادامه داد: بحث کمربند سبز در اطراف تهران اقدام خوبی بود که خوشبختانه به آن توجه شد و اگر به زودی به اتمام برسد شاهد ایجاد فضای سبز برای زندگی بهتر در پایتخت خواهیم بود و از گسترش بی‌رویه این کلانشهر نیز جلوگیری می‌شود.

تاکید رئیس مجلس برای اتمام کمربند سبز تهران در طول برنامه ششم

لاریجانی با بیان اینکه در قانون برنامه ششم اهتمام ویژه‌ای به ایجاد فضای سبز صورت گرفت، افزود: باید تلاش شود با کمک شهرداری‌ کمربند سبز اطراف تهران را در طول برنامه ششم به اتمام رساند به ویژه آن که اکنون شاهد معضل بخش حاشیه‌نشینی در شهر تهران هستیم که ایجاد کمربند سبز می‌تواند به ساماندهی مطلوب شهرها کمک کند.

وی یادآور شد: اینکه براساس آمارها جنگل کاری در تهران از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز به 16 هزار متر مربع رسیده نشان دهنده حرکت سنجیده و مثبتی است که در راستای انجام درخت کاری در اطراف تهران صورت گرفته است.

انتقاد از تخریب بسیاری از باغات در تهران

لاریجانی با انتقاد از تخریب بسیاری از باغات در تهران یادآور شد: متاسفانه باغات زیادی در تهران بودند که امروزه تبدیل به ساختمان شدند که البته جای خوشحالی است از اینکه شهردار تهران عنوان می کند که در حال خریداری باغات تهران هستند البته ناگفته نماند زمانی که نهالی را می کاریم حدود 30 سال طول می کشد به فضای مطلوب تبدیل شود که در این میان لازم است جدای از کاشت نهال به فکر حفظ باغات باشیم.

ضرورت برخورد با تخریب کنندگان باغات

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت برخورد با تخریب کنندگان باغات تهران گفت: باید با کسانی که باغات را تخریب می کنند برخورد شدیدی صورت گیرد که در این میان اگر خلاء قانونی نیز وجود دارد مجلس آمادگی ورود به آن را خواهد داشت؛ اگر چه باید از طبیعت برای زندگی بهتر استفاده کنیم اما اینکه با تخریب طبیعت آلودگی به سراغ شهرها آید خود مشکل بزرگی است و نمی توان آن را تخلف کوچکی برشمرد.

وی یادآور شد: البته با قوانین موجود می‌توان با تخریب‌کنندگان باغات برخورد قانونی صورت گیرد اما اگر شهرداری ها نیازمند قانون محکم تری هستند می توانند از مجلس کمک بخواهند.

در قانون برنامه ششم توسعه برداشت از جنگل ها به مدت 3 سال ممنوع شد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محیط زیست دغدغه جدی مجلس و نمایندگان به شمار می رود افزود: این موضوع تا حدی برای نمایندگان حائز اهمیت است که در قانون برنامه ششم توسعه برداشت از جنگل ها به مدت 3 سال ممنوع شد چرا که حجم جنگل ها در ایران محدود است و نوع برداشت نیز مطابق قوانین به درستی صورت نگرفته است لذا نیاز بود در یک دوره ای تنفسی برای جنگل ها ایجاد می کردیم این در حالی است که در همین قانون از افرادی که اقدام به جنگل های دست کار می کردند نیز حمایت های لازم دیده شده است.

لاریجانی آلودگی هوا در شهرها به ویژه در خوزستان را امر مهمی برشمرد وگفت: متاسفانه این پدیده رو به پیشرفت است که البته بخشی از آن به جهت خشکی سرزمین مان و بخش دیگر آن با کشورهای دیگر مرتبط است.

وی تاکید کرد: ما اغلب از صندوق توسعه ملی جز برای تولید برداشت نمی کنیم اما به جهت اهمیت آلودگی هوا 100 میلیون دلار برای ساماندهی این مهم اختصاص دادیم که همه این موارد نشان دهنده دغدغه های زیست محیطی مجلس دارد.

ضرورت مدیریت مستقل و واحد برای حل معضل آلودگی هوا

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت مدیریت مستقل و واحد برای حل معضل آلودگی هوا تصریح کرد: برای حل این موضوع باید هم دولت و هم مجلس ورود جدی داشته باشند اگر چه به جهت مقررات قانون اساسی نتوان آن را به راحتی حل کرد چرا که شورای نگهبان نیز بر این باور است که بنا بر آنچه که در قانون اساسی آمده وزرا نمی توانند اختیار خود را به یک مدیریت واحد دهند اما به نظر می رسد می توان در مدتی محدود و تا زمان رفع معضل آلودگی و مشکلات زیست محیطی این اختیارات واگذار شود تا شاهد مدیریت مستقل و واحد بود چرا که اکنون آلودگی ها رو به افزایش است و باید برای رفع آن چاره اندیشی صورت گیرد.

شهردار تهران نیز با حضور در مراسم روز درختکاری بر این نکته تاکید کرد که همه در مقابل حفظ و گسترش جنگل باید تلاش کنیم.

محمد باقر قالیباف یادآور شد: محیط زیست مهمترین شاخص کیفیت در روستا و شهرها به شمار می رود و طی دهه های اخیر به این باور رسیدیم که اگر محیط زیست را از دست دهیم هیچ چیزی نخواهیم داشت.

شهردار تهران افزود: نباید برای معضلات زیست محیطی به گذشته و پیشینیان اشاره کرد و در این راستا آدرس غلط داد؛ قطعا آلودگی هوا امر مهمی است اما اینکه بگوییم آلودگی هوا ریشه در جمعیت تهران دارد امر نادرستی است چرا که بروز آلودگی هوا ریشه در خودرو و وسایل متحرک شهر دارد که باید تلاش شود این مدیریت ضعیف و ناکارآمد را در حوزه‌های مختلف با تاکید بر حفظ محیط زیست حل کنیم.

وی با یادآوری مذاکرات با رئیس مجلس برای پیگیری رفع آلودگی هوا گفت: بارها به دکتر لاریجانی اعلام کردم که اولین مشکل در این راستا بحث مدیریت و ناکارآمدی است به گونه ای که امروزه روز به روز شاهد گسترش آن هستیم.

شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری تلاش کرده تا با خرید باغ های شهر تهران آن را به پارک های عمومی تبدیل کند افزود: تنها در منطقه یک تهران 1700 میلیارد تومان هزینه کردیم تا باغات را به پارک تبدیل کنیم که این نشان دهنده عزم جدی شهرداری برای حفظ فضای سبز است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 16اسفند1395، کدخبر: 3924756: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین