پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۴۸۸
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
در برخی از مناطق جنوبی ایران، برای نگهداری آب های سطحی و همچنین هم بند کردن آب های استخراجی از سفره های زیر زمینی ، اقدام به حفر چاه های عدیده در یک محوله مستعد می کردند. نمونه این گونه چاه ها را می توان در جزیره قشم ، بندر سیراف بوشهر و .... ، مشاهده کرد.

شعار سال: 

در لافت و در جوار قلعه نادری حلقه های چاه آب فراوانی به چشم می خورد که مردم سخت کوش منطقه با زحمت زیاد در دل سنگ های شیست کفه انتهای محوطه حفر کرده اند . تل مشرف به این چاه ها هدایت می کند و چون کفه چاه ها به به لایه گچی ختم شده است آب برای مدتی طولانی نسبتاً سالم و خنک در آن باقی می ماند .







می گویند تعداد این چاه ها به تعداد ایام سال کبیسه ۳۶۶ حلقه بوده و در هر روز از سال ، دهانه یکی از آنها را باز و از آنها استفاده می کرده اند .





بعضی به غلط اما به دلیل ارزش بسیار آب در جزیره این واژه را طلا می نویسند و می گویند در حالی که صحیح آن تلا ( تل آب به معنی آب گرفته از شیب تل) است .





با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت گردشگری ایران، تاریخ ، کد مطلب:: www.gardeshgariiran.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین