پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۴۸۰
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶
امروزه در هر بخشی از زندگی انسان فناوری های دیجیتال در حال نفوذ هستند و زندگی انسان را بیش از پیش به خود وابسته کردند.

شعار سال: امروزه اینترنت، رایانه و تلفن های هوشمند یک انقلاب واقعی را در زندگی انسان ها آغاز کردند. امروزه در هر بخشی از زندگی انسان فناوری های دیجیتال در حال نفوذ هستند و زندگی انسان را بیش از پیش به خود وابسته کردند.

در این میان کودکان و نوجوانانی که از ابتدای شناخت دنیای اطراف خود با این فناوری ها رو به رو بودند بیش از سایر گروهای سنی در معرض استفاده و اثرات مثبت و منفی این تکنولوژی ها بودند. برای نمونه می توان به تحقیقات دانشگاه استنفورد آمریکا در این زمینه اشاره کرد که می گوید: عمده آمریکایی های بین 8 تا 18 سال در حدود 7 ساعت از روز را در مقابل را رایانه و یا تلویزیون می گذارند و به نظر این رقم در حال افزایش است.

*اما آیا این مسائل یک تهدید است و یا یک فرصت؟

در بعضی از موارد این گونه وسایل می تواند به کودکان و نوجوانان ما در یادگیری علوم روز و زبان های خارجی که لازمه کار و زندگی در جامعه امروزی است کمک کنند. اما در عین حال این وسایل و تکنولوژی ها مشکلات و ضررهای خود را دارند. سپری کردن زمانی زیاد در شبکه های اجتماعی و یا اتاق های گفتگوی اینترنتی می تواند فرزندان ما را از اصول بر قراری روابط اجتماعی دور کند. تحقیقات اخیر ثابت کرده است که کودکانی که بیشتر به درس خواندن و حل تکالیف می پردازند بیشتر از سایر کودکان به پدر و مادر خود نزدیک هستند.

دقت کنید زمانی که کودک و یا نوجوانی بیش از حد دنیای مجازی وابسته می شود در حقیقت از خانواده خود دور می شود. معمولا این کودکان به سرعت چاق شده و از نظر روحی و روانی بسیار پرخاش گر می شوند. این نظریه در تحقیقات دانشگاه ایالتی ایلینویز در آمریکا تایید شده است. همین تحقیقات مشخص کرده است که بسیاری از این گروه از کودکان دچار اختلالات خواب نیز هستند.

تحقیقات کانادایی ها نیز در این زمینه به نتایج جالبی ختم شده است. کودکان و نوجوانانی که روزی بیش از 3 یا 4 ساعت را به کامپیوتر و یا تلویزیون اختصاص می دهند 50 درصد بیش از سایرین در معرض رفتارهای پرخطر مثل درگیریهای خشونت آمیز یا استفاده از الکل یا مواد مخدر هستند.

شاید با دیدن این آمار و ارقام بسیاری از والدین از خود سوال کنند که: چه باید کرد؟

پاسخ ما به شما در 4 بخش خلاصه می شود.

1- سعی نکنید که فرزند خود را ناگهان در استفاده از این وسایل محدود کنید. هر گونه واکنش قهری و ناگهانی می تواند به پاسخ متقابل فرزند شما منجر شود که تبعات آن غیر قابل پیش بینی خواهد بود.

2- سعی کنید تا قوانین خاصی را برقرار کنید. برای نمونه به این موارد توجه کنید: در هنگام صرف غذا تلفن های همراه را دور کرده و تلویزیون را خاموش کنید. یک ساعت قبل از خواب در خانه تلفن همراه کلیه اعضای خانواده را خاموش کنید. فراموش نکنید در صورتی که شما نیز به این قوانین عمل کنید اثر آن بسیار مناسب خواهد بود.

3- سعی کنید تا رفتار فرزند خود را در فضای مجازی و در خانواده مورد توجه قرار دهید. تحقیقات دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا در این زمینه به نتایج جالبی رسیده است. کودکانی که در دنیای واقعی توانایی دوست یابی و حفظ روابط را دارند بسیار کمتر به شبکه های اجتماعی و یا فضای مجازی برای دوست یابی روی می آورند.

4- و اما آخرین توصیه ما به شما والدین گرامی مربوط به خود شما است. این مسلم است که زندگی امروز بشر و آینده آن به فناوری های دیجیتال وابسته است و فرزندان ما خواهی نخواهی به سمت این فناوری ها می روند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ملکشاهی خبر، تاریخ انتشار: 25 دی 1395، کد مطلب: -:www. malekshahionline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین