پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰
یک کارشناس ارشد جامعه شناسی با بیان اینکه نزاع و خشونت از جرم های شایع در کشور است، گفت: در جامعه ما با وجود تفکر منطقی، بیشتر رفتارها براساس احساسات و عواطف شکل می گیرد.

شعار سال: خشونت ونزاع یکی از جرایم اجتماعی است که همه ما در سطح جامعه کم وبیش شاهد آن هستیم .

مروری بر تعداد پرونده های قضایی نشان دهنده رشد این آسیب در سطح جامعه است.

به گفته کارشناسان تعداد پرونده های موجود در مراجع قضایی، تنها مربوط به تعداد نزاع هایی است که منجر به تشکیل پرونده می شود وگرنه تعداد درگیریهای ناشی از خشونت در جامع بیش از این تعداد است.

در بررسی عوامل افزایش خشونت در جامعه، آنچه در نگاه اول جلب توجه می کند، پایین آمدن آستانه تحمل افراد وعدم کنترل بر رفتارهاست که بخشی از آن بستگی به عوامل فردی وخانوادگی و بخشی نیز ناشی از عوامل اجتماعی است.

به عقیده کارشناسان آنچه در رابطه با تشدید عوامل خشونت زا در جامعه متوجه مسولان است، نخست فراهم نمودن فضای اتحاد وهمدلی وایجاد امیدواری در مردم نسبت به آینده خودشان است که این امر مهم جز با صداقت واعتماد متقابل مردم ومسئولان نسبت به یکدیگر ایجاد نمی شود.

کاهش اعتماد مردم نسبت به مسئولان در جامعه باعث ایجاد ترس از آینده ونا امیدی، در نتیجه کاهش شادی ونشاط اجتماعی وافزایش رفتارهای خشونت آمیز در جامعه می شود.

در مرحله دیگر؛ ایجاد فضاهایی برای نشاط وشادیهای گروهی در جامعه و اختصاص مکانهایی که در آن افراد بطور قانونی به تخلیه هیجانات خود بپردازند، علاوه بر آنکه باعث تلطیف روحیه افراد جامعه می شود از بسیاری جرایم دیگر مانند پارتی های مختلط و استعمال مشروبات و مواد مخدر نیز می کاهد.

آنچه در ذیل می آید حاصل گفتگو با یک جامعه شناس در ارتباط با خشونت در جامعه است:

وجود دغدغه های شخصی وکم رنگ شدن عوامل دینی ومعنوی در بالا رفتن میزان خشونت تاثیر گذار است

علیرضا ایزد پور کارشناس ارشد جامعه شناسی، معتقد است خشونت به معنای استفاده از زور فیزیکی به منظور قرار دادن دیگران در وضعیتی برخلاف خواستشان می باشد که از لحاظ اجتماعی باعث بوجود آمدن نوعی بی اعتمادی نسبت به افراد جامعه می شود.

وی در ادامه اظهار کرد: خشونت پدیده ای است که با مذهب، طبقه اجتماعی وسطح سواد ارتباط مستقیم دارد وشامل انواع خشونت جسمی،عاطفی وجنسی می شود.

ایزدپور با اشاره به اینکه مهمترین علل خشونت در جوامع شرقی:عدم فرهنگ سازی مناسب والدین،کمرنگ شدن اعتقادات دینی ومذهبی واحترام به بزگتر، وغلبه دغدغه های شخصی بر منافع عمومی واجتماعی است، افزود: برخی رسانه ها نیز با نشان دادن خشونت، باعث تقویت این آسیب در جامعه می شوند

فرهنگ جامعه ما بیشتر شفاهی، احساسی، عاطفی و هیجانی است

ایزدپور با بیان اینکه رفتارهای ناشی از هیجانات وعواطف از مبنای عقلانی کمتری برخوردارند، گفت: در این نوع از رفتارها به دلیل پایین بودن تفکر ومنطق زمینه ساز انواع درگیری ها ومشکلات در جامعه می شود.

نزاع و خشونت های خیابانی یکی از 10 جرم شایع در جامعه است

ایزدپور با اشاره به قرار داشتن نزاع های خیابانی در ردیف 10 جرم شایع در کشور گفت: قطعا در جرم و خشونت نقش هیجانات و احساسات بسیار پر رنگ است بطوری که بسیاری از کسانی که سرقت می کنند هیچ برنامه ای برای آدم کشتن ندارند اما وقتی وارد محل سرقت می شوند، آن هیجانات و احساسی که افراد را در جهت کسب درآمد و پولدار شدن در یک شب هدایت می کند بر عقل غلبه کرده و به دنبال آن اتفاقات وحشتناک روی دهد، بنابراین در درگیری های خیابانی نیز افراد درگیر از روی احساسات خام دست به اقدامات خشونت بار می زنند.

وی با اشاره به نقش ترس در افزایش جرایم بیان کرد: ترس ناشی از دیگری موجب می شود فرد رفتارهای هیجانی منفی از خود بروز دهد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از شبکه اطلاع رسانی مرآت نیوز، تاریخ انتشار: 28 فروردین 1396، کد مطلب: ـ ، www.meraatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین