پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۴۹۵
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
با توجه به اینکه سال ۹۶ سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان انتخاب شده اما متاسفانه زیرساخت های مناسبی برای جذب گردشگر هنوز در این استان فراهم نشده است.

شعار سال: با توجه به اینکه سال ۹۶ استان سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان انتخاب شده و از مدت ها قبل استاندار سیستان و بلوچستان قول هایی در این زمینه مطرح کرده بود اما ظاهرا این موضوع تنها در حد یک شعار، چند مصاحبه و یک تور گردشگری برای خبرنگاران مرکز نشین خلاصه می شود.

زیرا با توجه به آمار و اظهارات میدانی مردم و در سایه بی تدبیری برخی از مسئولان استان هنوز بسیاری از زیر ساخت های اولیه برای این منظور آماده نشده است.

البته نباید از این نکته غافل شد که سیستان و بلوچستان با توجه به اینکه یکی از وسیع ترین استان های کشور است دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است همچنین با توجه به قدمت تاریخی و همجواری با چند کشورخارجی دارای جاذبه های تاریخی منحصر به فردی نیز می باشد.


شهرسوخته، کوه خواجه، روستای تاریخی قلعه‌نو، کوه آتشفشان تفتان، جنگل حرا چابهار، زیستگاه تمساح پوزه کوتاه، روستای تمین، سواحل ماسه‌ای و گرم دریای عمان، مناظر زیبای طبیعی سواحل مکران تنها گوشه ای از جذابیت‌های بی‌مثال سیستان و بلوچستان محسوب می‌شوند که در نوع خود در کشور و حتی جهان بی‌نظیر هستند که متاسفانه از هدف گردشگری به دور مانده‌اند.

اما به گفته بسیاری از کارشناسان مهمترین بخش صنعت گردشگری ایجاد اشتغال و ایجاد پیوند و ارتباط مردم داخل و خارج از استان و کشور با یکدیگر است که لازمه برقراری این ارتباط ایجاد زیر ساخت های مناسب است.

از همین رو چندی پیش مسئولین ذیربط از جمله مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری سیستان وبلوچستان قول هایی جهت بهبود وضعیت مناطق گردشگری و تاریخی استان داده بود که با توجه به گذشت مدت ها از این وعده ها و شروع سال ۹۶ هنوز بسیاری از آن ها محقق نشده است.

از ظرفیت بالای بهشت باستان شناسان استفاده نمی‌شود

امام جمعه زابل اظهار داشت: منطقه سیستان حدود شصت، هفتاد سال است که به بهشت باستان شناسان معروف شده اما از ظرفیت بالای بهشت باستان شناسان استفاده نمی‌شود.

حجت الاسلام علی اکبر کیخا با بیان اینکه ما بارها تذکر داده ایم و بارها فریاد زده ایم ولی چیزی نشنیدیم، افزود: ما چندین سال است که در این زمینه حرف و سخن گفتیم اما ظاهرا مسئول مربوطه گوش شنوایی ندارد و ما طرحی از ایشان آن طوری که باید و شاید مشاهده نکردیم.

وی گفت: ما می‌خواهیم جهانگردان و مسافران از داخل و خارج کشور به منطقه سیستان بیایند و محوطه‌های باستانی این منطقه را مشاهده کنند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه هیچ گونه زیر ساختی از جمله جاده های دسترسی آماده نیست واقعا چه امکانات رفاهی برای جهانگردان و مسافران داخلی تهیه شده است.

امام جمعه زابل افزود: ما از استاندار سیستان و بلوچستان خواهش می‌کنیم که مسئولینی که انتخاب می‌کنند بعد از یک بازه زمانی از آن ها گزارش کار بخواهد.

وی با اشاره به سپری شدن ایام نوروز، خاطر نشان کرد: سوال ما از مسئولین میراث فرهنگی استان این است که در مورد «شهر سوخته» چه کردند و یا در مورد جذب مسافر حتی از درون استان چه کاری انجام شده که اشتغالزایی در منطقه داشته باشد.

وی گفت: ما پیگیریم تا میراث فرهنگی زابل تبدیل به اداره کل شود و یا حداقل به معاونت تبدیل شود و از مسئول میراث فرهنگی خواهشمندیم تا در این زمینه اقدامی انجام دهد.


کیخا با تأکید بر اینکه شهر سوخته سرمایه ای بزرگ برای این استان است، افزود: چرا ما در زمینه شهر سوخته قدمی بر نمی داریم باید از ظرفیت های آن استفاده شود زیرا با استفاده از ظرفیت های شهر سوخته می توان فقر این مردم را از بین برد.

حال نکته جالب توجه اینکه به گفته خود مسئولان استان سیستان و بلوچستان میزان مراجعه گردشگران در نوروز ۹۶ رشد خوبی داشته است اما همچنان مشکلات در این استان وجود دارد.

ورود بیش از ۶۹۳ هزار گردشگر به سیستان و بلوچستان در ایام نوروز

کامبیز مشتاق گوهری،مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان با داشتن جاذبه های متعدد گردشگری امسال نیز میهمان گردشگران زیادی از سراسر کشور بود.

وی گفت: در ایام نوروز ۹۶ آمار گردشگران استان سیستان و بلوچستان نسبت به سال گذشته ۶ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ هزار نفر از شهروندان سیستان و بلوچستان در خود استان اقدام به مسافرت نمودند، افزود : هم اکنون ۴۴ مرکز بوم گردی در استان در حال کسب مجوز و یا صدور مجوز قرار دارند که نقش مهمی در جذب گردشگر در آینده خواهد داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: در ایام نوروز ۹۶ تلاش های فراوانی از جمله ایجاد مراکز بوم گردی در مراکز گردشگری و تاریخی انجام شده است تا بتوانیم رضایت مسافران نوروزی را جلب کنیم.

اما با وجود این تلاش ها ظاهر بسیاری از امکانات گردشگری در منطقه فراهم نیست از همین رو یکی از مسافران نوروزی که در ایام نوروز به منطقه سیستان و خصوصا منطقه گردشگری «کوه خواجه» رفته بود اظهار داشت: متاسفانه خدمات و امکانات رفاهی در این منطقه بسیار کم بود.

ابوالفضل حیدری افزود: با توجه به قدمت تاریخی که این منطقه از کشور دارد مسئولین باید توجه بیشتری به آن داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه در بازدیدی که ما از این منطقه داشتیم هیچ گونه راهنمایی برای گردشگران وجود نداشت و جاده دسترسی هم بسیار خطرناک بود.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این ها هیچ گونه تمهیداتی از قبیل سایبان، آلاچیق، پارکینگ خودرو و یا سرویس بهداشتی نیز در این منطقه وجود نداشت که موجب ایجاد مشکلات فراوانی برای مردم شده بود.

از مشکلات اصلی اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری زابل کمبود منابع مالی است

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زابل گفت: از مشکلات اصلی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری زابل کمبود منابع مالی است که به شدت با آن مواجه هستیم.

رضا کیخواه آریا با اشاره به کمبود راهنمای گردشگر اظهار داشت: کلاس هایی در قالب کارگاه آموزشی برای علاقه مندان به گردشگری وجذب گردشگر در منطقه برگزار شده که بعداز صدور گواهینامه جهت برگزاری مرحله دوم کلاس ها پیگیری های لازم انجام می شود.

وی از طراحی نرم افزار گردشگری منطقه سیستان توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری زابل خبر داد وگفت: با کمبود اعتباری که داشتیم توانسته ایم نرم افزار گردشگری سیستان را به بهره برداری برسانیم.

وی ادامه داد: باید تلاش شود تا برای جذب گردشگر وسرمایه گذاران به سیستان چهره این منطقه از قبل معرفی شود چراکه جذب گردشگران به این سمت از کشور قطعأ منافع اقتصادی و فرهنگی در پی دارد.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زابل ادامه داد: جهت سرمایه گذاری در منطقه سیستان با چندین سرمایه گذار جلسه برگزار شده وامیدواریم باتوجه به ظرفیت وتوانمندی این منطقه شاهد آبادانی سیستان باشیم.

وی به ویژه برنامه های نوروز ۱۳۹۶ اشاره کرد و گفت: از تاریخ ۲۵ اسفند ماه برنامه های نوروزی با حضور مسئولین‌ شهر زابل در فرودگاه زابل آغاز شد و چهارشنبه آخر سال در موزه مردم شناسی زابل با اجرای برنامه های مفرح و شاد و سنتی اصیل سیستانی به استقبال نوروز رفتیم.

هیچ اقدامی مشخصی از طرف مدیر کل میراث فرهنگی استان صورت نگرفته است

امام جمعه شهر علی اکبر اظهار داشت: متاسفانه هیچ اقدامی مشخصی از طرف مدیر کل میراث فرهنگی استان صورت نگرفته و عدم پاسخگویی ایشان نشانه بی کفایتی و نداشتن جواب ازطرف ایشان است.

حجت الاسلام مجتبی اشرفیان ادامه داد: آقای دکتر مشتاق گوهری برنامه خاصی برای جذب گردشگر در منطقه سیستان انجام نداده است.

وی افزود: البته بنده چند مدت قبل به بهانه روز میراث فرهنگی نامه ای نوشتم و از ایشان خواستم توجه خاصی به صنعت مهم گردشگری در منطقه داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری تصریح کرد: باید به ظرفیت های خوب منطقه سیستان که بهشت باستان شناسان است توجه شود و زیرساخت ها برای ورود گردشگر ومسافر به منطقه آماده شود.

امام جمعه شهر علی اکبر با اشاره به مشکل جاده های دسترسی افزود: بسیاری از مردم به بنده مراجعه می کنند و از جاده «کوه خواجه» گلایه مند هستند.

وی با اشاره به اینکه مکان و مهمان سرایی برای مسافرین در منطقه «کوه خواجه» فراهم نشده ، افزود: در اطراف کوه خواجه و تالاب هامون روشنایی نیز به اندازه کافی وجود ندارد که این خودش عامل ناامنی و عدم امید به ماندگاری افراد می شود.

یکی دیگر از مسافران نوروزی که ساکن شهر زاهدان است و در ایام نوروز به منطقه سیستان سفر کرده اظهار داشت: به لطف پروردگار شرایط آب و هوایی در منطقه سیستان در ایام نوروز بسیار مساعد بود اما متاسفانه در خصوص امکانات واقعا ضعف وجود داشت.


مسلم آهنگر افزود: در ایام نوروز به بسیاری از مکان های تاریخی و گردشگری منطقه سیستان مراجعه کردم و متاسفانه به جز یکی دو مورد در بقیه مکان ها شرایط برای گردشگران مناسب نبود.

وی ادامه داد: مهمترین مشکل، عدم وجود زیرساخت ها از جمله جاده دسترسی بود که بسیار مشکل ساز بود.

وی با اشاره به افتتاح بخشی از بزرگ راه زاهدان به زابل در سفر اخیر رئیس جمهور، گفت: برای خود من که در طول سال بارها این مسیر را طی می کنم این موضوع جالب بود که کدام بخش از این مسیر تازه افتتاح شده زیرا تقریبا همه این مسیر را قبلا دیده بودم.

این شهروند سیستان و بلوچستانی ادامه داد: البته از همه عجیب تر این بود که در روز ۱۳ فروردین زمانی که در حال بازگشت به زاهدان بودم پس از گذشتن از پاسگاه «کوله سنگی» هیچ گونه روشنایی در مسیر این بزرگراه وجود نداشت.

وی افزود: این تاریکی محض در حالی بود که در برخی از نقاط تیرهای چراغ برق تعبیه شده بود اما هیچ کدام روشن نبود و من با توجه به این که یک مهمان از خارج استان داشتم واقعا شوکه شدم که چه پاسخی به این دوستم ارائه بدهم.

در مجموع باید گفت شاید جذابیت‌های طبیعی و تاریخی استان سیستان و بلوچستان در سطح کشور با ظرفیت‌های هیچ‌ یک از استان‌های دیگر قابل قیاس نباشد و از آن ها مهمتر خونگرمی و مهمان نوازی مردم این دیار که مثال زدنی است اما هیچ کدام از این ها نمی تواند جای زیر ساخت های لازم را بگیرد که امیدواریم مسئولان به جای هزینه های بی فایده برای تبلیغات بخشی از این هزینه ها را به ایجاد زیرساخت های لازم تخصیص دهند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 20 فروردین 96، کد مطلب: 3948422: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین