پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۵۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
مدیرگروه عترت‌پژوهی موسسه تحقیقاتی اسراء به بیان راهکارهای توسعه علم کلام در حوزه‌های علمیه پرداخت و خواستار تدوین متون جدید برای پایه‌های ۲ تا ۱۰ شد.
شعارسال: حجت‌الاسلام والمسلمین مجید حیدری‌فر پیرامون اهمیت توسعه علوم کلامی در حوزه‌های علمیه اظهار داشت: مرحوم شهید اول وقتی می‌خواهد سیر آموزش‌های حوزوی را بیان کند، اعتقادات را اول مطرح می‌کند، تفسیر را دوم، اخلاق را سوم و فقه را چهارم معرفی می‌کند، اما وضعیت کنونی حوزه‌های علمیه به گونه‌ای است که اول و آخر و وسط آن فقه و اصول است.


۴ راهکار برای توسعه کلام در حوزه؛ متون جدید تدوین شود


وی برکات وجودی حوزه‌های علمیه قدیم را در توجه آنها به علم کلام دانست و گفت: عالمان وارسته از نظر اخلاقی و هم دانا و توانا از نظر اعتقادی توانستند از دین دفاع عقلانی کنند.

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، مباحث اعتقادی که عمدتا در علم کلام تجلی دارد در حوزه علمیه رواج ندارد و حوزه‌ها بیشتر به فروع اهمیت می‌دهند تا اصول.

حجت‌الاسلام حیدری‌فر به بیان راهکاری توسعه علم کلام در حوزه پرداخت و اظهار داشت: در مرحله اول، حوزه علمیه باید به صورت جدی از استادان علم کلام و درس آنها حمایت کند. بسیاری از درس‌ها زمینه سرمایه گذاری را دارند و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به عنوان متولی اجرایی حوزه‌های علمیه از این درس‌ها حمایت کند.

مرکز تربیت مدرس کلام ایجاد شود

معاون آموزش مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم، تربیت استادان کلامی را دومین راهکار توسعه علم کلام در حوزه‌های علمیه برشمرد و افزود: مرکز تربیت مدرس کلام باید ایجاد شود تا خروجی این مرکز بتوانند طلاب پایه‌های دوم و سوم به بالا را در بحث‌های کلامی مدیریت کنند.

رونق بخشی به پژوهش در علم کلام، راهکار دیگری است که حجت‌الاسلام حیدری‌فر به آن اشاره کرد و افزود: طلبه‌های علوم دینی وقتی سطح سه حوزه را تمام می‌کنند باید پایان نامه ارائه بدهند. اگر برنامه ریزی شود که کمیته کلام یکی از محوری‌تری کمیته‌های مدارس علمیه باشد که بتواند از این طریق سمت و سوی طلاب را مشخص کند و اساتید کلام بتوانند موضوعات کلامی که ظرفیت نگارش رساله‌های ۱۰۰ صفحه‌ای را دارد، استخراج کنند و برای طلبه‌ها کارگاه آموزشی برگزار کنند، طلبه‌ها با دست پر وارد درس خارج می‌شوند.

وی گفت: مباحث فقه و اصول در حد مسئله گویی کاربرد دارد که بیشتر اینها در رساله‌ها وجود دارد ولی مباحث اعتقادی بیشتر مورد نیاز است، چون طلبه‌ها به هر جا که مراجعه کنند، جوانان، زنان، مردان و پیران شبهات زیادی دارند که باید به آنها پاسخ داده شود.

لزوم تدوین سرفصل‌های جدید

معاون آموزش مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم با اشاره به تدوین سرفصل‌های آموزشی دروس تفسیر و ارائه آن به شورای عالی حوزه برای تصویب، این اقدام را الگویی برای رونق بخشی به دروس کلامی بیان کرد و افزود: این کار باید برای علم کلام انجام شود، یعنی سرفصل‌ها و متون یک دوره اعتقادات عمومی، نیمه استدلالی و استدلالی برای پایه‌های دوم تا دهم تدوین شود و طلبه‌ها در تمامی این ۹ سال (از سال دوم) به فراگیری این متون همت کنند.

وی با بیان اینکه اگر سرفصل‌ها و متون ساده‌ای تدوین شود مورد استقبال قرار می‌گیرد، ابراز امیدواری کرد که استادان حوزه‌های علمیه و انجمن تخصصی کلام حوزه این سرفصل‌ها را تدوین کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ سه شنبه 17 آذر 1394، کد مطلب: 2994234، www.mehrnews.com


نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین