وی افزود: سواد رسانه ای یک نوع درک متکی بر مهارت است که بر اساس آن می توان انواع رسانه ها و انواع تولیدات آن ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
کارشناس ارشد علوم ارتباطات از دانشگاه صدا و سیما تهران ادامه داد: مهارت های سواد رسانه ای به نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و همه افراد جامعه کمک می کند تا بتوانند یک مخاطب فعال، خلاق، گزینشگر و هوشمند باشند نه صرفا یک مصرف کننده ساده و خام برای پیام های رسانه ای.
وی افزود: نقش واژه ها و کلمات در انتقال مفاهیم از فردی به فرد دیگر، تنها ۷ درصد است و ۳۸ درصد مربوط به لحن صدا و ۵۵ درصد دیگر مربوط به زبان بدن است و یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از استیکرها در پیامک ها و شبکه های اجتماعی، همین ناتوانی کلمات در انتقال مفاهیم است.
کیاء اضافه کرد: سواد رسانه ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد.
وی افزود: در رژیم مصرف مواد غذایی، باید هم مشروط و هم محدود عمل کرد،مشروط به سالم بودن و محدود به میزان مورد نیاز و همین فرمول را برای سواد رسانه ای نیز به کار می بندیم.
کارشناس علوم ارتباطات ادامه داد: رسانه ها مدام الگوهای رفتاری متفاوتی را به ما نشان می دهند و در این بازار شلوغ،این حق انتخاب را به ما می دهند که الگوی رفتاری خود را انتخاب کنیم. در عین حال به طور ناخودآگاه با تغییر عقاید، نگرش ها و باور های ما، ما را به سمت ا لگوی رفتاری خاصی حرکت می دهند.
وی افزود: گاهی غرق شدن در فضاهای رسانه ای بطور ناخودآگاه تشخیص میان دنیای واقعی و خیالی را برای ما دشوار می کند و ما گاهی تصور می کنیم همان اعمال و رفتارهای دنیای خیالی می تواند در دنیای واقعی هم تداوم داشته باشد.
کیاء ادامه داد: هدف اغلب پیام های رسانه ای این است که مخاطب خود را قانع کنند که به چیزی اعتقاد پیدا کنند و یا کاری را انجام دهند. بنابراین متقاعدسازی در ذات رسانه نهفته است و اگر در رسیدن به این هدف موفق نشود، عملا در انجام وظیفه ذاتی خود شکست خورده است.
با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اشراق 24، تاریخ انتشار: 3 اسفند 1395، کدخبر: 33726، www.eshraghonline.ir