پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، افزایش سن، زمینه‌های ژنتیکی و ضربه وارد شده به ستون فقرات را از عوامل زمینه ساز آرتروز عنوان کرد و گفت: درمان قطعی برای آرتروز وجود ندارد.

شعار سال: داریوش الیاس پور در ارتباط با موضوع آرتروز افزود: ستون فقرات متشکل از مهره های اسخوانی است که روی هم قرار گرفته و تمام وزن سر توسط مهره ها به قسمت پایینی بدن منتقل می شود.

متخصص طب فیزیکی و توان بخشی با اشاره به این که مهره های گردن هفت عدد است، افزود: مهره ها جسم سخت و استخوانی هستند که در ایجاد تحرک نقش دارند؛ بنابراین باید قابلیت انعطاف داشته باشند که این مهم با وجود دیسک بین مهره ای انجام می شود.

وی در برنامه رادیو سلامت گفت: دو مهره به جز از طریق دیسک، با کمک مفصل نیز در ارتباط هستند که مانند مفصل انگشت، دو سطح مفصلی و دو سطح غضروفی دارد.

الیاس پور در توضیح بروز آرتروز بیان داشت: روی دو سر استخوان که مفصل را تشکیل می دهد، غضروف وجود دارد که اصطکاک دو سطح مفصلی را کاهش می دهد.

وی تصریح کرد: اصطکاک دو سطح مفصلی، 10 برابر کمتر از سایش دو تکه یخ است.

متخصص طب فیزیکی و توان بخشی گفت: با ساییدگی غضروف، به مرور استخوان اضافی ایجاد می شود که به آن آرتروز مفصل می گویند و بعدها با افزایش بافت مفصلی (رشد مفصل) همراه می شود.

وی با اشاره به اینکه رشد بافت مفصل، تشکیل استخوان اضافه و تورم در بافت نرم مفصل از علائم آرتروز به شمار می آید، اذعان داشت: آرتروز دیسک به شکل خشک تر شدن دیسک‌ها است و حتی گاهی، شکاف‌هایی در لایه بیرونی دیسک (لایه لیفی) به وجود می‌آید و به مرور گاهی به صورت بیرون زدگی هسته نرم و همچنین استخوان سازی اضافه خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: آرتروز دیسک نسبت به آرتروز مفاصل کمی زودتر اتفاق می افتد. به عنوان مثال شروع آرتروز دیسک از 30 سالگی است، ولی آرتروز زانو و سایر مفاصل از سن 55-50 سالگی است.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی خاطرنشان کرد: افزایش سن، زمینه های ژنتیکی، ضربه وارد شده به ستون فقرات، عوامل زمینه ساز آرتروز هستند که تغذیه مناسب، ویتامین D کافی، ویتامین C در حفظ غضروف نقش دارند همچنین میوه و سبزی به اندازه کافی مفید است.

وی یادآور شد: هنوز درمان قطعی برای آرتروز وجود ندارد؛ اما برای درمان دیسک می توان از سلول های بنیادی کمک گرفت.

الیاس پور همچنین در رابطه با نقش ورزش برای رفع آرتروز و دیسک تصریح کرد: در ورزش، دامنه ای را تعریف می کنیم و تا حدی که ورزش ضربه‌ای نباشد یا فشار بیش از حد نباشد، مشکلی ندارد. به عنوان مثال، در یوگا حرکاتی وجود دارد که برای دیسک گردن مفید نیست.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت سلامت نیوز، تاریخ 23 اسفند 95، کد مطلب: 208424: www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین