پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۶۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
یک دکترای ارتباطات اجتماعی معتقد است: والدین باید از بحث و جدل در مقابل فرزند جلوگیری کنند، تصمیم بگیرند و حتی در برخی موارد درباره موضوعاتی تصمیم گیری را تقسیم کنند مثلا تعیین کنند در رابطه با مسائل تحصیلی، پدر تصمیم گیری کند و در مسائل عاطفی مادر تصمیم بگیرد یا بلعکس. به طور کلی والدین باید در تصمیم گیری همه موضوعات با یکدیگر تعامل داشته باشند.

شعار سال: حتما تا به حال به والدینی برخورده اید که در برخی موارد به هنگام تربیت فرزندان خود دچار اختلاف می شوند ممکن است این مشکلات آن قدر ادامه پیدا کند که در برخی موارد به طلاق نیز منجر شود. برای اینکه فرزندان خود را با تعامل با یکدیگر تربیت کنیم،چه راه کاری وجود دارد؟ در این رابطه دکتر حسین خطیبی در گفت و گو با ایسکانیوز به سوالات در این حوزه پاسخ می دهد.

به نظر شما والدین در تربیت فرزندان خود چگونه باید با یکدیگر تعامل داشته باشند؟

زمانی که دو نفر با یکدیگر ازدواج می کنند و تشکیل خانواده می دهند یک رابطه دو نفره،دوطرفه و حاکی از صمیمیت و همدلی بین آن ها اتفاق می افتد.در برخی موارد نیز،نفر سوم که همان فرزند خانواده است وارد این جمع می شود و آرایش تیمی و ارتباطی والدین به هم می خورد. بنابراین ما به جای 2 نفر،سه نفر را در خانوده داریم که با یکدیگر ارتباط دارند.

رابطه فرزندان در این رابطه چگونه تعریف می شود؟

زمانی که نفر سوم وارد خانواده می شود خودش نیز با پدر و مادر رابطه دو طرفه جداگانه ای برقرار می کند در برخی موارد مادر بسیار به فرزند وابسته است و این باعث می شود که فاصله اش با همسرش کم شود، این موضوع در سنین بالا نیز وجود دارد و شاهد آن هستیم که رابطه پدرها در سنین بالاتر، با فرزند دختر خود صمیمانه تر می شود. این اتفاق در زمانی رخ می دهد که فرزند در سنین بلوغ است و با مادرش اخلاف نظر هایی دارد، سپس این اختلاف بیشتر نمود پیدا می کند .

در چنین مواقعی واکنش والدین باید چگونه باشد؟

عملکرد پدر و مادر در چنین مواقعی باید به گونه ای باشد که بدانند رابطه 2 نفره خودشان نباید خدشه دار شود و بایستی به همان استحکام باقی بماند .همچنین رابطه خود با فرزندشان را تنظیم و مدیریت کنند و این نکته را بدانند که اگر پدر و مادر با یکدیگر همسو و هم جهت باشند تربیت فرزند بهتر انجام می شود.

تصور کنید که اگر پدر و مادر هر کدام در موضوعی یکی صحبتی مثبت و دیگری منفی داشته باشد، برآیند مثبت در منفی،نتیجه منفی در پی خواهد داشت ، پس در چنین شرایطی به دلیل اختلاف نظر فرزند آسیب می بیند اگر هر دو حرف مثبت بزنند نتیجه مثبت در مثبت در فرزند هم آشکار می شود حتی اگر پدر و مادر نیز حرف منفی بزنند برآیند منفی در منفی،مثبت در می آید بنابراین والدین باید بدانند که هم خوانی،همدلی و هم سویی آن ها در همه شرایط به نفع فرزندشان تمام می شود.

اختلاف نظر والدین چه تاثیری بر فرزندان دارد؟

در برخی موارد ممکن است یکی از والدین درست بگوید و دیگری کمتر به مورد صحیح اشاره کند، این مورد باعث می شود که فرزند دچار سردرگمی شود بنابراین آسیب اصلی را فرزند می بیند و شاهد آن است ضمن این که اختلاف نظر ها که عمدتا بر سر مسائل پیش پا افتاده و بی ارزشی است.برای مثال اختلافات بر سر این است که این که فرزند این کار را انجام بدهد یا نه، این حرف را بزند یا نزند،به این فرد جواب بدهد یا ندهد،این خوراکی را بخورد یا نخورد،این بازی را بکند یا نه. معمولا این موارد موضوعات کم اهمیتی اند که زیاد ارزشمند نیست و اگر به این اختلافات نظر دامن زده شود در درجه اول اولین آسیب به فرزند وارد می شود در درجه دوم نیز این آسیب شامل ارتباط پدر و مادر می شود و در نتیجه والدین از یکدیگر فاصله می گیرند و دور می شوند.

برای حل مشکل اختلاف نظر بین پدر و مادر چه راهکاری ارائه می دهید؟

راهکار اصلی رفع این مشکل هماهنگی است یعنی اساسا پدر و مادر باید قبول کنند که طرف مقابل به همان اندازه که خودشان علاقه مند به فرزند است دیگری هم به همان میزان به فرزند محبت دارد و خیرخواه او است به طور مثال مادر نباید فکر کند که چون من یک مادرم پس بیشتر به فرزندم علاقه مندم و همسرم چون پدر است کمتر به فرزندش علاقه دارد،مادر باید بداند او هم صلاح فرزندش را می خواهد پس بنابراین باید از بحث و جدل در مقابل فرزند جلوگیری کنند، تصمیم بگیرند و حتی در برخی موارد درباره موضوعاتی تصمیم گیری را تقسیم کنند مثلا تعیین کنند در رابطه با مسائل تحصیلی، پدر تصمیم گیری کند و در مسائل عاطفی مادر تصمیم بگیرد یا بلعکس. به طور کلی والدین باید در تصمیم گیری همه موضوعات با یکدیگر تعامل داشته باشند ولی حتما باید بدانند اگر حتی یکی از والدین موضع گرفت و حتی اگر اشتباه بود به طور موقت مخالفت نکنند تا این که مشکل برطرف شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران ، تاریخ انتشار 6 مرداد 96، کدمطلب:820283، www.iscanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
همیشه اتحاد وهماهنگ بودن پدر مادر نتیجه خوبی روی تربیت بچه ها داره م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین