پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۴۱۶
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۴
آلودگي معضلي است كه ميان دولت‌ها فقط دست به دست مي‌شود و هرچه زمان مي‌گذرد بر ميزان آلودگي و آلايندگي هوا افزوده مي‌شود. بيش از 80 درصد آلودگي هوا ناشي از احتراق سوخت در وسايل نقليه است، اين در حالي است كه به گفته مدير عامل اتحاديه سازمان‌هاي حمل و نقل همگاني كشور اگر قرار باشد قانون «حدود آلودگي» به اجرا درآيد، بيش از 80 درصد خودروها در اين تست آلودگي رد خواهند شد كه اين امر نشان مي‌دهد همچنان دولت بر توليد خودرو‌هاي آلوده‌كننده اصرار دارد.

شعارسال: در روز‌هاي پاياني فروردين ماه آلودگي هوا چهره بهاري شهر را آلوده كرده و ميزان آلودگي در چند روز گذشته افزايش داشته است. اين در حالي است كه لايحه هواي پاك نيز در مجلس بند به بند در حال تصويب است، اما تا ز‌ماني كه خودرو‌هاي غير استاندارد در كشور توليد مي‌شود نبايد انتظار داشت تا با تصويب قوانين از ميزان آلودي و آلايندگي هوا كاسته شود. موضوع توليد خودروهاي آلوده در كشور به حدي جدي است كه اگر سيستم توليد خودرو‌هاي آلوده برطرف نشود بايد منتظر ماند تا تبعات آلودگي خسارت‌هاي جاني و مالي بسياري برجا بگذرد.

خودروهاي توليدي بايد دوسال معاينه فني شوند

سال‌هاست مراكز معاينه فني در كشور فعال است، اما قوانين موجود فقط به ظاهر براي كاهش آلودگي هوا وضع شده و به اجرا در مي‌آيد. در اين خصوص مدير عامل اتحاديه سازمان‌هاي حمل و نقل همگاني كشور با تأكيد بر اينكه در بسياري از كشورهاي دنيا سن معاينه فني دو سال است، افزود: كاهش تنها يكساله معافيت معاينه فني خودروهاي صفر تصميم درستي نبوده است.

سعيد قيصر ضمن انتقاد از كاهش سن معاينه فني از پنج به چهار سال به جاي دو سال گفت: در صنعت، اقتصاد و كشاورزي از كشورهاي توسعه‌يافته الگو مي‌گيريم، اما در موضوع مهمي همانند معاينه فني هيچ الگويي نمي‌گيريم. در حقيقت نه‌تنها از كشورهاي توسعه يافته الگو نگرفتيم، بلكه با كشورهاي عقب‌تر نيز مقايسه‌اي در اين حوزه نداشته‌ايم.

وي افزود: سن معاينه فني در كشورهاي دنيا متناسب با گارانتي خودرو نيست، براي مثال در كشور آلمان گارانتي خودرو پنج سال است، در حالي كه سن معاينه فني دو سال است، اما در ايران سن معاينه فني چهار سال و گارانتي خودروها يك يا دو سال است.

رد 80 درصد خودرو‌هاي توليدي از تست آلايندگي هوا

مدير عامل اتحاديه سازمان‌هاي حمل و نقل همگاني كشور تأكيد كرد: اگر به كيفيت خودروهاي توليدي خودمان اعتماد و اطمينان داريم بايد سن معاينه فني را دوسال قرار دهيم و اگر اعتقادي نداريم بايد در جهت ارتقاي كيفيت توليدات خودروسازها گام برداريم، بي‌ترديد نبايد در پي حذف صورت مسئله‌ها باشيم.

وي تأكيد كرد: معاينه فني يك موضوع اجتماعي است كه مي‌تواند در حوزه ايمني و آلايندگي تأثير بسزايي داشته باشد. «حدود آلايندگي» توسط شوراي عالي محيط زيست براي اجرا ابلاغ شده و همه ملزم به اجراي آن هستند، اين درحالي است كه اگر اين قانون اجرا شود، بيش از 80 درصد خودروهاي كشور در بحث آلايندگي رد خواهند شد و خودروهاي با عمر كمتر از دو سال حتي حدود مجاز آلايندگي را هم نمي‌توانند پاس كنند.

وي افزود: خودروساز بايد خود را به استانداردهاي توليد برساند؛ چراكه امروز مراكز معاينه فني بر اساس استانداردهاي جهاني عمل مي‌كنند، البته اين موضوع تنها براي توليدات داخل نيست، بلكه خودروهاي وارداتي نيز از لحاظ ايمني و آلايندگي در مراكز معاينه فني در هنگام مراجعه مردود مي‌شوند، بنابراين بايد كيفيت واردات و توليدات داخلي بالا برود؛ البته مالكان خودرو نيز بايد در زمان مناسب با مراجعه به كلينيك‌هاي تخصصي خودرو نسبت به رفع نواقص خودروي خود اقدام كنند، در حقيقت همه چيز به خودروساز برنمي‌گردد.

درد مشخص است و درمان مشخص نيست

در حقيقت معضل و علت اصلي آلودگي هوا مشخص است، اما در حوزه درمان اين عارضه اقدامات مقطعي و سليقه‌اي با رنگ و بوي سياسي سبب شده است تا در بحث پيشگيري و آلودگي هوا همچنان در جا بزنيم؛ از يكسو خودرو‌هاي فرسوده و غير استاندارد در كشور توليد مي‌شود و وام‌هاي كلان براي فروش خودرو‌ها پرداخت مي‌شود و از سوي ديگر شبكه حمل و نقل عمومي در دست‌انداز وعده‌هاي دولت جا مانده است. قضاوت اين موضوع كه به مسئولان مي‌گويند براي كاهش آلودگي هوا تلاش مي‌كنيم با مردم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت سلامت نیوز، تاریخ انتشار: 28فروردین1396، کدخبر: 210497: www.salamatnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین